• Anonym

Vårat hus vi hyr skall säljas-Har lite frågor!

Visste inte vad jag skulle posta den här tråden, men jag vill vara anonym. Vår hyresvärd skall sälja huset vi bor i och vi har inga ekonom.möjligheter att köpa det Men vad har man för rättigheter nu? Måste vi acceptera att det skall kliva in mäklare här när vi bor här och ta bilder på huset o.s.v eller måste han vänta med det tills vi flyttat ut? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vårat hus vi hyr skall säljas-Har lite frågor!
  • Anonym

Hur länge har ni bott där? Har man bott i ett hus tillräckligt länge har man besittningsrätt dvs han kan inte kasta ut er för att sälja utan måste vänta tills ni själva vill flytta och säger upp kontraktet

• mirakelasta

Undantag är om ägaren av huset åberopar att denne har ett stort behov av boendet själv. Eller om man hyr en tidsbegränsad period och att det finns i kontraktet.

• AnneSophie
    Anonym skrev 2009-11-09 17:26:49 följande:
    Hur länge har ni bott där? Har man bott i ett hus tillräckligt länge har man besittningsrätt dvs han kan inte kasta ut er för att sälja utan måste vänta tills ni själva vill flytta och säger upp kontraktet
    Men besittningsrätten omfattar väl inte enskilt uthyrt småhus, eller?

TS, jag tror att ni ska förbereda er på flytt.
    När vi köpte vårt förra hus så fanns det även i större gårdshus på fastigheten, och i det bodde en man som hade bott där i 20 år. Han hade hyreskontrakt, blev uppsagd ca tre månader innan kontraktsdag (eftersom vi inte avsåg att hyra ut huset när vi tillträdde) och även om han inte var glad så insåg han ju att det inte var hans hus. Så vad skulle han göra?
    Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
  • AnneSophie

Och ang mäklare och bilder så tror jag det är som vanliga hyresrätter etc (eller jag kanske ska säga att så var det när jag bodde i lägenhet då).  Dvs att hyresvärden har rätt att avtala tid med hyrestagaren för visning av lägenhet etc.
    Men det där får ni ju snacka med ägaren om. Han kanske är beredda med att vänta tills ni flyttat, eller inte.

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
  • Anonym

Vi har bott här i 4,5år. Han skall inte använda huset själv utan bara sälja det helt enkelt. Tack för svaren.

• Noiis

mina föräldrar köpte en villa för flera år sedan. på tomten stod även ett extra hus där en äldre man. mäklaren hade rätten att ta bilder i huset och vi hade även rätten att klampa runt i huset när de var visning. de går ju inte att sälja ett hus om man inte får se huset. besittningsrätten sitter ju ägaren på om inte annat står i kontraktet.

Svar på tråden Vårat hus vi hyr skall säljas-Har lite frågor!