• Sally09

Ni familjer med bara ETT badrum, se hit!!!

Vi bor i ett hus som i nuläget har ett badrum med dusch och toa plus en liten toa med bara tvättstäl förutom själva toan. vi hade önskat att lilla toan kunde gå att bygga ut för att få dusch även där men det går inte på ett bra sätt. då återstår att bygga nytt badrum från grunden på husets övervåning, stort projekt som kostar mycket så nu undrar jag:

Går det att vara en familj på sådär 2-3 barn och bara ha en dusch? två toastolar känns som ett måste men två duschar?

tacksam för svar!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 21:26
    efter att ha läst era svar har jag kommit fram till att det inte är värt varken pengar eller jobb att bygga nytt badrum bara för att få en till dusch. kommer antagligen försöka få in duschkabinen i tvättstugan när det är dags att renovera nuvarande badrum så finns möjligheten om det krisar. tack alla!

• Svar på tråden Ni familjer med bara ETT badrum, se hit!!!
  • Nenne 71

Jag är uppväxt med 4 i familjen och vi har bara haft en dusch. Det funkade, varför skulle det inte det?

• lillronya

Vi är två vuxna och fem barn i vår familj.
    I vårt hus finns en toastol och en dusch. Det gäller att planera när man vill duscha. Men funkar alldeles utmärkt.

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Tette86021

Tycker det låter bra med en dusch och två toastolar, toastolarna är ju värst om det bara finns en hehe finns inge värre än att vänta på en karl som skiter:P

Vi hade 2 duschar och två toa, men 2 duschar var lite mycket, båda användes sällan samtidigt, 2 vuxna 4 barn.

• Sally09

ja det skulle väl inte vara hela världen om man fick vänta någon gång förstås=) vill ju bara inte ha kaos på mornarna för att alla behöver duscha samtidigt...

försöker minnas hur ofta det faktiskt duschade två samtidigt i huset jag växte upp i. var kanske inte så ofta egentligen...

• Miss Lau

Vi är två vuxna och fyra barn och har levt med ett badrum under 10 mån (en långdragen renovering av det andra badrummet). För oss har det inte varit några större problem utan fungerat väldigt bra!

• Heleri

Vi hade bara en dusch, men när vi renoverade tvättstugan fixade vi en duschhörna där, hur skönt som helst att ha!

• Mallaco

En toa/dusch 2 vuxna & 3 barn (ett blojbarn) önska´r ibland att vi hade en toa till då toabesöken krockar. Den kommer förhopningsvis om något år :D

Under uppväxten var vi mamma, pappa & fyra ungar på en dusch och 2 toastolar...funkade det med :D

• Sally09
    Heleri skrev 2009-11-09 20:59:50 följande:
    Vi hade bara en dusch, men när vi renoverade tvättstugan fixade vi en duschhörna där, hur skönt som helst att ha!
    vi har duschkabin i badrummet nu som är ful och tråkig men har funderat på om det gick att spara den och sätta i tvättstugan för nödfall. tar ju lite plats men nu när den redan finns kanske man kunde göra så. använder ni extraduschen mycket?
  • carola1977

Min systers familj, två vuxna och en 14-åring och en 10-åring har bara ett badrum. Alltså bara en toa och ett badkar i hela huset. Det fungerar för dem och har gjort i 7 år som de bott där. De har planer på att fixa toa och ev dusch i källaren men det har inte blivit av än i alla fall. Tror knappt någon i familjen duschar på morgnarna utan de sköter sådant på kvällen.

• gamlingen

Bra idé att sätta duschkabinen i tvättstugen.
    Vi har fixat liknande, inte så fint, men när vi har nattgäster
    kan vi själva använda extraduschen.
    Men i vardagslag behöver vi inte den, 5 pers.

• Agapi

jag växte upp i en familj med ett badrum, dvs en dusch och en toa. har aldrig haft några problem med de alls faktiskt.

• Heleri

Ang. vår extradusch i tvättstugan så använder vi den mycket. Sonen på 3 år duschar alltid där då tvättstugan ligger på "bottenvåningen" i vårt hus i anslutning till köket (badrummet finns på övervåningen). Maken brukar duscha där han har varit och tränat.

• Smurfan JM

Vi var två vuxna och fyra barn när jag växte upp, och hade bara en dusch (men två toaletter). Vi hade dock tur med att ha lite olika vanor/viljor, så vanligtvis var det inga problem - jag är morgonpigg och duschade först på morgonen, brorsan var riktigt morgontrött och duschade så sent som möjligt (och så länge som möjligt), de dagar mamma skulle iväg på morgonen hann hon gott och väl in emellan. Pappa och systrarna duschade på kvällen, fram tills efter jag flyttat och det fanns en tid ledig på morgonen. ;)

Om det hade varit mindre ålderskillnad så vi var fler syskon som ville duscha på morgonen (det har ju mycket med ålder att göra) eller om föräldrarna varit mindre flexibla hade det kanske varit jobbigare, eller iaf krävt mer planering, men nu löste det sig av sig själv...

Svar på tråden Ni familjer med bara ETT badrum, se hit!!!