• AmandaPitkänen

Kan jag odla i mitt växthus över vintern?

Hej!

Nu har jag precis köpt ett nytt hus och på baksidan står ett litet växthus och väntar på mig

Jag har ju absolut inga "gröna fingrar" och har noll koll på vad som gäller, men tycker detta verkar lite intressant

Det jag först undrar är om man kan göra något i växthuset under vintern? Kanske är en dum fråga då det är lika kallt i växthuset som ute, men kanske kan man fixa med något där i, eller hur fungerar det? Kan man inte göra något nu som sedan växer till våren? Som sagt, jag har noll koll på detta

Sedan så undrar jag över ett par "smultronbuska"r som de förra ägarna lämnat på baksidan i ett par krukor. Är det något att spara eller håller de över vintern på något sätt, eller dör växten helt?

Kanske någon kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Kan jag odla i mitt växthus över vintern?
  • Parenthood

Det finns säkert nåt som ska planteras mitt i vintern åk till närmaste riktiga handelsträdgård och fråga där så får du säkert en hel de goda råd och tips.

• och

Smultronen borde överleva, men det är kanske bättre om de kommer i jorden än om de står kvar i krukan.

Om jag var du hade jag åkt till plantskolan och köpt billiga tulpanlökar och satt i krukor. Vattna lite, och låt dom stå över vintern. De kommer att blomma tidigare, och om du vill kan du plantera ut dom eller bara ha dom i krukor. Annars vet jag inte vad man skulle kunna odla, det är lite sent på året.

• hallonpuck
    och skrev 2009-11-09 23:43:11 följande:
    Smultronen borde överleva, men det är kanske bättre om de kommer i jorden än om de står kvar i krukan.Om jag var du hade jag åkt till plantskolan och köpt billiga tulpanlökar och satt i krukor. Vattna lite, och låt dom stå över vintern. De kommer att blomma tidigare, och om du vill kan du plantera ut dom eller bara ha dom i krukor. Annars vet jag inte vad man skulle kunna odla, det är lite sent på året.
    Ska tuplanlökarna stå ute eller i tex källaren?
  • och

Man kan sätta dom ute, men det är viktigt att det inte blir för fuktigt i krukan, då kan de ruttna bort. Vattna igenom och ställ krukan under tak sen. Man kan lägga på lite snö under vintern, så inte jorden torkar ut om det behövs. Källare är jag tveksam till, det blir nog för varmt.

Tulpanlökar brukar man kunna sätta så länge det går att gräva, men de blir finare om de har hunnit rota sig ordentligt.

Jag har ingen erfarenhet av odling i norra delarna av Sverige, vill jag bara påpeka, om nu någon bor där.

• Fru Riddargrip

Hej!
    Smultronen klarar sig bäst om du gräver ner dom i rabatten.
    Annars är risken att dom fryser eller torkar ut i krukan.

Lökar kan man "tjuvstarta" nu på vintern, så har du fina arrangemang tidigt på våren.
    Även vitlök kan du testa för att sen plantera ut när frosten är över till våren.

Nu slår snart den riktiga kylan till, och allt stannar upp och vilar.

Däremot kan du starta tidigt på våren med att driva upp frön.
    Beställ hem lite frökataloger från nätet och frossa bland allt man kan odla, det brukar jag göra nu vintertid!
    Jag kan bland annat rekomendera Impectas frökatalog.

/ Lycka till!

• VIXIE

Om du inte har gjort det än börja med att tvätta ur växthuset,det är jätteviktigt att få bort all "skit" Det är risk för mögel och annat annars till nästa år. Sätt vitlök(du skördar i juli ungefär)Sätt in nån mysig stol ,gör en fin krans och häng upp tillsammans med några ljuslyktor och ha det som en mysig fikaplats{#lang_emotions_laughing}

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Kan jag odla i mitt växthus över vintern?