• Frk Svår

Göra rent duschdraperi?

Hur gör man lättast rent ett duschdraperi i plast? Finns det inget dundermedel man bara sprayar på och spolar av och så piff paff puff är det skinande rent och den där äckliga beläggningen är borta?

• Svar på tråden Göra rent duschdraperi?
  • barn09

tvätta det i tvättmaskinens handtvätts program, det brukar vi göra, det blir kanonbra

• Frk Svår

Kan man göra det när det är plast? Genomskinlig plast med tryck på?

• barn09

ja på handtvättsprogrammet kan du det

• Frk Svår

Har ett sånt här med med Paris-tryck på och jag fullkomligt älskar mitt duschdraperi och vill inte att det ska bli förstört
    www.bluebox.se/showinfo.asp

Men i handtvättsprogram funkar det alltså?

• barn09

ja det gör det..har hört oxå att man kan slänga in några handdukar som duschdraperiet kan gnuggas emot

• Frk Svår

Jag får testa, helt enkelt

• mm m

Tvättmaskinen. Några jag har klarar 60 grader men andra mindre

• Saniis

Jag tvättade vårt vita duschdraperi i 40 grader med klorin. Blev rent och fräscht.

• Jennnyn

Jag tvättade vårt fina duschdraperi i plast. Det skulle jag dock inte ha gjort, för stora delar av trycket lossnade. Det var bara att kasta! Mitt tips är alltså att inte tvätta det i maskin om det är ett "plastdraperi". Däremot kan du gnugga lite försiktigt med en svamp och lite galltvål. Det rengör utan att trycket släpper...

• sanna88a

jag tog flytande tvättmedel och tvättade för hand när det hängde kvar på sin plats, och spolade sedan av med duschslangen. det tycker jag var smidigt.

• Frk Svår
    Jennnyn skrev 2009-11-08 21:56:13 följande:
    Jag tvättade vårt fina duschdraperi i plast. Det skulle jag dock inte ha gjort, för stora delar av trycket lossnade. Det var bara att kasta! Mitt tips är alltså att inte tvätta det i maskin om det är ett "plastdraperi". Däremot kan du gnugga lite försiktigt med en svamp och lite galltvål. Det rengör utan att trycket släpper...
    Det är just det jag är rädd för, jag vill absolut inte riskera att förstöra draperiet.
  • Jennnyn
    Frk Svår skrev 2009-11-09 15:46:35 följande:
    Det är just det jag är rädd för, jag vill absolut inte riskera att förstöra draperiet.
    Nej, det är tråkigt när det blir förstört. Vårt draperi var ändå köpt på en inredningsaffär och borde därmed ha lite kvalitet, tycker jag. Dock släppte trycket ändå...
  • Frk Svår

Tar nog det säkra före det osäkra och gnuggar med tvättmedel

• Siriva

TS: när du fått bort allt smutsigt kan du doppa duschdraperiet i saltat vatten (som ett sista sköljvatten). det ska motverka beläggningen som har en tendens att uppstå.
    Har dock inte provat själv.

Svar på tråden Göra rent duschdraperi?