• sisley

Hjälp! Vi drunknar i papper!

Papper, papper, papper överallt! Hur löser ni papperseländet? Alla papper som jag får genom skolan, brev som blir hemskickade, kataloger som skickas ut utan vårt samtycke, information, Dagens Nyheter som jag sparar delar av i hopp om att ngn gång få läsa, reklam instoppad i tidningar, kvitton osv osv i all oändlighet. Hela vårt köksbord och arbetsbord svämmar över av papper som känns för viktiga för att kassera.

Är det bara vi som har det så här? Jag vill ha det rent och snyggt hemma så jag upplever detta som ett stort problem för min sinnesfrid.

• Svar på tråden Hjälp! Vi drunknar i papper!
  • Champagne

1. sätt "Ingen reklam tack" på brevlådan. På så sätta slipper ni halva pappershögen direkt.

2. Gör en låda för dig, och en för din man, en för räkningar och en för barnet. Sortera posten direkt.

3. Ha en pärm för viktiga papper och kvitton. Ha en pärm för barnet (med alla försäkringspapper, kvitto på barnvagn, dagispapper osv). En pärm för räkningar.

• HumDis

Alltså, vi kör med regeln : Har man inte tittat på papperet med en gång när det kom i brevlådan så är det inget viktigt = papperskorgen. Nä, skämt åsido. Har ni en "Ingen reklam"-skylt på brevlådan? Det hjälper en hel del..

• sisley

Självklart har vi en "ingen reklam tack" på dörren men det fifflas ju in en del reklam ändå t ex adresserade utskick.

• sisley

Då och då försöker jag få till det med att sortera in saker i olka pärmar men det är ju sååå jobbigt. *lat*

• Teskedsmamman

På mitt skrivbord har jag 5 st dokumentfack på höjden, den översta har räkningar endast och i resten läggger jag papper som känns viktiga.. i slutet på månaden så går jag igenom och kollar om de verkligen var så viktiga.

I ett dokumentskåp har jag hängmappar som jag stoppar betalade räkningar och andra viktiga papper i, hälften av hängmapparna innehåller nog mest skräp och sådant man inte vill slänga, de gås igenom en gång om året....

Morgontidningen slänger jag direkt när jag har läst den om jag inte hittar om makens förening i den för då hamnar den i hängmapparna...

Kataloger läggs på ett och samma ställe.

Reklam går jag igenom och slänger direkt om jag inte hittar något intressant, då hamnar den på skrivbordet och jag brukar samla under ett par dagar och åker sedan och handlar...

Oj, jag låter ju riktigt seriös juh men här är rätt stökigt ändå...

• penapöna

Samma problem här tyvärr. Det som gäller är val att grovsortera direkt, släng direkt det som inte är intressant. Ha brevkorgar för övrig sortering, räkningar, att läsa vid tillfälle, måste läsas, kvitton att spara o s v. Avsett sedan nån timme i veckan att gå sortera in i pärmar så blir det inte så jobbigt.

• Nyfiken gul

Jag har tagit mig i kragen o ringt till dom företag som skciakr adresserad reklam o sagt nej tack...

Den enda reklamen jag numera får är dom ställen där jag är medlem, typ ICA, Konsum, Halèns, Ellos osv....

Sen har vi gjort följande:

*En pärm märkt med mitt namn, där samlar jag allt som har med mig personligen att göra... Räkningar, kallelser till läkare, papper från skattemyndigheten, deklarationer, lånepapper osv osv.... De märks med årtal o sparas...

*en pärm till maken med exakt samma sak....

*en pärm med plastfickor där vi lägger alla kvitton, garantisedlar, innehållsförteckningar man ska spara, handböcker, manualer osv...

* Alla kataloger , villatidningar, biltidningar osv samlas i en stor tidskriftssamlare i plast och står i bokhyllan.

*Barnen har en egen pärm, där samlas skolpapper, klasslistor, telefonnummer till kompisar och vårdcentralen, kallelser till bvc, försäkringspapper för barnen, journalanteckningar från barnläkare, barnens medicinrecept.

• Nyfiken gul

Jag har tagit mig i kragen o ringt till dom företag som skciakr adresserad reklam o sagt nej tack...

Den enda reklamen jag numera får är dom ställen där jag är medlem, typ ICA, Konsum, Halèns, Ellos osv....

Sen har vi gjort följande:

*En pärm märkt med mitt namn, där samlar jag allt som har med mig personligen att göra... Räkningar, kallelser till läkare, papper från skattemyndigheten, deklarationer, lånepapper osv osv.... De märks med årtal o sparas...

*en pärm till maken med exakt samma sak....

*en pärm med plastfickor där vi lägger alla kvitton, garantisedlar, innehållsförteckningar man ska spara, handböcker, manualer osv...

* Alla kataloger , villatidningar, biltidningar osv samlas i en stor tidskriftssamlare i plast och står i bokhyllan.

*Barnen har en egen pärm, där samlas skolpapper, klasslistor, telefonnummer till kompisar och vårdcentralen, kallelser till bvc, försäkringspapper för barnen, journalanteckningar från barnläkare, barnens medicinrecept.

*en pärm är samlad med alla papper från myndigheter o advokater om vårdnadstvister o är satt i datumordning.

* Reklam/post som ändå slinker igenom läses på en gång och slängs alternativt sparas på en gång i pärmen...

*alla papper hanteras på en gång man får dom och sorteras in i pärmar eller fickor... Inget papper eller brev får ligga kvar på köksbordet när man går o lägger sig...

• Lalune2

Jag höll på att gå under jag också av alla papper, och pärmar funkar bara inte för mig, jag blir bara trött på att sätta in dem och göra hål i dem osv. Så då åkte vi till IKEA och köpte en "hängmappsmanick" på hjul, hur ful som helst men det skiter jag i. Den är helt ovärderlig! Jag kan bara sortera in alla papper på ett kick, funkar hur bra som helst för mig!

Kanske vore något för dig?

Svar på tråden Hjälp! Vi drunknar i papper!