• syssi

Simskola i Göteborg

Hej,

Funderar på att anmäla min 4-åring till simskola till våren och fick tips om att Askims simhall skulle vara bra. Har rätt dåliga erfarenheter av simskola sen hans stora syster gick som dels frös och dels var undervisningen kass. Vi gick då på Högsbosjukhus, med uppvärmt vatten vilket funkade rätt ok, men hon lärde sig ändå inte. Det funkade sedan med intensivundervisningen.

jag ser nu att lektionstiden har blivit längre - 45min mot tidigare 30min. Vad är era erfarenheter av simskoleundervisningen i Göteborg nu och vilken simhall kan du rekommendera? Har Askim uppvärmt vatten till exempel?

Mvh,

Syssi

• Svar på tråden Simskola i Göteborg
  • Lakrits och Fruktsallad

Även jag är RIKTIGT trött på den vampyrverksamhet (vattenLEK under övervakning/ inget barn lär sig att simma/ föräldrarna MJÖLKAS på pengar termin efter termin) de flesta simskolor bedriver. GRRRR! Min son, nu 7 år, gick tre terminer på Frölundabadets "simskola" i GSLSS-regi. Vilket skämt. Vid varje avslutning frågade vi föräldrar om det överhuvudtaget var något barn som lärt sig simma, varvid sim"fröken" glatt sa "Näää! Simskolorna ser lite annorlunda ut nuförtiden." MORR!

Även jag har blivit tipsad om Askims intensivsimkurser, där eleverna faktiskt LÄR sig att simma. Skall snarast vända mig dit. Har dock inte en aning om Askims bassänger är uppvärmda...

• Rubia

Ja vi har gått två terminer på Askim och 5 terminer på Åby och min stora kille på 8 år kan FORTFARANDE inte simma... Kan visserligen ryggsim men inte bröst och absolut inte på djupt vatten. Tröttsamt, vi ska satsa på Askims intensivsimskola nu i jul och hoppas på det bästa. tror inte det är så stor skilland på simskorlorna tyvärr, det är mer pedagogiken som fallerar tycker jag. Man får itne använda några flythjälpmedel alls på Åby men däremot väldigt gärna simglasögon... Inga flythjälpmedel motiveras med att det skapar en falsk trygghet som barnet inte har om det faller i vattnet, men samma gäller ju för simglasögonen (de ska nämligen skapa trygghet i vattnet...). men det är segt och dyrt det hela...

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
Svar på tråden Simskola i Göteborg