• Anonym (?)

Kan jag få socialbidrag?.

Hej, det är så att jag just nu pluggar på gymnasiet och får ingen annan inkomst. Jag har ett barn med min sambo, han är pappaledig för stunden. Vill tilläga att jag är 18 år och bor ihop med min sambo
    Jag pratade med kuratorn i skolan och hon sa till mig att om man är under 21 så är det mina föräldrar som måste försörja mig och att jag inte kommer nog få bidrag. Jag blir tvungen att ta bidrag för att jag pluggar heltid och efter skolan måste jag ta hand om vårt barn. Min sambo kan inte jobba under veckan för att han är ju pappaledig.

Har jag möjlighet att få socialbidrag? Vi har aldrig tagit bidrag tidigare men det känns som ett nödsituation!.

• Svar på tråden Kan jag få socialbidrag?.
  • carola1977

Precis som din kurator säger är dina föräldrar skyldiga att försörja dig så länge du går på gymnasiet. Oavsett var du bor och om du har barn eller inte. Det är bara om de verkligen inte har råd med det som du kan få försörjningsstöd och det måste utredas av socialtjänsten. Du kanske kan skaffa ett extrajobb? Eller din pojkvän på kvällen när du är hemma?

• Anonym (?)
    carola1977 skrev 2009-11-08 22:20:07 följande:
    Precis som din kurator säger är dina föräldrar skyldiga att försörja dig så länge du går på gymnasiet. Oavsett var du bor och om du har barn eller inte. Det är bara om de verkligen inte har råd med det som du kan få försörjningsstöd och det måste utredas av socialtjänsten. Du kanske kan skaffa ett extrajobb? Eller din pojkvän på kvällen när du är hemma?
    Jag kan inte jobba samtidigt som jag studerar. jag brukar komma hem sent ungefär vid 16 varje dag. Jag tycker att det är orättvist att de ska förneka mig det pga av att jag inte är 21. Jag har ju egen familj och bor inte hemma längre
  • Anonym (tyvärr)