• Jennie Brunflo

Färsk pasta

Är det någon som har recept på färsk pasta?

Jag har sett att Jamie Oliver har gjort det och Nigella. Men jag hann inte ta något recept. Nu kollade jag i min kokbok och där skulle man ha ägg, mjöl, salt, olja och vatten.
    Men om jag inte har helt fel så hade Nigella mjöl och ägg bara.

Någon som har något lätt recept eller vet hur man söker reda på Jamies eller Nigellas???

• Svar på tråden Färsk pasta
  • silvia

Ett av Jamies recept;
    4 portioner
    8 1/2 dl specialvetemjöl eller 4 dl durumvetemjöl och 4 1/2 dl vetemjöl
    5 stora färska sprättägg
    specialvetemjöl att pudra med

• Jennie Brunflo

OH....TACK!!!!

Det var det där jag letade efter!!!!
    Jag hann se slutet liksom och han babblar ju hela tiden så jag hade fattat vad som var i, men inte mängden.

TACK!!!

• Mor64

Men vänta, igår när han gjorde det på femman hade han två hela ägg i och åtta äggulor om jag minns rätt? Som vanligt kommer jag ju inte ihåg vaför man helt enkelt inte kunde ha ytterligare 4 hela ägg i, men det var något för smaken och utseendet? *halvt senil* Brukar inte femman ha recept på sin text-tv?..

• silvia

Det som jag skrev var från hans ena kokbok... Såg inte programmet igår.

• silvia

Ett till av Jamies recept;
    Specialpasta

4 portioner
    8 1/2 dl specialvetemjöl eller 4 dl durumvetemjöl och 4 1/2 dl vetemjöl
    2 stora färska sprättägg
    9-10 stora äggulor från sprättägg
    specialvetemjöl att pudra med

Den här stod också i boken, kan det vara den?

• Jennie Brunflo

Hm....jag vet ju inte......*förvirrad*....jag har för mig att jag sett ett recept med bara ägg (hela) och mjöl. Och det var defentivit inte 9ägg!!!!
    Det skulle jag aldrig göra!!!

I min kokbok är det 4 ägg och 6 dl mjöl 1tsk salt + olja.

• silvia

Det var de två som jag hittade iaf, håller med om att första receptet verkar vettigare! I boken kan jag inte se vad det som är så speciellt med specialpastan eller varför han ska ha i alla äggulor? Hans kokböcker är ju inte direkt som andras...

• Jennie Brunflo

Nej!!!
    Jag har bläddrat i hans kokbok och insett att det inte är någon mening att köpa den...för de är lite konstiga hans recept.

Det dumma är att kanal5 inte för skriva ut hans recept.
    Förut hade jag en sida som handlade om honom på finska tv:n....fast sidan var på svenska. Tror du jag hittar den nu????

Suck!!!

Att hitta den på bbc...TROR jag är meningslöst för de har väl andra måttsystem än oss....TROR jag.....jag letar vidare allafall.

• Jennie Brunflo

Nu har jag gjort pasta.
    För första och sista gången!!

Det tog en grym tid, det blev inte bra, och det smakade inte så gott heller.

SUCK!!!!

• Kary

Han menar att pastan blir mycket silkigare med äggulor istället för färre hela ägg tror jag. Degen skulle dessutom "vila" i kylskåp 30 min eller mer innan man börjar baka ut den....

• AnnaZ

Hi hi Jennie - stackars dig lägga så mkt tid på att göra pasta som inte ens blev god... När det finns så god färsk pasta att köpa!
    /Anna

• Jennie Brunflo

AnnaZ>

Ja, så går det när man ska vara präktig husfru!

Jag gjorde det och lät den vila i kylen och kavlade och gjorde små grejisar...och kokade så de blev dubbelt så stora nästan....och riktigt kompakta....och ja....inte goda!

Ja, då har jag lärt mig det.
    GÖR INTE EGEN PASTA!!

Man lär sig något nytt varje dag.

• miya

Gå in på www.bbcfood.com och klicka dig fram till receptsökningen, där finns typ alla recept du kan önska dig av alla de bästa kockarna England har!!!
    För övrigt är det en kanon sida för den matglade....

• Jennie Brunflo

Men ÄNGLAR!!!!!

Tossan79....det var PRECIS den sidan jag letade efter!!!!

Miya TACK för den adressen!!!! Mycket användbar sida verkar det som!

Svar på tråden Färsk pasta