• piikachuu

Hur långt klarar man av att köra till jobb varje dag?

Min pojkvän och jag vill jättegärna flytta ihop, längtar verkligen, men vi kan inte bli sams över hur vi ska göra.

Saken är den att han har precis börjat plugga och njuter av studentlivet och vägrar flytta därifrån dels då han vill uppleva studentlivet samt för att han har ganska tunga ämnen och vill ha lätt att ta sig hem och plugga på kvällarna. Vilket jag fullkomligt förstår!! Jag däremot har pluggat i 4 1/2 år och har precis fått drömjobbet som jag är överlycklig över och tycker det är ganska skönt att börja leva "riktigt" liv efter ett vilt studentliv.

Vi vill ju då flytta ihop, men han vägrar flytta från sin studentstad och tycker jag ska flytta dit och antingen köra till jobbet eller pendla, eller helt enkelt söka jobb nära honom (det är dock ett alternativ jag vägrar då jag älskar mitt nya jobb samt att det är svårt att få ett nytt inom det yrket!). Saken är den att det är 8.5 mil dit och det tar minst en timme enkel väg med bil. Med tåg och buss tar det 1.5 timme enkel väg.

Nu undrar jag alltså: Hur långt är det rimligt att köra varje dag till jobbet?

Det blir ju ändå 10 timmar i veckan som jag "förlorar" av mitt liv samt en väldigt stor kostnad ekonomiskt. Samtidigt längtar jag ju så himla mycket efter att få flytta ihop med honom. Men vill inte komma på ett halvår senare att det inte fungerade att köra varje dag, och förlora jobbet. Det skulle fullkomligt krossa mig. Samtidigt som det känns hemskt att välja jobbet före honom, men vi lever ändå i en värld där ett fast jobb som man gillar betyder oerhört mycket.

Han tycker att två timmars körande varje dag inte är något att snyfta för, men för mig känns det oerhört tungt! Därför behöver jag hjälp med att förstå om han säger så bara för att få mig att flytta dit, eller om det faktiskt är rimligt att lägga två timmar om dagen på att köra, utöver de 8-9 timmar man är på jobbet.....

• Svar på tråden Hur långt klarar man av att köra till jobb varje dag?
  • vindil

Jag vet inte, om man skulle bara åka 2-3 gånger i veckan skulle man nog orka pendla 2 h kanske.
    Men varje dag; 1 h med bil tror jag är max för mig iaf.

• vindil

Men om du bara åker buss/tåg då, så kan du läsa och sysselsätta dig medans.
    Och om du kommer på efter ett halvår att det inte funkar, ja då kanske du tycker det är mer okej att byta jobb.

• ester

Jag pendlade ca 2,5 timme varje dag under ett halvår. Det gick ju då, för jag hade inga barn. Skulle nog inte fixa det idag. Nu kör jag ca 1,5 timme varje dag och det är alldeles tillräkligt.

• amalie79

Jag har sju komma nånting mil till jobbet, inga större problem. Man ska dock tänka på den ekonomiska biten också, om det är värt att lägga flera tusen på bränsle varje månad.

• Lindreas

Där vi bor är det inget ovanligt att man pendlar 8-9 mil enkel väg, dagligen. Det beror ju på vad man är van med, och vad man känner att man orkar med. Om jag åker buss till mitt jobb tar det ca 1.5 timme enkel väg, vilket jag inte tycker är så farligt, men det är ju verkligen helt beroende på vad man är van med.

Bara du som kan avgöra, men jag hoppas du får det bra, vad du än väljer!

• piikachuu

Joo, väldigt sant. Och jag försöker såklart hellre än att inte testa alls :P Men det är ju inget tillfälligt jobb, utan jag måste ju se det som att "så här ska det vara nu varje dag". Kommer jag klara det?

Det va ju annat när man pluggade och kunde läsa på tåget och pendla i evigheter och visste att det bara var tillfälligt.

Visst kan jag pendla med (istället för att köra) och läsa och göra nåt under de 3 timmarna det blir då om dagen. Men nu bor jag i Skåne och för oss skåningar är tågen just nu ett rent helvete med Skånetrafiken =(

• vindil
    piikachuu skrev 2009-11-08 16:14:37 följande:
    Joo, väldigt sant. Och jag försöker såklart hellre än att inte testa alls :P Men det är ju inget tillfälligt jobb, utan jag måste ju se det som att "så här ska det vara nu varje dag". Kommer jag klara det? Det va ju annat när man pluggade och kunde läsa på tåget och pendla i evigheter och visste att det bara var tillfälligt. Visst kan jag pendla med (istället för att köra) och läsa och göra nåt under de 3 timmarna det blir då om dagen. Men nu bor jag i Skåne och för oss skåningar är tågen just nu ett rent helvete med Skånetrafiken =(
    Äh, man ska vara flexibel vettu :) Det är vä'ldigt ovanligt att man jobbar på samma ställe till pension.
  • uniMog

Jag skulle inte fixa det. Jag har ungefär en timme dörr-till-dörr och det är pestigt nog.

I can Cum Lauder
  • fiamiaria

Jag skulle inte flytta ihop. Låt han leka sitt studentliv & du njuta av ditt nyfunna jobb. Finns annat att göra än att pendla

Ni hinner flytta ihop

Svar på tråden Hur långt klarar man av att köra till jobb varje dag?