• Marvelina

suger, skriker, suger, skriker (flaska)

Hjälp! Vår lille son (2mån) äter på flaska och han äter ibland lugnt och snällt (ofta på natten) men han gör också ofta så att han äter lite, gallskriker (spottar även ut en massa ibland), äter igen, skriker... Så där håller det på. Förut upprepade han det några gånger och sedan åt han resten ordentligt, men nu har det blivit värre.

Någon som känner igen sig och/eller har tips?

• Svar på tråden suger, skriker, suger, skriker (flaska)
  • Monalisan

han kanske inte är hungrig utan bara vill suga???...eller så är det för stort h¨ål för han så det kommer för mycket??

• joohee83

Ungefär så som du beskriver det har vi det också, fast med amningen... Jag undrar om det inte är så att mjölken kommer för snabbt för att vår son ska hinna svälja. Då sväljer han istället ned massa luft som gör det svårt för honom att få ned någon mjölk varpå allt åker ut ur munnen och han gallskriker. Kanske är det som vimsa skriver, att det är för stora hål i dinappen..?

• Felixxmor

Trodde det bara var jag med detta problem!! Skrev precis ett inlägg själv....
    Natten fungerar jätte bra för då sover han nog samtidigt :)
    På dagen...ett helvete ibland. Man märker att han e hungrig men ska ändå skrika och ha sig.
    Vilken flaska användr du???

• JagoTösen

Så håller vår plutt oxå på ibland. Men oftast när han är trött och inte så jättehungrig.

• kamartina

När vår tjej gör så är det för att hon är hungrig och tycker det kommer för sakta men det kan säkert vara det motsatta också! Testa att lossa eller dra åt "korken" så rinner det snabbare alt. saktare och testa ifall din son blir nöjd!

Lycka till!

• Rona

Så gör min flicka med! Fast jag fattar inte varför, möjligen kan hon vara övertrött samtidigt. Jag brukar då lugna henne med nappen och när hon är lugn eller sover lirkar jag in nappen i munnen på henne och då äter hon på....ett tips bara!

• Marvelina

Det där med snabbt/långsamt har vi manipulerat, men det verkar inte vara ett standardfel - alltså antingenär det inte det som är problemet, eller så är det för snabbt ibland/för långsamt ibland.

Vi har esskas napp med litet hål - tycker dock att det rinner alldeles för snabbt ibland.

Bra tips det där med nappen... om bara Elliot ville ta napp...

• a Lv a

Vi hade samma problem här hemma, då det är matdax.
    Vissa gånger äter hon hur bra som hellst, andra gånger skrikerhon, äter, skriker äter.....
    Jag har provat massa olika sortes nappar till olika flaskor m.m då jag trodde att det var problemet att det antingen kom för fort eller för sakta.
    Men upptäkte sen att det var lite magont hon hade, då det blir att hon sväljer en massa luft samtidigt när hon äter ur flaskan. Så jag köpte Dr Browns flaska eller vad den nu heter Som ska vara garanterat vakumfri m.m. och efter ett tags användande så har det faktist blivit mkt bättre. Visst hon kan hålla på så fortfarande ibland när magen spökar eller när hon är väldigt hungrig & hon tycker att maten kommer för sakta, men när hon väl har fått i sig lite så går det lättare sen

• Nea HT

Japp, en till med samma problem! Våran ena tvillingpojk gör precis på samma sätt. Jag har provat att byta ersättning, t o m provat den mjölkfria för att se om det kanske berodde på mjölkallergi, men icke, ingen större förbättring. Märkligt detta, i och med att det ibland går hur bra som helst och vissa mål är helt hopplösa! Förhoppningsvis så är det väl något övergående. Det som jag tycker är lite knepigt är att "problemet" inte uppstod direkt från början utan uppkom när han var runt 8,9 veckor gammal. Innan dess har det funkat hur bra som helst med flaskmatningen.

Marvelina: När började din pojk med detta problemet? Från början eller har det kommer nu på senare tid?
    Min pojk har hållit på så här i ca 4 veckor nu, från och till. Vissa dagar går det hur bra som helst, sen kommer det en period som han skriker vid nästan alla mål. Vi har provat att rapa honom ofta men tycker inte att det går någon skillnad. Ibland kan det hjälpa om någon annan tar över och ger honom, ibland inte.

• Marvelina

Nea: det kom runt 7 veckor. Han är snart 10v nu. Det blir bättre precis efter rap, men ibland sitter det långt inne, och han är liksom hungrig och gnäller medan man väntar på rap. Och det är inte alltid det är det problemet heller...

• Lindakaivi

Har märkt att Wiktoria ofta gör så på natten om maten inte tillräkligt varm... Hon vill inte ha den "kall"! Helst lite varmare!

(Hon gillar värme, det gäller även badet som ska vara varmare än 37gader sover med vårat duntäcke.)

• Sanna79

Här är en till med samma problem (ammar).

Min pojk kan börja gallskrika mitt i amningen.Ibland tror jag att det beror på att det kommer för mycket mjölk, men ibland tror jag att det kommer för lite.
    Efteråt är han otröstlig och somnar ofast av utmattning tillslut.

Känns skönt att veta att man inte är ensam om problemet, då är det väl antagligen ganska vanligt.

Hur gör ni för att trösta era små när de börjar skrika när de äter? Fortsätter ni mata dem (fungerar inte för oss), eller???

• Felixxmor

Sanna79: Fungerar inte heller att fortsätta mata. Jag får ge nappen så han lugnar ner sig ett tag. Sen bytar vi blöja och sen har han förhoppningsvis glömt att han e ledsen och skriker :) Man får ha sina knep!

• Marvelina

Ibland funkar det att fortsätta mata, men man känner sig hemsk som trugar. Han äter dock lugnt ett tag om man väl får honom att äta lite trots ilskan. Ibland är det upp och vanka som hjälper.

• mooni

Känner igen det där. Själv ammar jag, och skrik/"vägra-bröstet" attackerna kommer oftast på kvällen. Det tog ett tag innan jag kom på orsaken till problemet. I samtliga fall har det upphört efter att han fått rapa. Ibland tar det ganska lång tid innan han rapar. Men det är bara att kämpa på, helst innan han börjar skrika för mycket :) Efteråt äter han som vanligt igen. Tyckte det var konstigt att han behövde rapa innan han ens hade börjat äta, men ibland är det tydligen så. PS. Milton är 7 veckor.

• Sanna79

verkar som att "problemet" dyker upp vid ungefär två månaders ålder.. konstigt. Provade idag att pumpa och ge honom på flaska, men det blev bara värre..phu. Jag får lita på att han fått i sig tillräckligt. Försökte även se om Leo behövde rapa mer än vanligt och jag väntade och väntade, men icke mer rapning.

Vi kan väl fortsätta på tråden och ge tips till varandra på vad som fungarar.

Lycka till!!

• triump

testa rapa.
    ta upp en stund så kanskae det kommer en liten rap. kan ha kommit massor av luft

har samma dilemma ibland trots att vi ammar.

• rj5o0

Jag känner igen det, och jag säger också RAPA! ibland behöver min bebis rapa mitt i maten. Nu kan han visa själv om det är det han behöver eftersom jag sätter honom på ena benet och vickar honom. Vill han rapa så visar han att han vill upp då sätter jag honom där som en standardgrej. Är det inte rapa så är det kanske bara en liten paus. Det kan också vara att han är för trött för att amma,då funkar inget annat än att bära runt på honom en stund och kanske sova en stund, sen ammar han glatt igen. Han är lite över tre månader.

Svar på tråden suger, skriker, suger, skriker (flaska)