• Anonym (?)

Kan jag få socialbidrag?.

Hej, det är så att jag just nu pluggar på gymnasiet och får ingen annan inkomst. Jag har ett barn med min sambo, han är pappaledig för stunden. Vill tilläga att jag är 18 år och bor ihop med min sambo
    Jag pratade med kuratorn i skolan och hon sa till mig att om man är under 21 så är det mina föräldrar som måste försörja mig och att jag inte kommer nog få bidrag. Jag blir tvungen att ta bidrag för att jag pluggar heltid och efter skolan måste jag ta hand om vårt barn. Min sambo kan inte jobba under veckan för att han är ju pappaledig.

Har jag möjlighet att få socialbidrag? Vi har aldrig tagit bidrag tidigare men det känns som ett nödsituation!.

• Svar på tråden Kan jag få socialbidrag?.
  • carola1977

Precis som din kurator säger är dina föräldrar skyldiga att försörja dig så länge du går på gymnasiet. Oavsett var du bor och om du har barn eller inte. Det är bara om de verkligen inte har råd med det som du kan få försörjningsstöd och det måste utredas av socialtjänsten. Du kanske kan skaffa ett extrajobb? Eller din pojkvän på kvällen när du är hemma?

• Anonym (?)
    carola1977 skrev 2009-11-08 22:20:07 följande:
    Precis som din kurator säger är dina föräldrar skyldiga att försörja dig så länge du går på gymnasiet. Oavsett var du bor och om du har barn eller inte. Det är bara om de verkligen inte har råd med det som du kan få försörjningsstöd och det måste utredas av socialtjänsten. Du kanske kan skaffa ett extrajobb? Eller din pojkvän på kvällen när du är hemma?
    Jag kan inte jobba samtidigt som jag studerar. jag brukar komma hem sent ungefär vid 16 varje dag. Jag tycker att det är orättvist att de ska förneka mig det pga av att jag inte är 21. Jag har ju egen familj och bor inte hemma längre
  • Anonym (tyvärr)

Då får du isf hoppa av skolan, för sålänge du går gymnasiet och är under 21 år så är du dina föräldrars ansvar, har de inte råd att försörja dig så är det de som får söka bistånd, men då krävs det ju att de lever under existensminimum och då räknar de på vad du skulle kostat att bo hemma.

Det är så det ser ut tyvärr, har man inte råd att flytta hemifrån så får man bo kvar oavsett om man har barn eller inte.

• Anonym (?)

Aja. Det kommer att ordna sig på något sätt.

• Anonym (moi)

Du har rätt till underhåll om du inte redan får det. Om dina föräldrar inte betalar direkt till dig så kan du få det genom försäkringskassan. 1273:-. tror att ni kanske skulle kunna ha rätt till försörjningsstöd om ni hamnar under normen med pappans fp och dina ersättningar totalt sett. Sftersom din situstion är lite speciell så kan det göras en individuell bedömning. men det beror ju självklart på hur er ekonomi ser ut totalt sett och tex vad som hänt mellan dig och dina föräldrar. Sök så får du ett ordentligt besked.

• Dr Mupp

Anonym (moi) skrev 2009-11-09 20:17:05 följande:

Du har rätt till underhåll om du inte redan får det. Om dina föräldrar inte betalar direkt till dig så kan du få det genom försäkringskassan. 1273:-. tror att ni kanske skulle kunna ha rätt till försörjningsstöd om ni hamnar under normen med pappans fp och dina ersättningar totalt sett. Sftersom din situstion är lite speciell så kan det göras en individuell bedömning. men det beror ju självklart på hur er ekonomi ser ut totalt sett och tex vad som hänt mellan dig och dina föräldrar. Sök så får du ett ordentligt besked.
    Nja, FK kan mycket väl säga att föräldrarna uppfyller sitt försörjningskrav genom att säga att hon ska bo hemma.
  • Anonym (kille29)

Anonym (?) skrev 2009-11-08 22:28:20 följande:

Jag kan inte jobba samtidigt som jag studerar. jag brukar komma hem sent ungefär vid 16 varje dag. Jag tycker att det är orättvist att de ska förneka mig det pga av att jag inte är 21. Jag har ju egen familj och bor inte hemma längre
    Exakt! du har egen familj. Känns som man har gjort ett aktiv val när man skaffar barn oavsett ålder.
    Det är grundläggande frågor man bör ställa sig själv och sin partner innan man sätter ett liv på jorden. Inte "aja det löser sig på något sätt"
    Jag hade personligen hoppat av och börjat jobba men alla gör på sitt sätt.
    Kan inget om lagarna så men om föräldrarna är skyldiga att försörja dig medan du går i gymnasiet så gäller det enbart dig...inte barnet? Inte om du flyttar hemifrån?
  • Anonym

Det är tyvärr jätte knepigt! Alla föräldrar kan inte försörja en till fullo.
    Har du mycket kvar att plugga? Om inte, kan du ju gå ut. Annars som en del andra säger, ta ett jobb. Dina betyg kan du fixa senare!
    Eller ta ut din föräldra ledighet(om du inte gjort det) så din sambo kan jobba lite.

• Anonym (moi)
    Dr Mupp skrev 2009-11-09 20:21:51 följande:
    Nja, FK kan mycket väl säga att föräldrarna uppfyller sitt försörjningskrav genom att säga att hon ska bo hemma.
    Jovisst så är det ju men det verkar ju ha hänt något som gör att så inte är fallet. Värt ett försök iaf. Föräldrarna kanske inte förstår sitt ansvar, om de ens har möjligheten att ha henne boende hemma, och hon inte sina rättigheter.
  • Anonym (soc sekr)

Det är inte självklart för alla ungdomar att socialtjänsten skall bevilja bistånd till egen lägenhet. Och som ungdom räknas man upp till 25 år.
    Vore fallet så skulle alla ungdomar kunna sätta sig i en egen lägenhet för att de inte vill bo kvar hemma, och kräva bistånd av socialen. Så fungerar det inte. I yttersta extrema fall kan bistånd beviljas till detta. Men det utreds alltid grundligt, som sig bör.

Vad är det som gör att du ej kan bo hos dina föräldrar?

• Schnooglewookiemush

Du kan visst vara berättigad socialbidrag, och alla som påstår annat ljuger. Det finns många unga föräldrar som får socialbidrag trots att de går på gymnasiet. Prata med soc i din kommun, det är det enda sättet du kan få svar på.

• Anonym

Jag fick socialbidrag efter att jag gått ut skolan och fortfarande bodde hemma. Mina föräldrar krävde att jag skulle betala för mig och det var inga som helst problem att få socialbidrag. Jag var då 18-20år. Har precis fyllt 21 och har inte socialbidrag längre. Så ansök!

• Anonym (soc sekr)
    AtroCious skrev 2009-11-19 19:12:29 följande:
    Du kan visst vara berättigad socialbidrag, och alla som påstår annat ljuger. Det finns många unga föräldrar som får socialbidrag trots att de går på gymnasiet. Prata med soc i din kommun, det är det enda sättet du kan få svar på.
    Som jag skrev så är det i väldigt sällsynta fall som detta sker. Det vet jag arbetar med försörjningsstöd. Sen finns det såklart vuxna (dvs personer som fyllt 25 år) som läser på gymnasienivå, och då är det en annan sak. Men även där väldigt sällan då de främst skall söka csn.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym skrev 2009-11-19 19:15:33 följande:
    Jag fick socialbidrag efter att jag gått ut skolan och fortfarande bodde hemma. Mina föräldrar krävde att jag skulle betala för mig och det var inga som helst problem att få socialbidrag. Jag var då 18-20år. Har precis fyllt 21 och har inte socialbidrag längre. Så ansök!
    Ja, men då hade du som sagt gått klart skolan. Då är inte föräldrarna försörjningsskyldiga längre.
  • Schnooglewookiemush

Anonym (soc sekr) skrev 2009-11-19 19:17:00 följande:

Som jag skrev så är det i väldigt sällsynta fall som detta sker. Det vet jag arbetar med försörjningsstöd. Sen finns det såklart vuxna (dvs personer som fyllt 25 år) som läser på gymnasienivå, och då är det en annan sak. Men även där väldigt sällan då de främst skall söka csn.
    Nej, det där beror på kommun. Bara för att det ser ut på ett sätt så gör det inte det i alla kommuner. Här är det väldigt vanligt att unga föräldrar får socialbidrag trots att de går på gymnasiet, det har aldrig varit något problem.
  • Anonym

Men om TS har barn så måste ju andra regler gälla!

Anonym (soc sekr) skrev 2009-11-19 19:17:38 följande:

Ja, men då hade du som sagt gått klart skolan. Då är inte föräldrarna försörjningsskyldiga längre.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym skrev 2009-11-19 19:23:01 följande:
    Men om TS har barn så måste ju andra regler gälla! Anonym (soc sekr) skrev 2009-11-19 19:17:38 följande:
    Hade det varit i vår kommun så hade hon (såvida hon uppfyller villkoren i övrigt för försörjningsstöd) i första hand fått bistånd för barnets uppehälle, men hennes föräldrar är fortfarande försörjningsskyldiga för henne.
  • Anonym

Här där ja bor så sa dom först blankt nej då jag pluggade, vi stod i samma situton. Men efter att ha granskat mina föräldrar så sa dom ja. Och då var det "bara" 2000 kr i månaden vi behövde.

men alltid värt att testa men förvänta dej inget.

Svar på tråden Kan jag få socialbidrag?.