• Emster

Städa innan värdering?!!

Hjälp! Imorgon ska det komma en mäklare och göra en första värdering av vår lägenhet inför ev. försäljning. Jag hade såklart tänkt hinna städa men, men... Så nu ser det ju ut som ett bombnedslag som vanligt och jag hinner inte alls städa som jag hade tänkt mig!

Bryr de sig om att det är ostädat? Vad är viktigast att hinna med, röja undan legohögar och smutstvätt från golvet eller torka rent i badrummet, köket och så? Måste jag städa upp på uteplatsen? Jag tänkte att det är ju ingen visning liksom, det kanske inte gör nåt att de ser lägenheten i sitt "egentliga" skick, eller?

Om man bortser från att jag tycker det är jobbigt att släppain folk i mitt ostädade hem, tror ni det spelar nån roll för värderingen eller kan de se igenom röran?

• Svar på tråden Städa innan värdering?!!
  • Parenthood

Värdering inför försäljning är inte hela världen om den inte blir "perfekt" eftersom budgivningen sen ändå anpassar priset. Denna värdering sätter ju bara utgångspriset. Men se till att allt är mycket god ordning inför visningarna sen.

Städa det som du har mest ångest för, så känner du dig gladast efteråt, det brukar bli bäst så

• Sally09

vi värderade vårt hus för lite sen och de hade redan innan kollat upp vad husen brukar gå för i vårt område sedan skulle de med det som grund kolla om vi kunde räkna med att hamna i toppen eller botten så att säga. de kollade lite skick på kök och badrum, golv och väggytor om vi gjort några renoveringar typ bytt fönster, tak osv. gick inte och kollade om det var rent och fint med andra ord så jag hade inte slagit knut på mig om jag var du.

bra att ha koll på dock är lite årtal som hur gammalt kök, badrum, kyl och frys är osv. för det frågade dem efter.

lycka till!

• Emster

Tack för svaren! Nu är värderingen gjord och mäklaren brydde sig inte ett dugg om att det var stökigt. Hon kunde se igenom dammet och var helt obekymrad över att få katthår på byxorna. Skönt!

Svar på tråden Städa innan värdering?!!