• My Girls

Finns det någon fel anledning till att skaffa barn?

Finns det någon enligt dig fel anledning till att skaffa barn?

Ex. Är det rätt att skaffa flera barn bara för att barnet man har ska få syskon, eller ska beslutet grundas sig i att man själv faktiskt vill ha fler barn?

Ex. Är det rätt att ett barn ska bära ansvaret att göra en människa hel? Då menar jag inte saknaden ofrivilligt barnlösa känner, utan mer att man skaffar barn för att "bli någon".

Ex. Är det rätt att skaffa barn för att alla andra gör det, fast man själv inte har någon direkt längtan, utan man vill vara som "alla andra"?

Varför ska man skaffa barn kort och gott?

• Svar på tråden Finns det någon fel anledning till att skaffa barn?
  • cloud

jag tycker inte man ska skaffa barn som en sista utväg att rädda ett förhållande. det finns de som kanske tänker att det kommer att bli bättre om det skulle få en liten men jag har sett fall då det inte är så. nu är ju jag själv ganska ung kanske och och har inte sett så JÄTTE mycket men jag har och haft en hög med ganska knepiga kompisar som tänkt just på det sättet och resultatet har blivit att de hade jätte fel och nu blir ensamma med en unge runt halsen. nu älskar de ju sin lilla men de var ju inte riktigt vad det hade tänk. så det ser jag som en väldigt dålig anledning

• VulgusProfanum

Det finns massvis med tillfällen då man inte borde skaffa barn.
    Ett stort sådant är när man inte vill eller kan klara av att ta hand om ett barn. Då bör man också avstå.

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Liten2008

Fins flera som inte borde skaffa barn och det finns flera som inte borde göra det av de anledningar de tycker är skäliga.

"Kärlek vill ha barn" sade en väninna till mig och det tycker jag är en god grund att stå på.
    Att man som familj sedan kan ta hand om barnet är också en förutsättning tycker jag och att man inser att en familj är någonting man behöver ta hand om dagligen för att vårda den och ha den kvar i god, kärleksfull anda.

Det är ett heltidsjobb att ha familj, bara man inser det och lägger den tiden som familjen behöver och efter det prioriterar sitt arbete/andra intressen då finns det ingenting i världen tror jag som kan gå fel utan då kan man skaffa en hel kull med barn om man vill

• Pimpinellan

Finns väl flera skäl som är fel. Ett av de grövsta i min närhet är hon som skaffade fem barn på raken för att slippa jobba. Har själv erkänt det!

• theesi

Jag skaffade min son av många felaktiga anledningar med det betyder inte att Vi har det bra idag. Han var heller inte planerad.

mina dåliga argument:

*Jag är tjock och tjocka människor har sämre chans att bli gravida därför gör jag inte abort.

*Behåller vi barnet så kanske våran relation blir bättre.

*Jag behöver någon att älska så att jag kan känna mig behövd för att min sambo behandlar mig dålig.

//

Idag bor jag och sonen tillsammans med med min sambo, Min sons pappa har vi inte mycket kontakt med. Tog lite mindre än ett år efter att sonen föddes som vi flytta ifrån varandra och Jag ångrar inte min son. har är det bästa jag har, men jag kan erkänna att jag behöll honom av många felaktiga anledningar. Jag var aldrig barnkär som ung.

• theesi

DET ska stå. "Men det betyder inte att vi INTE har det bra idag" :)

• Liten2008
    theesi skrev 2009-11-09 15:02:51 följande:
    DET ska stå. "Men det betyder inte att vi INTE har det bra idag" :)
    ...förstod det, det kan bli lite fel ibland men ser man sammanhanget så blev det tydligt att ett ord försvann

Men alltid bra att vara på den säkra sidan på FL och förtydliga
  • idiblon

Ja, den största, större än någon annan, är att skaffa barn för att rädda ett dödsdömt förhållande.

• magyarisch

Enligt mitt tycke så är det helt fel att skaffa barn för att alla omkring en tjatar på en, vill man ha barn så ser man ju till att skaffa barn men man ska då skaffa barnet av sin egna vilja, inte andras viljor.

• jeo76

Det är fel att skaffa barn när man bara ser och räknar på hur mycket man får i barnbidrag, flerbarnstillägg, föräldrarpeng... När man samtidigt har barn som man inte kan ta hand om och bara fortsätter...

Svar på tråden Finns det någon fel anledning till att skaffa barn?