• mysaw

Överstimulering efter äggplock, hur mådde ni???

Hej!

Skulle göra äggåterföring på Sahlgrenska idag men det blev avblåst på grund av överstimuleringssymtom. Åkte in till akuten i natt p g a värken. Jag har ont i magen, ända upp till mellangärdet, öm (som värsta träningsvärken), kan dock kissa och mår ej illa. Jag gjorde äggplock i torsdags (18 ägg och ägg i alla äggblåsor).

Snälla, berätta hur ni mådde när ni hade överstimuleringssymtom och hur lång tid det tog innan det upphörde. Behövde ni sjukhusvård?

Jag har tio befruktade "toppenägg" enligt läkaren. Nio kommer att frysas och ett är kvar för odling tills på tis/ons så kanske vi kan återföra det då. Vad har ni för erfarenhet av långtidsodling (5 dgr på tis). Enligt Sahlgrenska gör de det inte särskilt ofta men de tyckte det var värt ett försök när jag har så många "kvar" och embryot såg jättefint ut.

Berätta gärna om er erfarenhet. Känner mig deppig just nu. Var så inställd på återföring idag.

Hoppas ni kan pigga upp mig.

Kram

• Svar på tråden Överstimulering efter äggplock, hur mådde ni???
  • Angla

Jag mådde illa, kunnde inte äta, var yr, hade ont och var svullen, inag kläder passade osv Uppsökte ej sjukvård varken innan eller efter ET men läkaren har noterat i min journal att det var OHSS. Viktigast är nog att man håller koll på intagen och utgående vätska. Drick mycket. För mig gav det med sig efter två veckor ungefär.

• Hoppas också

Hej
    Gjorde också plock i torsdags och hade tendens till överstim. Jag hade 30 äggblåsor och dom fick ut 21 ägg. När jag kom för ET igår och berättade mina symptom, dvs ont i magen, nästan som magkatarr så brydde dom sig inte så mycket. Det var inte så farligt och hon kollade om jag hade vätska kvar i magen man det var inget så dom körde på.
    Jag har fortfarande ont, dock inte när jag är still. Nu har jag fått råd att äta Novalucol.
    Har aldrig haft feber eller liknande.

• Busymommy

Hejsan, jag hade 35 äggblåsor sist , dock inte ägg i alla men de punkteras ju.
    Jag hade ont redan innan ET men de tyckte inte det såg SÅ farligt ut så jag fick 2 ägg insatta . Jag började må sämre o sämre ju mer tiden gick. Åktet till akuten och blev inlagd direkt och tömdes på vätska i buken. Sen låg jag inne i 10 dagar. Fick tömma buken ytterligare 1 gång, de mätte allt jag drack och allt jag kissade. Jag var nog dålig i ca 3-4 veckor, det drog ut på tiden eftersom jag vart gravid och då produserar man eget hormon oxå. Men det var värt allt, har idag en son på 2,5 år. Håller på och ska starta syskon karusellen, ska börja spraya 14 okt.
    Hoppas du kryar på dig.
    Ha koll på vikten om du gr upp åk in akut. Jag tror jag gick upp 3 kg. KRAM

• mysaw

Hej Cariina!

Hur gjorde de när de tömde buken på dig? - låter otäckt tycker jag.
    Hur ofta kollade du vikten? Räcker det en gång per dygn eller?

Hur kände du dig när du mådde som sämst och åkte in på akuten.

Tacksam för svar.

Kram

• Busymommy

Hej mysaw!
    Jag tycker inte alls det var så hemskt att tömma buken det låter ju super läskigt men det känns som när du punkterar ett ägg vid ÄP. Och det är bara ett litet stick sen är det skönt för då tömms allt ut. Så det är inte farligt!
    Ja du nu ska vi se , det var några år sen, jag var väldigt uppsvullen och hade lite svårt att andas, ville sitta i soffan , fick panik av att ligga ner, då kändes det som bröstkorgen blev tung. Jag kollade vikten morgon o kväll. Man går upp i vikt ganska så snabbt om man är dålig. Fråga på om jag kan hjälpa dig.
    Det är inte så farligt som det låter alltså vill inte skrämma dig!

• Betty2

Jag har gjort 2 IVF (också på Sahlgrenska) och blev överstimulerad båda gångerna. Första gången kom det efter ET (samma kväll) och då fick jag åka till kliniken ungefär varannan dag under 1 vecka för att göra VUL (kolla mängden vätska i buken) och lämna blodprov (de kollade lite olika blodvärden, levervärden osv). Jag blev beordrad att vila och dricka mycket, samt hålla koll på vikten (jag vägde mig varje morgon). (Mina symptom var ont i magen, väldigt svullen mage (inga byxor passade), illamående och trötthet.)

Vid IVF nr 2 blev jag överstimulerad innan ET och fick därför göra totalfrys (inget ET). Då fick jag också åka på kontroll på kliniken och de bestämde snabbt att jag skulle tappas på vätska. Operationen var inte otäck alls, det var som ett ÄP men lindrigare eftersom de bara stack nålen genom slidväggen (och alltså inte in i äggstockarna). Genom nålen sög de ut vätska (ca 1 liter i mitt fall, finns de som tappar ut mkt mer) och sedan mådde jag mycket bättre! Illamåendet var dock kvar och jag antar att det beror på att hormonnivåerna fortfarande var höga. Efter drygt 1 veckas vila mådde jag tillräckligt bra för att klara av att jobba.

Jag hoppas att din överstimulering går ner och att du får sätta in det långtidsodlade embryot. Annars får du säkert tillbaka ett fint embryo i frysförsök. Håller tummarna för dig! Kram Fia2

• Hoppas också

Hej

Hur ser dom om man har vätska i buken?

Min läkare tyckte inte det var något, men då kollade hon med VUL i samband med återförandet. Kollade då också att mina äggstockar som såg bra ut så det blev ett ET.

Jag har ont i övre delen av magen, som magkatarr. Men är orolig att det kan vara vätska.

Eftersom jag blev överstim så fick jag ont i äggstockarna redan dagarna innen plocket, så nu har jag varit hemma en hel vecka och bara vilat mig. Vill så gärna tillbaka till jobbet, men kan inte gå några längre sträckor.

Jag har inte ont när jag sitter still eller ligger, bara när jag rör på mig.

• Betty2

De ser på VUL om det är vätska i buken. Dessutom brukar det märkas tydligt eftersom magen då är ordentligt svullen/utspänd. Jag hade också mest ont när jag stod upp eller rörde på mig. Om jag låg ner (gärna med en varm vetekudde på magen) så gjorde det inte lika ont. (Jag tror att det kan bero på att min mage blev mer utspänd av all vätska när jag stod upp/rörde på mig.)

• pemi

Jag var också överstimulerad men på mej upptäkte dom det redan före äp. Fick därför "coasta" en dag (inga sprutor) och sedan ta halv dos pregnyl. Ägget odlades också en extra dag för att de hur det utvecklade sig. Själv var jag bara öm i magen, inga akuta svåra smärtor, mådde inte illa och kissade bra. Var givetvis väldigt svullen och hade några cm vätska i buket (syntes på vul) och äggstockarna var 8 resp 12 cm.... Tack vare att jag hade så bra allmäntillstånd så blev det ET trots allt. Kan ju säga att läkarna på SU Gbg inte var eniga, men då det var olika läkare som gjorde de olika kontrollerna så hade jag "tur" som fick en läkare som trots allt ville sätta tillbaka ägg. Jag var sjuskriven 3 veckor i samband med detta men var sen helt återställd. Hade ett 30-tal blåsor och plockades på 23 ägg. Tyvärr så blev det ingen graviditet av dom.

Kram och lycka till!

pemi

• M plus H

En till som blev överstimulerad. Gjorde ÄP den 31 augusti och testade + den 18 september. Låg på sjukhus hela vecka 38. Hade haft ont i magen sedan ÄP ungefär, men inte vänt mig till någon läkare. Man blir uppsvälld (inga kläder passar, mår illa, dåliga levervärden hade jag, vätska i buken). Man är beordrad vila och de mäter allt man dricker och kissar ut. Nu ser allt bättre ut och jag ska till Öresundskliniken imorgon för återbesök. Varit sjukskriven de här veckorna.

Svar på tråden Överstimulering efter äggplock, hur mådde ni???