• Anonym (orolig)

Hur lätt kan arbetsgivaren kringå LAS?

Företaget min man arbetar ska omorganisera och slimma organisationen, och vill få bort 8 tjänster.

Nu har de "erbjudit" min man 4 månaders avgångsvederlag, och försöker få honom att säga upp sig själv.

På den avdelning där han arbetar har man anställt en person efter honom, och på en avdelning där han hade ett vikariat för några år sedan har man anställt 3 personer efter honom, så enligt LAS borde de senare anställda sägas upp först vad jag förstår.

Till saken hör att de förra året var missnöjda med min mans arbetstempo och effektivitet. Kvaliten på det han levererade var bra, och han gjorde allt de bad honom om, men de anser ändå att han inte var tillräckligt effektiv, och inte tog tillräcklig del av den totala arbetsmängden. Nu heter det att han inte kommer att passa i den nya, effektiviserade organisationen.

Då hans reumatism har blivit värre de senaste 2 åren, och han ofta har svårt att sova, har ständiga smärtor och tar starka mediciner, så är det inte alltid så lätt för honom att prestera på topp.

Arbetsgivaren har inte på något sätt diskuterat stöd eller rehabilitering med honom.

De senaste 8 månaderna har han varit föräldraledig med vår son, och han gick tillbaks till jobbet för en månad sedan. Han har lagt sin föräldraledighet februari-september då det normalt är lite lugnare på jobbbet, och under den tiden har de 2 kvarvarande personerna klarat jobbet. Nu, någon vecka innan han kom tillbaks från föräldraledigheten, sade hans chef att det inte skulle finnas någon brist på arbete (de har som mest att göra i oktober- mitten av januari)...

Killen som anställdes på samma avdelning efter honom och som gör ungefär samma arbete, är singel, frisk och har inga barn, vilket säkert spelar in i företagets resonemang, även om de inte säger det.

Objektivt, krasst sett, är han nog mer lämplig att ta över för den som har huvudansvar för avdelningen när hon går i pension om 3 år, då han är mer drivande, men han har samma position som min man, och har betydligt kortare anställningstid på företaget.

Företaget gör sitt bästa för att psyka min man- det sk. erbjudandet kom från affärschefen, som är en van förhandlare, inte från den närmsta chefen, och det lokala facket är dels i beroendeställning till arbetsgivaren, dels rätt så lama förhandlare.

Misstänker att företaget kommer att hävda att de andra personerna som anställts efter min man är mer viktiga för företaget, och jag är rädd för att facket ska vika sig.

Givetvis har min man kontaktat facket centralt, men fackrepresentanten där hade inte tid förrän senare i veckan, och jobbet kräver svar inom kort.

Vet någon hur lätt det är för arbetsgivaren att kringå LAS? Händer det att facket viker sig för arbetsgivaren och "säljer ut" vissa av sina medlemar? Hur snabbt brukar sådana saker gå? Några andra tips och råd på hur han kan hantera detta?

• Svar på tråden Hur lätt kan arbetsgivaren kringå LAS?
  • Waldo

Som chef upplever jag det ganska lätt vid en omorganisation. Man tar helt enkelt bort tjänsten.

Om jag läser din text och utgår från mina erfarenheter skulle jag tro att din man kommer att bli av med jobbet. Jag tror inte facket kan göra något. Skulle det bli en diskussion tar man helt enkelt bort tjänsten.
    Vad facket däremot troligen gör är att förhandla fram ett litet bättre avgångsvederlag.

Själv tycker jag att LAS har spelar ut sin roll i dagens arbetsliv. Ett företag i dagens klimat kan inte överleva på dagens sist in först ut
    Men det är en helt annan diskussion

• Anonym (orolig)

Rent formellt så finns det 2 likadana tjänster på avdelningen, och det har anställts en person efter honom, men de skulle ju kunna kalla den andra personens tjänst för något annat, även om de fortfarande gör samma sak...

Han har kompetens för att utföra arbete på en annan avdelningar där man anstält 3 personer efter att han började på företaget (har arbetat där tidigare och har dessutom vidareutbildat sig inom det området, så han skulle kunna göra jobbet).

På sikt vill han givetvis därifrån- han har förstått att de inte vill ha honom där, men arbetsmarknadsläget är ju inte lysande just nu.

Jag vet vad du menar med LAS roll, men när man själv drabbas och hamnar i kläm p.g.a. sjukdom och föräldraskap så är det rätt jobbigt. Känns lite som om företaget ifråga verkligen bara är ute efter att utnyttja sina anställda, och struntar i om de anställda blir utbrända eller mår dåligt. Företaget i fråga går inte på något sätt dåligt, utan det är andra delar av koncernen som behöver extra tillskott.

• Anonym (Chefen)

Det är INTE så lätt att kringgå LAS. Även om din mans tjänst "försvinner" har han rätt till omplacering, även till ett jobb han inte "har kunskap" i om han kan lära sig det på rimlig tid. Har för mig att det är 6 månader... Alltså ska han ligga bättre till än de tre som anställts efter honom på den andra avdelning. Min tro är att företaget försöker "skrämma" din man lite och få honom att känna sig oönskad och säga upp sig själv. Blir ju troligtvis inte så trevligt för honom att vara kvar, men den rätten har han. Alternativet är ju att förhandla om bättre villkor för att han ska säga upp sig självt, 4 månadslöner låter lite billigt i mina öron. 6-12 brukar vara mer rimligt när man som arbetsgivar vill "köpa" sig fri från turordningsreglerna.

Kan tillägga att jag själv sitter på arbetsgivarens sida och då och då försöker få bort vissa anställda till förmån för andra, så vet att LAS är stark. Är dock alltid svårare som enskild individ att prata för sig än om man har facket på sin sida.

• Waldo

Anonym (Chefen) skrev 2009-11-09 20:51:02 följande:

Det är INTE så lätt att kringgå LAS. Även om din mans tjänst "försvinner" har han rätt till omplacering, även till ett jobb han inte "har kunskap" i om han kan lära sig det på rimlig tid. Har för mig att det är 6 månader... Alltså ska han ligga bättre till än de tre som anställts efter honom på den andra avdelning. Min tro är att företaget försöker "skrämma" din man lite och få honom att känna sig oönskad och säga upp sig själv. Blir ju troligtvis inte så trevligt för honom att vara kvar, men den rätten har han. Alternativet är ju att förhandla om bättre villkor för att han ska säga upp sig självt, 4 månadslöner låter lite billigt i mina öron. 6-12 brukar vara mer rimligt när man som arbetsgivar vill "köpa" sig fri från turordningsreglerna.Kan tillägga att jag själv sitter på arbetsgivarens sida och då och då försöker få bort vissa anställda till förmån för andra, så vet att LAS är stark. Är dock alltid svårare som enskild individ att prata för sig än om man har facket på sin sida.
    Intressant.
    Vi sitter båda på arbetsgivarens sida men har helt olika uppfattning av LAS

Jag är lite nyfiken på vilken branch du jobbar i, är det offentlig eller privat verksamhet?
    När jag pratar med andra i samma ställning tycker jag det är skillnad på om det är privat eller offentlig.
    Offentlig verksamhet följer LAS mycket mer än privat har jag fått för mig
  • Anonym (Chefen)

Jag jobbar privat, inom detaljhandeln... Både jättestort och medelstort företag som erfarenhet av LAS.

• Anonym (orolig)

Ni som svarade, tack för intressant input.

Företaget var nog mycket medvetet om att de försökte kringå LAS, men även om att det skulle se illa ut om det kom ut.

När min man fick representation från fackföreningen centralt så förbättrades erbjudandet mycket snabbt.

Det blev även mycket tydligt för oss att det inte vore bra för min man att vara kvar på företaget, vilket han givetvis inte visade under det inledande skedet av förhandlingen.

Istället för 4 månaders upppsägningstid och 4 avgångsvederlag, blev det till slut 4 månaders uppsägningstid med arbetsbefrielse + 16 månaders avgångsvederlag + 100 000 kr i en utbildningspott, vilket ungefär motsvarar vad han skulle kunnat få i ersättningen om han hade drivit ärendet ända till arbetsdomstolen.

Totalt får han betalt i 20 månader utan att behöva jobba. Så nu har jag en hemmaman ett tag ;)

Skämt å sido ska han ägna lite tid åt att komma på vad han ska satsa på, ägna en del tid åt träning och rehabilitering, uppdatera lite gamla kunskaper och samtidigt givetvis söka alla intressanta jobb som dyker upp.

Svar på tråden Hur lätt kan arbetsgivaren kringå LAS?