• Anonym (svettis)

Någon här som har erfarenhet av medicinsk/kirurgisk behandling av handsvett?

Som frågan lyder: Är det någon här osm gjort någon speciell behandling för fot- eller handsvett? Själv har jag otrolig handsvett och lider av detta, har kollat lite på nätet på olika behandlingar, men vet inte om de är bra.

• Svar på tråden Någon här som har erfarenhet av medicinsk/kirurgisk behandling av handsvett?
  • Amazina

Det finns en sjukdom sm jag tror heter hyperhydros. Den leder till kraftiga svettningar speciellt hand- fotsvett men även andra områden, som i ansiktet, i armhålorna mm. Den kan vad jag vet orsakas av hormonförändringar. Jag vet att man kan laserbehandla fotsulor mm för att minska svettningar, men man bör ju först utesluta hormonella orsaker.

Googla på sjukdomen och kolla om du känner igen dig.
    Amazonas sjuksköterska

• Amazina

Åh, hyperhidros heter den. Googla även hyperperspiration.

• carola1977

Min syster opererades för många år sedan. Vet att den operationen inte är så vanlig längre eftersom den givit en del biverkningar i form av kraftig svettning någon annanstans istället men hon är nöjd. Hon hade extrem handsvett och led av det då hon jobbar på dagis. Operationen gick ut på att man skar av något som sitter fram ganska nära armhålorna. Vet ej vad. Hon har små små ärr efter op. Den gjordes under narkos.

• Anonym (vet precis)

Jag är opererad sedan 16 år tillbaka. Nu är de inte jättepigga på att göra det längre, varför vet jag inte.
    De första åren efter op så svettades jag inte alls om händerna, däremot på ryggen vilket jag inte gjort innan. S k kompensationssvettning blev jag varnad för innan så det var inte något stort problem. Nu, däremot, så svettas jag igen men inte som förut på långa vägar.

Min son hade liknande problem och då rekommenderade läkaren sprutor i händerna som skulle tas var 6:e månad. Kanske värt att satsa på?

Hoppas att du hittar en lösning! Jag vet hur jobbigt du har det!

• carola1977

Anonym (vet precis) skrev 2009-11-08 16:07:49 följande:

Min son hade liknande problem och då rekommenderade läkaren sprutor i händerna som skulle tas var 6:e månad. Kanske värt att satsa på?Hoppas att du hittar en lösning! Jag vet hur jobbigt du har det!
    Har för mig att botox kan hjälpa mot svettningar. Var det det din son skulle ta? Kanske bäst att testa något sådant först som inte är permanent.
  • Anonym (vet precis)

Ja, det var botox, jag kom bara inte ihåg vad det hette..
    Kom bara o tänka på skönhetsoperationer!

Ja, under operation skär man av den "sympatiska nerven" som går från halsen och ut. Jag har mina ärr precis där halsbanden sitter. Hur kan det komma sig att man kan börja svettas igen om nerven är avskuren? Konstigt...

• Anonym (svettis)

nej konstigt att de inte vill göra operationen längre...
    jag har läst på om botox och om man måste fylla på var sjätte månad, det verkar jobbigt. Dessutom skulle det vara både smärtsamt och väldigt dyrt. Alltså vill man ju helst veta om det funkar.

Svar på tråden Någon här som har erfarenhet av medicinsk/kirurgisk behandling av handsvett?