• UngMorsa

Skäggagam - erfarenhet?

Min sambo vill utöka familjen med 2 skäggagamer och vi har letat massa info på nätet men det står olika överallt.
    Hur sköter du din skäggagam?
    Hur ofta äter dom och vad?
    Ska större delen av kosten bestå av levande föda eller grönsaker?
    Hur stort terrarium bör man ha om man har 2 st?
    Hur gamla är dom när dom är fullvuxna?
    Kan dom bitas hårt?

Frågorna är många och jag är tacksam om någon vänlig själ vill svara

• Svar på tråden Skäggagam - erfarenhet?
  • Ceciliaaa

Jag hade skäggagam i ca 8 år innan jag var tvungen att avliva honom,
    för cirka ett år sedan.
    Jag hade småsten i terrariumet, runda "mjuka" om man säger.
    Varje gång han hade bajsat plocka jag ut det och likaså när han ömsat skinn.
    Bytte alla stenar var tredje vecka. Satte in barken och smågrenarna i ugnen
    för att få bort bakterier efter jag spolat av dem ordentligt och skrubbat med borste.
    Min skäggagam fick färsk småhackad gurka och sallad varje morgon, och zophorbaslarver varannan/var tredje dag. strödde lite kalk på maskarna, då det är bra för deras skelett.
    Jag vet inte riktigt hur stort ni måste ha om ni har två då jag bara hade en,
    men jag skulle tippa på ungefär 150x80 om inte större.
    Dem behöver mycket markyta.
    När dem är fullvuxna tror jag är ungefär 2/3 år. Är inte riktigt säker men det borde du hitta om du söker på skötselråd för skäggagamer.

Och ja, vill dem kan dem bitas rejält hårt
    dock blev jag aldrig biten av min men jag vet andra som har blivit av sina.

Hoppas du fick lite klarhet. Men bestämmer ni er för att köpa skäggagamer
    så köp hem böcker och läs.
    För det är mer jobb än vad man tror, värmelampor, värmeplatta, rätt fukt och värme osv.
    Lycka till, dem är underbara djur

• UngMorsa
    Ceciliaaa skrev 2009-11-10 02:05:21 följande:
    Jag hade skäggagam i ca 8 år innan jag var tvungen att avliva honom,för cirka ett år sedan. Jag hade småsten i terrariumet, runda "mjuka" om man säger.Varje gång han hade bajsat plocka jag ut det och likaså när han ömsat skinn.Bytte alla stenar var tredje vecka. Satte in barken och smågrenarna i ugnenför att få bort bakterier efter jag spolat av dem ordentligt och skrubbat med borste.Min skäggagam fick färsk småhackad gurka och sallad varje morgon, och zophorbaslarver varannan/var tredje dag. strödde lite kalk på maskarna, då det är bra för deras skelett.Jag vet inte riktigt hur stort ni måste ha om ni har två då jag bara hade en,men jag skulle tippa på ungefär 150x80 om inte större.Dem behöver mycket markyta.När dem är fullvuxna tror jag är ungefär 2/3 år. Är inte riktigt säker men det borde du hitta om du söker på skötselråd för skäggagamer.Och ja, vill dem kan dem bitas rejält hårt dock blev jag aldrig biten av min men jag vet andra som har blivit av sina.Hoppas du fick lite klarhet. Men bestämmer ni er för att köpa skäggagamerså köp hem böcker och läs.För det är mer jobb än vad man tror, värmelampor, värmeplatta, rätt fukt och värme osv.Lycka till, dem är underbara djur
    Tack för ditt svar.
    Vi har nog kommit fram till att det bli geckos istället. Dom ska tydligen vara bättre som förstagångs ödlor. Inte för att vi inte tror att vi kan ta hand om en skäggis men då vi aldrig har haft ödla tidigare så kan det vara bra att börja med någon ras som är lite mer lättskött så att man inte tar sig vatten över huvudet. Precis som du säger så verkar det vara himla mycket pyssel med just skäggisar.
    Däremot så vill jag gärna ha en skäggis någon gång i framtiden:)

Jag beklagar sorgen föresten
  • Ceciliaaa

Tack

Ja geckos är också härliga
    Hade sånna också när jag var yngre :P
    Vad är det för några ni ska köpa?
    Leopardgeckos?

• Splach

Har man två fullvuxna skäggisar får man räkna på ett terrarium som är runt 1½m2 iallafall minst.

Dom ska ha UV lampa, UV A och B.
    Tillgång till bad.
    Bäst är att använda en sand/jordblandning som botten, så dom kan gräva.
    Gör rent efter behov.. Jag har aldrig stoppat saker i ugnen och hållt på, lite bakterier mår dom faktiskt bra av!

Skäggagam är en bra förstagångsödla!

Dom kräver inte så mycket och är oftast vänliga.

Men man ska inte mata dom med Zoohobas, och mjölmask så ofta, det är för fett.. På sommaren kan du fånga insekter ute.
    Annars är kackerlackor och syrsor bra, innehåller inte lika mycket fett.

Salladsblad, maskrosor mm..

Dom ska ha en ganska fuktig miljö, så kom ihåg att fukta, och köp en mätare så ni kan läsa av luftfuktigheten på.

Måste bara få säga en sak, du skriver att du villa ha gecko istället. Gecko är en grupp, inte en enda ödla, stor skillnad på tex tokay gecko och leopardgecko..

Antar att det är det sistnämnda ni vill ha.

Syrsor, och kackerlackor även där, inte för mycket larver..
    Även dom lär ha lite fuktigt även om dom är "ökenlevande" har dom inte tillräckligt med fukt ömsar dom inte som dom ska och kan förlora tår mm..

(ber om ursäkt för mitt sätt att skriva, tangentbordet ger upp snart)

• cloud

man ska inte fukta för dessa ökenlevande ödlor. inte i hela tereriet. vi har just nu 5 olika typer av ödlor och skäggisar är lättast. det tar lite större plats men det är en ödla som vill vara med och vill "kela". de som de behöver är en fuktig yta som de kan gå till när de ömsar. som en bit fuktigt papper räcker.

våran skäggagam har vi haft ute på golvet som en katt. vi har även gjort honom rumsren så han bajsar bara i badkaret. ett tipps är att använda tidningspapper istället för sand eller liknande. det är inte alls lika snyggt men det är billigare och det är mycket lättare att göra rent. om du skulle skaffa sand eller dylikt så kommer lukten inte att gå ur om du bara tar bort bajset för kisset åker ju igenom sanden och lägger sig på botten och du måste byta hela sanden en gång i månaden för att det inte ska lukta eller bildas för mycket bakterier. sen måste alla ödlor ha många ställen där de kan gömma sig och kunna klättra runt. skäggisar MÅSTE ha höga höjder då de INTE gillar att ligga för mycket på plan mark.

vilken ödla du än väljer så tänk på att skaffa vitaminer och kalk och doppa maten i. detta måste de ha för annars får de benskörhet. om du matar med kackerlackor behövs ingen extra kalk för de är inte kalk nedbrytande föda. du måste även skaffa vitaminer som du ska hälla i deras vatten.

ödlor är ett lätt djur när man kan de men man måste ta sig lite tid att lära sig de och tänka på att man ska ha de i ett antal år. om du skulle skaffa en leopargecko får du tänka att dessa ödlor kan leva tills det blir 40 år gamla. så man ska ju ha dem en tid framöver. med dessa behöver man inte heller skaffa fler för de klarar sig jätte bra själva men behöver också att man grejar lite med dem i så fall. man får inte glömma att ödlor är djur precis som katter och hundar och behöver kärlek de med.

• UngMorsa

Tack för era svar.
    Ja det är leopardgeckos vi funderar på.
    Jag är jätte tacksam för alla svar då vi vill ta reda på så mycket som möjligt innan vi köper någon ödla.
    Vi har 4 katten, en hund, fiskar och 2 sköldisar också och vi älskar djur här i våran familj.

• Splach

Luftfuktigheten är väldigt viktigt, inte bara för ömsningen utan även pg av inre organ!!! Vist en ödla överlever mycket, men frågan är till vilket pris.

Man ska INTE ha en reptil lös långa stunder utanför dess terrarium, dom behöver den värme och luftfuktighet som ska finnas i terrariumet.

En solplats på runt 35-40 grader..

svalare delen ska vara 24-26 grader..

Luftfuktigheten bör ligga på runt 50-60 % med gärna lite ökning motkvällen.

Även leopardgeckos behöver viss fukt för att kunna ömsa som dom ska, det är VÄLDIGT vanligt att folk tror att dom ej behöver fukt bara för att dom är "ökenlevande" men öken blir fuktig på kvällen. Många leosar tappar tår pg av att dom ej kunnat ömsa som dom ska främst på fötterna.

Tips är att regga dej på tex repti.net eller ta kontakt med någon lokalförening.

• swampen

precis REPTI.NET kanonsida för ALLA reptilägare

har för ngn månad sedan skaffat oss en skäggagam TAGE he he fick han lystra till
    första året är det oerhört viktigt med animalisk föda (Levande djur) & självklart lite "grönt" brevid sallad tomater eller vad som bjuds på...Först efter 1 år kan man i regel gå över på pellets å sticka till dom levande djur då & då men absolut ej behövligt varje dag..

Började själv med att köpa syrsor & larver i min lokla zoobutik men en syrsa 5 kr gånger 15.20 st om dagen...blir kostsamt det så nu har jag beställt 300 st för 150 kr ifrån TROPIKHUSET i Malmö...å det e ju kalas att alltid ha färska gobitar i källaren

Mvh Tages Matte

• UngMorsa
    swampen skrev 2009-11-13 02:25:33 följande:
    precis REPTI.NET kanonsida för ALLA reptilägarehar för ngn månad sedan skaffat oss en skäggagam TAGE he he fick han lystra till första året är det oerhört viktigt med animalisk föda (Levande djur) & självklart lite "grönt" brevid sallad tomater eller vad som bjuds på...Först efter 1 år kan man i regel gå över på pellets å sticka till dom levande djur då & då men absolut ej behövligt varje dag..Började själv med att köpa syrsor & larver i min lokla zoobutik men en syrsa 5 kr gånger 15.20 st om dagen...blir kostsamt det så nu har jag beställt 300 st för 150 kr ifrån TROPIKHUSET i Malmö...å det e ju kalas att alltid ha färska gobitar i källaren Mvh Tages Matte
    Tack för dina tipps och lycka till med Tage:)
Svar på tråden Skäggagam - erfarenhet?