• tobiq

Upptäckte någon konstig mer ettåringens naglar

Idag upptäckte jag att min dotter på 13-månaders tumnagel har blivit lite gul, och den har även en hård knöl vid nagelbandet, knölen är så stor att den nästan täcker hela nageln.
    Trodde först att hon kanske klämt sig eftersom hon slår i varenda dörr och skäp hon kommer åt men tyckte ändå att det var lite underligt att hon inte skrikit som en tok om hon klämt sig såpass hårt. Svärmor och svärfar var här på besök så jag bad henne ta en titt på nageln, och hon trodde också att den var klämd eftersom alla andra naglar ser normala ut. MEN sen såg hon att en av tånaglarna på lillfis ena fot också var gulaktig- så hon gissade på att det kanske var nagelsvamp ändå.
    Vad tror ni? Kan det vara något annat?

Ska ringa BVC direkt i morgon och be att få komma dit. Om det nu är nagelsvamp, är det vanligt att bebisar får det och vart kommer det ifrån?
    En jättedum fråga kanske, men hon hade svamp i blöjområdet alldeles nyligen, kan det ha något samband isf? Har ingen koll på någon form av svamp överhuvudtaget.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Upptäckte någon konstig mer ettåringens naglar
  • Teskedsmamman

Nagelsvamp är ingeting ovanligt, bra att du kollar upp det... och det ska mycket till att att jag ska tro att svampen i blöjormådet och ev nagelsvamp skulle ha samband...

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • tobiq
    Teskedsmamman skrev 2009-11-08 15:50:17 följande:
    Nagelsvamp är ingeting ovanligt, bra att du kollar upp det... och det ska mycket till att att jag ska tro att svampen i blöjormådet och ev nagelsvamp skulle ha samband...
    Tack för svaret! Jag ringde faktiskt 1177 nu och frågade och hon tyckte att vi skulle boka tid på vårdcentralen imorgon, är det nagelsvamp så måste det ju behandlas.
    Usch, jag fick lite ont i magen nu när jag googlade och läste att nagelsvamp är ovanligt på barn och en annan sida där det står att gula naglar kan bero på annan sjukdom:(
  • Pysselgalningen

Det finns några sätt att märka nagelsvamp.

1. Den blir gulaktig
    2. Den KAN få förhårdnader/knölar
    3. Nagels luktar lite skumt framförallt om man pillar lite under den
    4. Det bildas ibland (oftast på tår och vuxnas fingernaglar) en tjock gryning massa under nageln.

Orsakas som all annan svamp av fuktiga, varma omgivningar.
    Finns inte så mycket att göra än att låta det vara och se till att lufta mycket. Vanligen går det över av sig själv, även om det kan ta nått år. Blir det allvarligt så kan läkaren skriva ut ett medel att pensla på men jag vet inte om det är så aktuellt när det kommer till små barn som gärna stoppar fingrarna i munnen,.

• Teskedsmamman
    tobiq skrev 2009-11-08 15:56:57 följande:
    Tack för svaret! Jag ringde faktiskt 1177 nu och frågade och hon tyckte att vi skulle boka tid på vårdcentralen imorgon, är det nagelsvamp så måste det ju behandlas. Usch, jag fick lite ont i magen nu när jag googlade och läste att nagelsvamp är ovanligt på barn och en annan sida där det står att gula naglar kan bero på annan sjukdom:(
    tro inte allt du läser... googlar man runt på t ex laktosintolerans (och även lyssnar på läkare) så står det att barn under 2 år inte kan ha laktosintolerans.... jag har 3 st där det har upptäckts innan 2 års ålder....
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Upptäckte någon konstig mer ettåringens naglar