• HjärtePrinsen Filip06

Marocko och Agadir?

Hej på er alla res glada folk

Jag o min sambo ska dit i april 06, Skulle va kul o höra om nån annan har varit där här inne. roligt me lite tips o va man ska tänka på när de gäller.

maten?
    bad?
    folket?
    kosnader?
    resturanger?
    utflykter?

jag har varit ute o rest en del men det är första gången till Afrika...

tacksam för svar.. både här inne eller på msn...

Indagirl@hotmail.com

• Svar på tråden Marocko och Agadir?
  • betsla

Jag gillar Marocko skarpt!! Vi var där påsken -04 (9 mån innan Tova kom till världen... )

maten?
    Nationalrätten kan man väl säga är couscous. Man får dem med nötkött, grönsaker eller fisk om jag kommer ihåg rätt. Mycket gott! Inte så kryddstarkt men välsmakande. På marknaden eller i snabbköpet så finns det alltid färskt bröd som kostar runt 1 kr för en stor kaka. Bröd är något som alla ska ha råd med, oavsett fattig eller rik, därför är det så billigt.

bad?
    Atlanten helt enkelt! Rätt kallt, men ok ändå. Sen finns det ju oftast pool på hotellet. Det är smart att köpa biljett till hotellens privata stränder, då slipper man försäljarna. Hör med resebolaget.

folket?
    Försöker tjäna pengar på allt... Men nog vänliga i grund och botten.

kosnader?
    Det är hyfsat billigt i Agadir.

resturanger?
    Skippa turiststråket nere vid stranden. Gå upp till den "marockanska" stadsdelen Talborjt och ät på de restaurangerna istället. Lika god mat (om inte godare) och mycket billigare. Plus att de är mycket service minded.

utflykter?
    Försök åk upp i Atlasbergen med nån busstur. Det är fantastiskt!

Oj, uppsats... Fråga mer om det är nåt!

• Jambosana

Ska dit i december med 10-månaders och sambo.

Tips mottages tacksamt!!!!

• Hibasmamma

Hej!
    Jag har varit i Agadir många gånger + att jag har bott i Marocko (i Rabat) ett år, min man är därifrån. Jag gillar inte Agadir så väldigt mycket, andra städer är trevligare, men Marocko som land är ju underbart!

maten? Den är god Som sagt ta er till lite längre bort än just runt turistområdena. Många tror att det är riskabelt eftersom kulturen är lite annorlunda, men det är inga problem alls, folk är vänliga, men många vill lura turister på pengar.

bad? Det är inte jättevarmt i Agadir, men i april kan det vara runt 25 om man har tur. Det är lagom mycket folk på stränderna, oftast ligger man på solstolar som tillhör någon bar, då är det området avspärrade så man slipper försäljare o efterhängset folk.
    En fin strand är Tarazout som ligger 10-15 km från Agadir, dit kan man ta en stor taxi.

folket? Tyvärr ser man inte så mycket av vanligt folk som turist. I turistdelarna är det fullt av folk som vill ställa in sig o lura turister. Folk som försöker guida dig o sen kräva pengar, sälja saker till överpris osv. Pruta alltid o se till att taxichaffören sätter på taxametern. Var inte blyg för att säga ifrån o strunta i o va trevlig, vill du inte bli störd så säg ifrån ordentligt. Visst finns det folk som är trevliga med goda avsikter så var inte för misstänksam heller. Ofta läser man i resebroschyrer att man ska tänka på att klä sig i långärmat osv. men det behövs inte alls! Även marockaner klär sig i shorts o T-shirt. Det finns alla variationer på klädsel i Marocko.

kosnader? Marocko är billigt, men Agadir är dyrt för att vara i Marocko. Billigare utanför turistområdena. Försäljare kanta över dubblet så mycket betalt bara för du är turist, så pruta!

resturanger? En trevlig resturang i turistområdet är "pfoket" på den stora turistgaan nära vattnet, (Avenue des FAR om jag minns rätt) . Ett område som är något mindre turistigt är "Talborjt" och där finns några trevliga o billiga resturanger. Prova på ett vanligt marockanskt snabbmatställe sär dom säljer grillad kyckling, jättegott o billigt!
    Missa inte att ta en taxi ner till hamnen o ät färsk fisk billigt på nån av resturangerna där.

utflykter? Att åka på utflykter med researrangören är bra, men det blir mycket billigare att åka själv. Ta bussen till Essaouira eller Marrakesh, bussen kostar bara ung 80-100 dirham , det bästa bussbolaget är CTM och dom har alltid AC i bussarna.
    ca 80 km söder om Agadir ligger Tiznit, en berberby som är känd för handverk i silver.
    I Agadir finns kasbah - utsiktsplatsen uppe på berget, därifrån har man utsikt över hela staden. Ta en taxi dit eller åk med researrangören.
    Man kan också åka på arrangerade utflykter o rida kamel Det går också o göra på Kasbah.

Fråga på om ni undrar nåt annat...

• tuzzla

Vi var där i februari i år - skrev mer om det i en annan marocko-tråd.

Vi tog en resa (arrangerad av mindre, lokal firma) till Small Sahara.
    Absolut värt varenda krona!!!!
    Barnen pratar ofta om det!

Svar på tråden Marocko och Agadir?