Hur lätt kan arbetsgivaren kringå LAS?
Företaget min man arbetar ska omorganisera och slimma organisationen, och vill få bort 8 tjänster.
Nu har de "erbjudit" min man 4 månaders avgångsvederlag, och försöker få honom att säga upp sig själv.
På den avdelning där han arbetar har man anställt en person efter honom, och på en avdelning där han hade ett vikariat för några år sedan har man anställt 3 personer efter honom, så enligt LAS borde de senare anställda sägas upp först vad jag förstår.
Till saken hör att de förra året var missnöjda med min mans arbetstempo och effektivitet. Kvaliten på det han levererade var bra, och han gjorde allt de bad honom om, men de anser ändå att han inte var tillräckligt effektiv, och inte tog tillräcklig del av den totala arbetsmängden. Nu heter det att han inte kommer att passa i den nya, effektiviserade organisationen.
Då hans reumatism har blivit värre de senaste 2 åren, och han ofta har svårt att sova, har ständiga smärtor och tar starka mediciner, så är det inte alltid så lätt för honom att prestera på topp.
Arbetsgivaren har inte på något sätt diskuterat stöd eller rehabilitering med honom.
De senaste 8 månaderna har han varit föräldraledig med vår son, och han gick tillbaks till jobbet för en månad sedan. Han har lagt sin föräldraledighet februari-september då det normalt är lite lugnare på jobbbet, och under den tiden har de 2 kvarvarande personerna klarat jobbet. Nu, någon vecka innan han kom tillbaks från föräldraledigheten, sade hans chef att det inte skulle finnas någon brist på arbete (de har som mest att göra i oktober- mitten av januari)...
Killen som anställdes på samma avdelning efter honom och som gör ungefär samma arbete, är singel, frisk och har inga barn, vilket säkert spelar in i företagets resonemang, även om de inte säger det.
Objektivt, krasst sett, är han nog mer lämplig att ta över för den som har huvudansvar för avdelningen när hon går i pension om 3 år, då han är mer drivande, men han har samma position som min man, och har betydligt kortare anställningstid på företaget.
Företaget gör sitt bästa för att psyka min man- det sk. erbjudandet kom från affärschefen, som är en van förhandlare, inte från den närmsta chefen, och det lokala facket är dels i beroendeställning till arbetsgivaren, dels rätt så lama förhandlare.
Misstänker att företaget kommer att hävda att de andra personerna som anställts efter min man är mer viktiga för företaget, och jag är rädd för att facket ska vika sig.
Givetvis har min man kontaktat facket centralt, men fackrepresentanten där hade inte tid förrän senare i veckan, och jobbet kräver svar inom kort.
Vet någon hur lätt det är för arbetsgivaren att kringå LAS? Händer det att facket viker sig för arbetsgivaren och "säljer ut" vissa av sina medlemar? Hur snabbt brukar sådana saker gå? Några andra tips och råd på hur han kan hantera detta?