• Amelia09

Gravid och Body Pump? - frågor till BPinstruktörer

Hej, finns här någon PT/Body Pump instruktör som har tid att svara på lite frågor? När man är gravid:

1. Finns det några övningar i BodyPump program man bör undvika? (Har ex hört att man inte ska göra utfall, situps och frivändningar - men inte varför detta inte skulle vara bra)

2. Om det är någon övning man bör undvika - finns det några bra alternativa övningar?

3. Vad är rekommendationerna för er som instruktörer/kunniga; hur långt in i graviditeten kan ni hålla klasser?

4. Några pass man ska undvika att träna/är bra att träna som gravid? (känns ex inte ok för min del med box, core)

Tack tack!

• Svar på tråden Gravid och Body Pump? - frågor till BPinstruktörer
  • Shieva

Jag är inte instruktör men jag tränade BodyPump tom v 37 med första barnet.

Jag hade ont i bäckenet bak av att ligga på rygg och göra "Bänk press" övningarna. Det satt i i flera timmar efter.

Utfall skulle jag undvika pga att det belastar bäckenet och kan ge värre besvär med foglossning.

Situps ska man inte göra pga att magmusklerna ska ju dela på sig - inte stärkas...

Lycka till med träningen, och ta det lugnt.

ps. Med andra barnet tränade jag inte en dag - och mådde mycket bättre. Kännde inte av foglossning alls...

• Stina H

Hej

Jag är själv instruktör och gravid i vecka 36. Slutade att instruera i vecka 35 pga att min mammaledighet började då. Annars har jag instruerat genom hela graviditeten t.ex. body pump, spinning och andra klasser. Jag har också styrketränat och joggat ända fram tills idag.

Jag tycker att body pump är utmärkt träning för gravida. Egentligen måste du bara lyssna på din egen kropp, minska vikterna om det känns så och ta egna pauser. Enda övningen som jag rekommenderar att undvika är situps särskilt i slutet av graviditeten. Du kan t.ex. göra plankan och sidoplankan istället.
    Bänkpress och triceps övningar som görs ryggliggande kan också kännas obehagliga i slutet av graviditeten.

Med träningen har jag själv märkt att det beror väldigt mycket på dagens form hur man orkar. Ibland orkar jag nästan som förr, och ibland är jag bara så otroligt trött.

Jag rekommenderar att undvika klasser som inte känns bra, som innehåller mycket hopp/stötar och där medelpulsen stiger högre än 145- 150 under passet.

Lycka till!

Svar på tråden Gravid och Body Pump? - frågor till BPinstruktörer