• Anonym (Ledsen)

Separera

Hej

Jag lever ihop med min sambo och våra 2 tvillingtjejer på 1½ år. Vi flyttade in i ett radhus för 2 månader sen och har trivts bra och allt har varit som vanligt, förutom all stress runt flytt, renovering, brja jobba efter föräldraledighet och start på förskola.. Fram tills för 2 veckor sen... Min sambo började då må dåligt och hamnade i en depression.. Tvivlade på allt och alla, oss, huset, bilarna, jobbet, livet mm. Redan första dagen sa han att han inte var säker på om han fortfarande älskade mej.. Sen har det bara blivit värre... Nu är han så gott som säker på att han vill separera (95% som han själv säger), sälja huset och att vi ska köpa var sin lägenhet och ha barnen var annan vecka.
    Jag känner inte alls igen honom, han pratar konstigt och beter sej inte alls som den människa jag levt med i över 10 år.
    Han har gått hos en psykolog 1 gång och ska dit imorgon igen, för att försöka reda ut allt och ta reda på vad han vill.
    Jag har frågat om han kan tänka sej att följa med på familjerådgivning men det vill han inte.. Han säger att han vill leva ensam, ta sina egna beslut, inte behöva ta hänsyn till någon annan och bara ha barnen var annan vecka. Han känner att det här livet inte är något för honom, han orkar inte vara uppe i allt (barn, mej, huset) hela tiden.. och det kan ingen familjerådgivning göra något åt.
    Jag känner inte alls igen honom och vet inte hur jag ska bete mej mot honom eller hur jag ska tackla detta..

Jag vet inte hur vi ska lösa detta.. Jag vill inte att mina barn ska växa upp i nån lägenhet, jag vill inte att mina barn ska bli några skilsmässobarn.. Och jag vet inte om jag har råd att ha kvar huset..

Snälla hjälp mej!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-08 14:00
    Vi har alltid haft ett bra förhållande och har alltid kunnat prata öppet om allt, problem, känslor osv. Det här kom från ingenstans! I augusti pratade vi om att spara ihop pengar till ett bröllop.. Bär vi i somras hade varit tillsammans i 10 år så gjorde han en fotobok med bilder från hela vårt liv tillsammans, graviditeten, barnen, med kommentarer till bilderna och en kärleksförklaring...?

• Svar på tråden Separera
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Din sambo har hamnat i en depression som brutit ut de senaste veckorna. Detta ställer hela ert liv på ända. Ni har varit tillsammans i 10 år och byggt upp ett gemensamt liv med hus och barn. Jag tycker inte att man bör fatta livsavgörande beslut när man nyligen fått en depression för då är risken stor att man inte kan göra en bra bedömning av nuläget eller framtiden.
    Jag tror att alla människor behöver förstå sig själva, varför man agerar på ett visst sätt och hur saker och ting hänger ihop i livet. Det är bra att din sambo träffar en psykolog för jag tror att han behöver hjälp att förstå vad han hamnat i. Sen är det så att det kan krävas en hel del samtal och tid för att komma ur en depression. Det löser sig inte på några enskilda samtal. Det kan också vara ett alternativ för er att gå i familjerådgivning.
    Jag menar att du och din sambo inte bör förhasta er utan låta detta ta lite tid. Det är ibland lätt att agera snabbt för att man inte står ut med psykisk smärta eller ovisshet. Hoppet kan återvända för er om ni har tålamod.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (Ledsen)

Tack för ditt svar!

Han vill att det ska gå så snabbt som möjligt nu.. Han mår inge bra av att vara här hemma med oss och vet inte vart han ska ta vägen, känner sej hemlös. Han tror att han kommer att må bättre om han bara får sitt eget. Han har inte kunnat äta som vanligt medans han mått så här och har på dessa veckor gått ner 13-14 kg. Känner sej svag, kräks ibland upp det han äter, men vill samtidigt träna för att rensa skallen. Han blir rädd själv av viktnedgången och tror att allt kommer lösa sej om han bara flyttar..
    Han går till en psykolog, har varit där en gång och ska dit på fredag igen. Jag var själv till en familjerådgivare igår men det kändes inte riktigt som att det gav något..

Svar på tråden Separera