• Sannalouise87

Hur rengöra en tvättmaskin/torktumlare?

Jo, det är såhär att vi ska flytta in i ett hyreshus, där dom nuvarande hyresgästerna är väligt grisiga av sig. När vi tittade runt i huset, såg vi att där var en riktigt gammal tvättmaskin & torktumlader. Till det bör nämnas att de så riktigt snuskiga ut, i tättmedelsfacket och följande. Det luktade också unket. Då det är en privat hyresvärd, så vet jag att han inte kommer bry sig om deras städning särskillt mycket.

Dock undrar jag hur man på bästa sätt rengör en tvättmaskin och torktumlare ? Finns det några medel man ska använda och köra ett tomt tvättprogram, eller hur gör man?

Känns inte så fräscht att börja tvätta sina kläder där i alla fall!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur rengöra en tvättmaskin/torktumlare?
  • kaksmulan
    Hannah76 skrev 2009-11-09 12:08:52 följande:
    Jag kör min tvättmaskin tom med korin i.
    Exakt vad jag skulle skriva.

Jag kör först ett program med klorin i tvättmedelsfacket och sköljfacket. Sen kör jag samma program igen fast helt utan medel bara för att all klorin ska säkert försvinna.

Torktumlaren vet jag inte mer än att man gör rent alla filter ordentligt och eventuellt dammsugar ur själva trumman...
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Sannalouise87

tack för tipsen!

• Åsa Lund

När du kör tvättmaskinen för rengröing så kör på 95 grader

• Marabou07

Min tvättmaskin har börjat lukta riktigt unket. Fungerar klorin mot denna lukt? Hur får jag rent gummit som är mellan luckan och trumman? En sista fråga.... om jag ska använda klorin, vilken temp kör man på då isf?

• Tecken

Plocka ur tvättmedelsfacket, rengör. Kör en tom maskin på 95 grader med någon deciliter ättika i.

Hur man gör rent torktumlare har jag ingen aning om, mer än att torka på utsidn + göra rent luddfiltret

• Marabou07

Finns det någon sil man behöver rengöra i tvättmaskinen? Har försökt titta men blir inte klokare för det...

• Åsa Lund

Brukar sitta på framsidan, längst ner mot golvet. Ibland gömmer de den bakom en demonterbar plåt, de rackarna.
    Tänk på att låta maksinen stå med luckan och tvättmedelsfacket öppna om det går så blir det inte unken lukt igen!

• Pape

hur mycket kloring ska man anvanda?

Svar på tråden Hur rengöra en tvättmaskin/torktumlare?