• skriva

Hur räknar man antalet veckor?

Hur räknar man antalet veckor? Jag har precis testat mig och har fått veta att jag är gravid. Befruktningen skedde den 9:e eller 10:e september, åtminstonde var det då vi hade samlag.

Räknar man veckorna från ägglossningsdatumet, dvs ca den 10:e sep, eller från någon annan dag i den menscykeln?

För övrigt gratulerar jag mig själv till utsikten om nio månader fria från våldsamma menssmärtor pga endometrios! Hoppas nu bara man får behålla barnet...

• Svar på tråden Hur räknar man antalet veckor?
  • Lalalong

Man räknar från första dagen i din senaste mens. När befruktningen sker är du alltså redan i typ vecka 2 (beroende på hur lång cykel du har)

Grattis till graviditeten!!!!

• Lady Namárië

Svarade dig precis i den andra tråden! Uträkningen utgår från senaste mensens första dag. Under "graviditetens" första två veckor är man alltså inte gravid. På framsidan här på FL finns en länk till en graviditetsuträknare.

• lovisag

grattis till graviditeten, gå in på gravid- förlossning, där kan du då gå in på graviditetsuträknaren som du då fyller i och får fram ett bf datum.

• Maddiz20

om jag skulle ha följt det ni skrev så skulle det ha blivit helt fel. Det handlar om hur lång menscykel man vanligtvis har. Jag är i v 11+3 nu. Men enligt mig skulle jag va i v 11+6 så de så :)

• Maddiz20

Men varför jag fick redan på att jag var i v 11+3 var för att jag gjorde vul v 7+5 o de va då hon sa att min äl hade kommit lite senare än vanligt.

• Lalalong

Maddiz20
    Japp visst är det så (skrev ju det också ) att det beror på hur lång cykel man har. Men generellt sett är det 2 veckor innan. Jag har själv kruxet att jag har oregelbunden mens som slår på en vecka ungefär. Vet alltså inte om jag idag är i vecka 12+0 eller 11+0 eller något därimellan.
    Så nej, det går inte exakt att säga att senaste mensens första dag är dag 0+0, men det är ju ett riktmärke i alla fall

• skriva

Hm, jag har kort menscykel. Ägglossningen inträffade runt dag 9/10 i menscykeln. Om jag då räknar från senaste mensens första dag är jag i v. 4 + 4 dagar, är det så man gör?

Äsch svara inte, jag kollar det själv med uträknaren.

• Lady Namárië

Maddiz20--> Om du följer min länk ser du att man kan fylla i antalet dagar i menstruationscykeln också! Givetvis är det bara en kalkyl, mer exakt svar får man ju på ul.

• Lalalong

Skriva
    Du skrev innan att du hade ÄL kring den 9 eller 10:e sept och även att detta skedde på dag 9 eller 10 av cykeln. Om du har en lutealfas på 14 dagar (tiden mellan ÄL och beräknad mens) så skulle det innebära en menscykel på 23-24 dagar. Stämmer det?
    I alla fall, i så fall hade du första dagen i senaste mensen den förste september och är i så fall i vecka 4+4 ja!

Grejen dock är att om man tittar på olika sidor för att se hur fosterutvecklingen ser ut så är det inte säkert att ditt barn är i utvecklingsstadiet som den skulle vara i vecka 4+4 eftersom du inte har en menscykel på 28 dagar. Tittar man på hur gammalt barnet är så skulle det ju vara 2+4 veckor idag, eftersom uträkningen utgår ifrån att du har mens två veckor innan ÄL.

Du hade ju mens mindre än 2 veckor innan, så i ditt fall är barnet äldre än 2+4 veckor. Enligt mina beräkningar är bebisen 3+2 veckor gammalt, översätter man det så att man enkelt kan följa fosterutveckling på bilder och sånt så är du i vecka 5+2.
    Hos BM bryr de sig dock inte om detta... enligt de är du i den vecka som stämmer med en 28 dagars cykel fram till du gjort ett UL som säger något annat. Så det här är mest för din egen skulle, för att du själv ska kunna följa ditt barnsutveckling.

Jätte rörigt jag vet! Tycker som Lady Narmarie att du ska gå in och köra dina datum i grav-kalendern så klarnar det nog!!
    Massa lycka tilL!!

• skriva

Tack! Nej inte spec. rörigt, jag förstår hur du menar. vad snällt av dig att förklara så ingående!

OK, jag har skrivit fel i mitt inlägg. Ägglossningen brukar inträffa (tror jag) ca dag 11-12 och sen får jag mens dag 25-27.

Det låter faktiskt rent av chockerande attd e intre kan anpassa uträkningarna efter ens kropp på MVC! Kanske är det därför som både mamma och syrran har fött "för tidigt"? Det kanske inte var för tidigt i verkligheten, bara eftr MVC:s uträkningar. Kasst i så fall!

• Jennie med ie

Eftersom man ofta inte vet när man hade ÄL så brukar man räkna från senaste mensens första dag, så får man ett mer noga datum efter UL. Men vet man när man hade ÄL så blir det mest rätt i slutänden att utgå från det och räkna ÄL-dagen som 2+0.

Att du hade sex 9-10 september måste ju inte alls betyda att du hade ÄL då, ÄL kan ha skett flera dagar senare, men om vi tänker os att du hade ÄL den 10:e september så bör du vara i v. 5+2 idag den 3:e oktober. Dvs det var 3 veckor och 3 dagar sedan ägglossningen skedde.

En del BM är totalt hängivna sin heliga graviditetssnurra och struntar totalt i att man kan ha olika cykellängd och olika tidpunkt för ÄL. Men en del tar hänsyn till det.

• skriva

Jo jag hade ÄL då. Enl FL ska det vara ungefär så som du säger, Jennie. Om mina antaganden stämmer. Och det gör de eftrsom jag vet när jag har haft ägglossning.

• guldplutt

Det är ju mest spännande att göra en sådan här beräkning precis i början, innan man fått komma till inskrivning etc och få BF enligt dem. På UL anger de ju BF efter hur stort fostret är, vilket kan innebära att den datum man räknat ut förskjuts en hel del ibland. Men det är ju kul att få ett hum redan innan!
    Lycka till o grattis!

Svar på tråden Hur räknar man antalet veckor?