• sarsparis

Kan nån tipsa mig om en bra mössa för en 1 ½ åring på västkusten?

Hittar ingen bra mössa till min 1 ½ åring, köpte en didricksson men mjuklurv i och som man spänner under hakan, men strl 52 är på gränsen till för liten och 54 för stort, Pop har nån liknande men den blå eller röda passar inte till overallen.

såg att på pop hade en fleecemössa som heter hjälmmössa barn men man spänner inget under hakan. är det ett fördel att kunna spänna mössan under hakan, jag tänker att det är en sån jag vill ha men nu vet jag inte längre, jag vet egentligen inte vad för slags mössa han behöver egentligen.....kan nån komma med tips?!

• Svar på tråden Kan nån tipsa mig om en bra mössa för en 1 ½ åring på västkusten?
  • gamlingen

Han behöver en vindtät mössa som går ned över öronen när det
    blåser. Men överdriv inte, den behöver inte alltid vara spänd
    under hakan.
    Det är väldigt få gånger det är väldigt kallt vid västkusten, så
    en alltför tjock mössa tycker jag är onödigt.

De flesta dagar kan han ha en helt vanlig stickat mössa.

Det är viktigare att han har en bra mössa än att den
    "passar till overallen".

• sarsparis
    gamlingen skrev 2009-11-08 12:33:25 följande:
    Han behöver en vindtät mössa som går ned över öronen när det blåser. Men överdriv inte, den behöver inte alltid vara spändunder hakan.Det är väldigt få gånger det är väldigt kallt vid västkusten, såen alltför tjock mössa tycker jag är onödigt. De flesta dagar kan han ha en helt vanlig stickat mössa. Det är viktigare att han har en bra mössa än att den "passar till overallen".
    Tyvärr är både jag och min så himla noga med att det ska passa, jag vet, hel dumt....men hur svårt ska det vara att få tag på en svart mössa som passar???
  • gamlingen

Har du kollat på nätshopparna hos Ellos och HM?

• SchumiFerrari

Kolla på www.geggamoja.se deras mössor som går ner över öronen är suveräna!!! Vår son älskade den mössan och försökte inte ens dra av den. Med band under blir bandet oftast blött och kallt pga att barnen gärna sätter det i munnen...

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • invo

Jag tycker du ska ta med barnet till några affärer och prova och se vad som sitter bra och funkar bäst. vi är helnöjda med en reimamössa och några fr pop är också ok (men deras passform funkar inte alltid på mina barn, men kanske på ditt...). Inte så tjock men vindtät ialla fall vid öronen tycker jag är bra.

• Kallemero79

Vi bor också på Västkusten och hade med funderingar på vilken mössa vår som skulle ha. Vi kom fram till att mössan skulle vara vindtät (här blåser ju endel) och köpte POPs "Hjälmmössa barn" och var/är jättenöjda med den. Detta blir 3e året i rad som vi köper samma mössa, tråkigt kanske, men den är väldigt bra!

• annaoedvin

Har köpt vintermössa på POP, antar att det är den ni andra nämnt. Vindtät i fleece med en boll uppe på toppen. Behövs inget spännne för den sitter så bra. Kanonbra mössa!

• sarsparis
    Kallemero79 skrev 2009-11-08 14:01:43 följande:
    Vi bor också på Västkusten och hade med funderingar på vilken mössa vår som skulle ha. Vi kom fram till att mössan skulle vara vindtät (här blåser ju endel) och köpte POPs "Hjälmmössa barn" och var/är jättenöjda med den. Detta blir 3e året i rad som vi köper samma mössa, tråkigt kanske, men den är väldigt bra!
    Det är just den jag nu spanat in men undrar hur mycket vatten den tål? Sitter den bra på huvudet så den liksom inte åker omkring? för det är den utan spänne under hakan va?
  • invo

Finns ju några andra ( en i alla fall) som är vindtät med knytning under hakan. Den hade vi förra året.

sarsparis skrev 2009-11-08 19:58:48 följande:
    Det är just den jag nu spanat in men undrar hur mycket vatten den tål? Sitter den bra på huvudet så den liksom inte åker omkring? för det är den utan spänne under hakan va?
  • SchumiFerrari
    Den som jag tipsade om är utan spänne vilket jag tycker är bättre... Den glider inte omkring
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • sarsparis

Tack för svar, köpte en från POP idag, hoppas den passar nu, lillen sov när jag kom hem.

• Kallemero79
    Den vi har är inte fleece, den tål vatten bra å har knytband, inget spänne. Kanske är det den du har köpt...
Svar på tråden Kan nån tipsa mig om en bra mössa för en 1 ½ åring på västkusten?