• elegi

Adhd trådens samlade tips och länkar

Japp i denna tråden finns våra samlade tips och länkar som förgyller och förenklar vardagen förr oss, de små knepen är oftast de mest funktionella

Välkomna att slänga in era tips eller länkar som har med ADHD att göra

• Svar på tråden Adhd trådens samlade tips och länkar
  • elegi

Här kommer alla bra länkar som vi tipsat om genom alla trådarna

www.adhdinfo.se
    För barn, föräldrar och personal innom förskola/skola om hur man kan underlätta barnens vardag och om att undervisa barn med ADHD.
    Jag tipsar även om snubbeltråden i www.adhdinfo.se
    Där kan man titta tillsammans med sitt barn och se vad man kan göra bättre i familjen, förslag på belönings system och tillväga gångs sätt för barnen HUR dom ska komma ihåg att göra saker mm.
    Finns en sida om ADHD som jag tyckte om som är lite annorlunda jämfört med andra & som man gärna kan läsa tillsammans med barnet.
    www.adhdinfo.se/barn/1_bruksanvisning.asp

www.attention-riks.se/site/
    Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionshinder. Vi arbetar för att de barn, ungdomar och vuxna som finns bakom diagnoserna ska få det stöd som de behöver och bli bemötta med respekt.

hem.bredband.net/b115842/nep_adhd_intro.htm
    Klickar man sig fram finns m assor att läsa

www.wilu.se
    En sida där man kan läsa andra som skrivit frågor om ADHD & andra NPF & fått svar 6 tips av Erik Wirkberg. Där finns även andra länkar på sidan man kan kika på.

www.lul.se/templates/page____3644.aspx

www.pictogram.se
    Här kan man beställa pictogrambilder & annat, för att kunna använda måste man dock ha programmet

www.netdoktor.se
    Fått tips om en ny sida där man kan gå in & läsa om ADHD men även om annat som rör barn (även för oss vuxna såg jag).

www.cogmed.com
    cogmed arbetsminnesträning?

www.penningborg.se
    Hittade ett bra spel som lär barnen mer om att tjäna/spara pengar och att prioritera de inköp man vill göra.
    Spelet riktar sig främst till barn mellan 5-7år, men jag tror att även lite äldre barn kan tycka att det är roligt.

www.kasperkollo.se
    Sida där det står om läger för barn/ungdomar som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som Aspergers syndrom, högfungerande autism, ADHD och DAMP. Deltagarna är 7-28 år. Det finns 2 gårdar i Skåne(ena i Sösdala i Hässleholmskommun & andra utanför Osby), 1 i östergötland & 1 i Skottland.

Hej! Ni som efterlyste bra almenackor / schema kan gå in på en sida som jag använder genom mitt jobb:

www3.vgregion.se/trollreda/
    där klickar ni vidare på planering & då får ni fram alla olika sortes almenackor mm. Dag-, vecko- & månadsscheman.
    Finns annat intressant också på denna sida.
    www3.vgregion.se/trollreda/index.cfm & klickar på minne & sen på Medicinpåminnare, Careousel så får du upp en medecindosett som även har en inbyggd klocka med larm.

www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4611841....
    Här är en artikel om spikmatta för er som var intresserade av det

www.sjukvardsradgivningen.se

www.ingelaslekstuga.se/Barnmeny/barnmeny.htm
    Snubblade in på denna sidan via ett campingtips eller sysselsättning för barnen i bilen på semestern men när jag gick in på sidan insåg jag att den riktade sig till barn med språkstörning, kanske nån av er i tråden som kan ha nytta av oxå

www.barntrygghet.se/
    Här har jag hittat en sida där man kan beställa barnsäkerhetssaker mm.

www.wiell.com/shop/
    Sök på Barntillbehör och sen på Infoband

www.hobbex.se/p/search.html?q=kassask%E5p
    Lägger länk här till kassaskåp och skrin som inte är allt för dyra för den som är intresserad (jag själv typ )... verkar som en bra lösning till förvaring av farliga mediciner.
    Även Clas Ohlsson och teknikmagasinet har.

www.privat.safetymate.se/sos-brickan.html
    www.privat.safetymate.se/sos-kortet.html
    hittade denna sida bland mina länkar, kan ju vara att biligt sätt ifall barnen kommer bort så att den som hittar barnen kan ringa er

• elegi

Här kommer boktips

Att handskas med skitungar del 1& 2 av Malin Widerlöv

Barn med koncentrationssvårigheter av Björn Kadesjö

Om de bara kunde skärpa sig av Lisbeth Iglum

Varför vill ingen leka med Dennis av Jasmin Dagerhorn

Explosiva barn av Ross W Green

Älskade Indigobarn av Agneta Bentsen

Flickor med ADHD av Kathleen G Nadeau

Ungar är olika: hur kan förskolan hjälpa barn med svårigheter och
    Nu är det vår tur båda av Agneta Hellström

Lästips för de lite äldre barnen, högläsning eller för barnen att läsa själv.
    Percy Jackson - född till hjälte av Rick Riordan

Ett barn i varje klass
    av Christoper Gillberg

• elegi

Lite Belöningstips och annat från Unicorn73

Tänkte tipsa om belöningslåda & vad man kan ha i den:
    I min belöningslåda finns lite olika saker, någon kortlek, fräcka pennor, små leksaksbilar, små skrivböcker. Helt enkelt saker som kostar max 20:-. Kommer även att lägga i små kort som där kan stå: spela 1 tim x-box, bestämma middag, baka, spela spel ihop med mamma/pappa. Funkar det riktigt bra kan man ju även lägga i någon liten peng MEN pengen ska ju inte vara större än värdet på sakerna jag har i lådan & min låda är det värdet max 20:-/sak. Sen har jag ju i och för sig en prenumeration på Kalle Anka där jag spara dessa tidningar & de får han ibland när han varit extra duktig.

Så här har jag gjort till min son:
    MATTE=Svart, samla 7st så får han sak av mig
    SVENSKA=Röd, samla 5st så får han sak av mig
    STÄDNING=Grön, samla 6st så får han sak av mig
    Den BLÅA är lite speciell...då ska han komma ihåg sin JACKA & MÖSSA varje dag + sin bag & ryggsäck varje fredag. Och har han kommit ihåg det MÅN-FRE så får han en sak av mig på fredagen varje vecka.
    Sen har vi 2 burkar som vi samlar i....i en genomskinlig(glas, kan ju ha plast med bara de kan se sina ihopsamlade marker) de han får & sen i den andra(plåtburk) lägger vi dem han fått belöning för, de använda så att säga. Detta för att jag då låst in de andra i ett skåp så han inte kan gå & ta dem & använda. I plåtburken går han inte då han inte kan göra detta tyst.....

Annars finns det en som heter Ormen (finns i föräldrautbildningen Comet, i min kommun i allfall). Det är en orm man sätter guldstjärnor på när barnet gjort de saker man kommit överens om. Men max 3 guldstjärnor/dag kan man få. När man fått guldstjärnor så man hamnar på ett ? så ska barnet få ett kort(där har man skrivit olika belöningar, t e x: som att få hyra film, få panten nästa gång man pantar flaskor, få data/tv-spel-tid). När man kommit till huvudet på ormen så har man en större belöning som ex ett biobesök el restauranbesök.

Svart tavelfärg är bra till mycket.....själv målade jag hela min köksdörr på ena sidan med svart tavelfärg. Där skriver jag upp barnens tider, ev läxdagar, idrottsdagar. Även då inköpslista, vad som händer för övrigt i familjen för 1 vecka i taget. Under handtaget på dörren är där lämnat till barnen själva att kunna skriva saker de måste komma ihåg eller om de känner för att rita & kladda lite.
    Barnen har även fått målat varsin 4-kant på deras egna dörrar in till rummen så de kan skriva lite. Sonen brukar skriva på sin(han har sin på utsidan av dörren medans dottern har sin tvärtom) när han är sur/arg, då skriver han att vi inte får komma in el att vi måste knacka först .

• elegi

Här kommer lite hjälp ang. vårdbidragsansökan

När det gäller att söka vårdbidrag så behöver man inte ha diagnos, blanketter kan man ladda ner på www.forsakringskassan.se klicka på ladda ner blnketter till hö på skörmen sen klickar du dig vidare via funktionshinder och sen vårdbidrag.

Kolla in den här länken oxå, det är en vägledning till vårdbidragsansökan

www.hso.se/fileserver/Vardbidrag._Ansokan._La...

här är några andra bra länkar
    user.tninet.se/~fxg297r/samhalle_vardbidrag.h...
    www.barnplantorna.se/page.php?id=127&PHPSESSI...

Här på celiakiförbundets hemsida kan man beställa ett häfte som heter Vägledning till vårdbidrag och handikappersättning den köpte jag för länge sen och glömde bort den då ajg precis skickat in ny ansökan när jag fick hem den, iaf så har jag använt mig av den nu och den var riktigt bra, hoppas bara att den blir värd vad den kostade men det tror jag faktiskt.
    www.celiaki.se/Bestall-material/

• elegi

Andra små användbara tips

Måste tipsa om världens bästa fläckbortagningsmedel till främst kläder och textil men även händer och annat.
    GALLTVÅL
    Läs mer och kolla efter försäljningsställen på www.galltval.se

Har ni dessutom barn som målar på saker, väggar och möbler?
    Prova då Icas "Fläcksuddare". Finns det inte på er ica köper jag gärna och skickar till er.kostar mellan 20-30 kr.
    Det är en vit svamp som man skär till en lagom bit, väter kramar ur och gnubbar lätt på fläcken.
    Här finns den från Scotch brite, måste ju vara typ samma
    www.smartasaker.se/ShowProduct.aspx?prodid=37...

Vill tipsa om grumme´s hemsida där det finns checklistor för städning och även diskschema samt städschema för familjen.
    Gå in på www.grumme.se klicka på Om städning då kommer några ruriker upp, klicka då på Checklistor då får ni upp allihop, dom kan man sen använda för att göra en egen lista i typ exel där man skriver olika rubriker som man sen kan skriva allt som ska göras och sen kan barnen/vi vuxna kryssa för när något är gjort på så sätt kan man få alla att hjälpa till vilket kan leda till belöningar.
    Dessa rubriker använder jag:
    *Saker som ska göras varje dag
    (tömma diskmaskinen, ta fram mat till morogndagen, starta diskmaskinen osv.)
    *Saker som ska göras 1-2 gånger/vecka
    (dammsuga,städa toan,vattna blommor osv.)
    *Saker som ska göras 1-2 gånger/månad
    (köra ut soptunnan, skura golvet i sovrummen, sätta in papper i rätt pärm osv.)
    *Stora projekt
    (bygga förråd, renovera badrum, renovera barnens rum, rensa klädkammaren osv.)

Här följer lite tips på hur man får barnen att sitta kvar på sin stol. Vi har fått dessa från arbetsterapin på östra, så vi har inte hunnit att prova själva, men många andra både lärare och föräldrar har varit nöjda.

1. Sätt en tennisboll på ena stolsbenet så att stolen kan vicka lite, då kommer man ifrån att barnen "väger" på stolen.

2. Sätt ett "tränings gummiband" runt stolsbenen som fötterna kan fippla med och studsa på.
    Kan köpas i sportaffären eller på claes ohlsson tex.

3. Finns en form av stolskuddar, fylda med luft eller bollar som man sitter på.
    - det finns nått som heter bollkudde som komikapp säljer, det är samma tillverkare som till bolltäcken och den ska tydligen göra det lättare att sitta still.

Finns massor av fonder att söka men det kan vara lite klurigt att hitta rätt i fondjungeln.
    Enklast är att googla (sökord: fonder och stiftelser, fonder att söka, fonder för barn, fonder för barn med funktionshinder osv.) man kan även titta på kommun och landstingt, de har ofta länkar till olika fonder.
    För oss som har barn med ADHD kan det vara värt att titta efter fonder som ger ut pengar till "vård, fostran och utbildning av barn och ungdom, ..." (finns tydligen ganska många sådana).

här kommer ett tips hur man på
    "enkelt" vis får bort tuggummi från ögonlocken

Smörj ögonlocket rikligt med vitt vaselin och torka av med bummulspads, upprepa tills alla tuggummirester är borta.

Tänkte tipsa om handlarlista...
    Jag har laminerat ett färgglatt papper, delat ett A4 papper på länden. På det har jag satt kardborrar så att jag kan fästa bilder på lappen upp ifrån o ner.
    Varje lördag efter frukost så åker vi o handlar på samma ica, godis.
    Enbart en vuxen åker med.
    På barnets handlarlista finns det bild på:
    Ostbågar
    Kinderägg
    lösgodis
    kassan

Efter att hon tagit ostbågar i lagt ner i sin vagn så ger hon mig bilden o vi går till nästa bild.. osv..
    Belöningen får hon hemma... GODIS=)

• elegi

Här kommer lite tips ang. scheman/kalendrar

Här är tre länkar till familjekalendrar.
    www.clickit.se/Product.aspx?prd=87&node=1

Ja, just det , det missade jag ju. En vecka i taget är nog mer lagom att ha framme...
    kontorab.rkv.se/foretag/Article.aspx?article_...

Tips från Trollet Ludenben
    Nu har vi fått hjälp med schemat... Den övre pilen är satt ovanför den aktuella dagen. Pilen på sidan är det vi ska hålla på med. Antingen kan man pilen eller plocka bort bilderna när sakerna är gjorda. Bilderna här är på tallrik (äta), handla, datorn... de är vanliga pappersutskrifter och schemat är av papper och allt är laminerat. Bilderna sätter vi fast med häftmassa. Finns även varianter man kan göra med kardborre om man vill istället för häftmassa. När han blir läskunnig byter vi bara ut bilderna mot skrivna koret så slipper vi göra en ny.

Från pcalma
    Vi fick en Sigvarttavla till vår stors tjej efter att ha använt ett eget veckao dags schema, i den form som är presenterat här!
    En Sigvarttavla är en whiteboard med tid vid sidan, i form av en röd lampa/kvart. Den räknar ner tiden allt eftersom adgen går o ma kan sätta bilder med magnet o skriva efter varje tid vad som hönda skall!
    Man kan även sätta igång att tavlan ska larma. Finns möjlighet för detta vid varje kvart på dygnet! Helt super!! Tavlan larmar o man o går kollar vad det är för bild vid den angivna tiden!! Toppen för lite äldre barn!
    Vi beställde en special för vår lilla tjej (4,5 år) från miljöverkstan på orten. Ett dagschema med plats för tio bilder uppifrån o ner, med en plexiglas skiva framför som man kan plocka bort genom att skjuta den uppåt frn det spår som det sitter i. Detta gör att lilla tjejen ej kan plocka bort de bilder som hon inte gillar, tex sovabilden
    Vi har fått detta från hjälpmedelcentralen (inte Ms dagschema men de andra) genom BUP

Ta Whiteboardtavla mät hur lång den är, dela det måttet på 7 (alla veckodagar)och rita lodräta streck (alt. tejpa med färgad tejp), mät sedan hur hög tavlan är och dela det på antal familjemedlemmar, rita strecken vågrätt med hjälp av linjal. Sen skriver du dit alla familjemedlemmars namn. Sen använder du Whiteboardpennor och skriver dag för dag alt. sätter upp bilder.
    Magnetisk Whiteboard finns hos Claes Ohlsson för 89:-
  • elegi

Fiskolja kan hjälpa barn med ADHD problematik och den som det pratas om mest är eye Q, den finns i bla Lifebutiken men även på nätet
    Pressmeddelande                                                                         Göteborg/Washington 071107

Banbrytande studie med svensk fiskolja:

Närmare hälften av barnen med ADHD blir klart förbättrade av fiskoljekapslar

- ännu bättre effekt på barn med ADD

En svensk dubbelblind och placebokontrollerad studie vid Drottnings Silvias barnsjukhus i Göteborg visar att 47 procent av barn med diagnosen ADHD får klart färre ADHD-symptom om de äter kosttillskottet eye q™.

Allra bäst effekt får de barn som har diagnosen ADD – av dem är hela 58 procent hjälpta av den specifika kombinationen av norsk fiskolja och jättenattljusolja.

- Att den skulle vara så effektiv är vi alla förvånade över. Jag vill sticka ut hakan och uppmana föräldrar som har barn med ADHD att låta barnen pröva kosttillskottet i tre månader, säger psykolog Sven Östlund, en av författarna till studien som presenteras vid en ADHD-konferens i Washington och är inlämnad för publicering i en vetenskaplig tidskrift.

Till skillnad från tidigare liknande studier med eye q så var de 75 barn som deltog i studien inte bara ”allmänt stökiga” utan väl utredda patienter som hade fått diagnosen ADHD. Ungefär hälften av barnen hade den lugnare formen av ADHD, ADD.

Barnen var i åldrarna 8-18 år och kravet som ställdes för att eye q skulle anses ha god effekt var detsamma som för läkemedel – ADHD-symptomen skulle minska med minst 25 procent.

- 25 procent är en klar förbättring som innebär att man blir lugnare och mer koncentrerad och därför fungerar bättre i skolan, hemma och med kompisar, säger Sven Östlund.

Under de tre första månaderna var studien dubbelblind och placebokontrollerad. Hälften av barnen fick dagligen sex fiskoljekapslar och andra hälften olivoljekapslar. Efter tre månader uppfyllde 26 procent av barnen i gruppen som fick fiskolja kriterierna för förbättring. För barnen med ADD var siffran 35 procent.

Efter tre månader blev studien öppen och alla barn fick fiskoljekapslar. När studien avslutades efter ytterligare tre månader var nästan hälften, 47 procent, av barnen klart förbättrade. Och bland barnen med ADD såg man i mer än hälften av fallen, 58 procent, samma förbättring.

- Tolv procent av barnen hade mer än en 50-procentig förbättring redan efter tre månader, säger Mats Johnson, överläkare vid barnneuropsykiatriska kliniken vid Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus som genomfört studien i samarbete med UNE, Utvecklingsneurologiska enheten vid Mariestads sjukhus.

För vidare information:

Överläkare Mats Johnson, mobil: +46 762109103, e-post: [email protected]

Psykolog Sven Östlund, mobil: +46 707222968, e-post: [email protected]

finns även en som heter e-epa som kan fungera bra om inte eyeQ fungerar, när det gäller den sistnämnda så har vi fått rådet att inte trappa ner utan fortsätta med 6 kapslar/dag för barnen med ADHD behöver den högre dosen, den lägre är för "vanliga" barn
  • yrrol2

Vad duktig du är som tagit dig tid till allt detta tack

Svar på tråden Adhd trådens samlade tips och länkar