Hej!
Jag har varit i Agadir många gånger + att jag har bott i Marocko (i Rabat) ett år, min man är därifrån. Jag gillar inte Agadir så väldigt mycket, andra städer är trevligare, men Marocko som land är ju underbart!
maten? Den är god
Som sagt ta er till lite längre bort än just runt turistområdena. Många tror att det är riskabelt eftersom kulturen är lite annorlunda, men det är inga problem alls, folk är vänliga, men många vill lura turister på pengar.
bad? Det är inte jättevarmt i Agadir, men i april kan det vara runt 25 om man har tur. Det är lagom mycket folk på stränderna, oftast ligger man på solstolar som tillhör någon bar, då är det området avspärrade så man slipper försäljare o efterhängset folk.
En fin strand är Tarazout som ligger 10-15 km från Agadir, dit kan man ta en stor taxi.
folket? Tyvärr ser man inte så mycket av vanligt folk som turist. I turistdelarna är det fullt av folk som vill ställa in sig o lura turister. Folk som försöker guida dig o sen kräva pengar, sälja saker till överpris osv. Pruta alltid o se till att taxichaffören sätter på taxametern. Var inte blyg för att säga ifrån o strunta i o va trevlig, vill du inte bli störd så säg ifrån ordentligt. Visst finns det folk som är trevliga med goda avsikter så var inte för misstänksam heller. Ofta läser man i resebroschyrer att man ska tänka på att klä sig i långärmat osv. men det behövs inte alls! Även marockaner klär sig i shorts o T-shirt. Det finns alla variationer på klädsel i Marocko.
kosnader? Marocko är billigt, men Agadir är dyrt för att vara i Marocko. Billigare utanför turistområdena. Försäljare kanta över dubblet så mycket betalt bara för du är turist, så pruta!
resturanger? En trevlig resturang i turistområdet är "pfoket" på den stora turistgaan nära vattnet, (Avenue des FAR om jag minns rätt) . Ett område som är något mindre turistigt är "Talborjt" och där finns några trevliga o billiga resturanger. Prova på ett vanligt marockanskt snabbmatställe sär dom säljer grillad kyckling, jättegott o billigt!
Missa inte att ta en taxi ner till hamnen o ät färsk fisk billigt på nån av resturangerna där.
utflykter? Att åka på utflykter med researrangören är bra, men det blir mycket billigare att åka själv. Ta bussen till Essaouira eller Marrakesh, bussen kostar bara ung 80-100 dirham , det bästa bussbolaget är CTM och dom har alltid AC i bussarna.
ca 80 km söder om Agadir ligger Tiznit, en berberby som är känd för handverk i silver.
I Agadir finns kasbah - utsiktsplatsen uppe på berget, därifrån har man utsikt över hela staden. Ta en taxi dit eller åk med researrangören.
Man kan också åka på arrangerade utflykter o rida kamel
Det går också o göra på Kasbah.
Fråga på om ni undrar nåt annat...