• annasara

Ni som varit i Goa, Indien

Sitter och letar efter sista minutenresor till Thailand eller andra intressanta asiatiska länder, hittade billiga flygstolar till Goa, men känner inte till Indien så bra, har aldrig varit där.
    Erfarenheter? Jag funderar på att åka dit med min 3-åriga dotter.

• Svar på tråden Ni som varit i Goa, Indien
  • GussanGos

Var till goa för några år sedan jag och sambon. Det är väldigt varmt där, och fina stränder och härligt vatten. Däremot så upplevs det rätt "skitigt",lite mest överallt, på restauranger och hotellen överlag. Dock väldigt billig mat och de börjar ju bli lite turistiga så de har ofta kontinentala rätter på menyerna.

Annars är det rätt mysigt, mycket tingeltangel, försäljare och många små shopar. Dock många många strövhundar och tiggare.

Tja, hur ska jag summera det =) En häftig upplevelse, skön sol och badsemester och mycket fint indiskt att se, och allt är ju så billigt och man kan åka taxi överallt för att det inte kostar nåt. Och människorna är väldigt vänliga överlag, även om tiggare kan vara lite "fuliga" och bli väldigt väldigt påfrestande som vi upplevde det. Och lite för smutsigt och dålig mathållning för att man ska känna sig bekväm en längre tid. 

Med din 3-åring skulle jag nog hellre satsa på Thailand. =)

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • annasara

Tack för synpunkterna. Jag vill ju till Thailand men hittar just nu inga billiga flygbiljetter dit, hittade däremot biljetter till riktigt lågt pris till Goa...

• Ängelii

Goa är underbart MEN du kan inte jämföra det med Thailand.

-Goa har inte det turkosa vattnet
    -Hotellen är generellt sämre i standard än i Thailand, men det är på uppgång
    - Smutsigt på många ställe
    - Mer lokalt i Goa än i Thailand, du ser faktiskt de som bor på orten
    - Fler som blir magsjuka i Goa jämfört med Thailand

Jag har bott och jobbat i Goa (och i Thailand) och fullkomligt älskar Indien, men jag vet inte om jag skulle ta med min lilla dotter dit än, snarare kan jag tänka mig att åka dit med henne när hon är 7-9 år och förstår mer.

Har du frågor så ställ dem gärna!

• annasara

Engelii, tack för synpunkter

Jag brukar hålla en budgetstandard när jag reser, alltså hellre vandrarhem, eller "guest house" än hotell, det är personligare, billigare och trevligare. Det är lite av en sport att hitta boende till en liten kostnad. Dusch på rummet eller AC är inget måste, så det skulle funka bra med enklare standard. Det är ju bra om det är hyfsat rent förståss.
    Magsjuka borde man ju kunna gardera sig mot med hjälp av vaccin innan resan.

Och reser man så är det intressant att träffa just lokalbefolkningen, på tal om det, hur upplever du människorna som bor i Indien?

Synd att vattnet inte är kristallklart som i Thailand, det är så vackert, men hur pass rent är det på stränderna? Badvänligt?
    Och maten? Den Indiska mat jag ätit har varit helt underbar, jag gillar vegetariskt och har för mig att Indisk mat ofta är vegetarisk, hur upplevde du maten på plats i Indien?

• annasara

Kom på en fråga till, hur stor är risken för att bli utsatt för brott som stöld eller rån?
    Både i Thailand och i Sverige är den ju ganska liten. Men i Indien bör man kanske vara försiktigare med sina saker? Kommer bl a att ha med mig en stor, värdefull kamera *svettas*

• Ängelii

Maten i Indien är mycket god! En hel del vegetarikt och en del kycklingrätter, vissa starka andra mindre starka.

Stränderna är hyfsat rena, det man ska ha i åtanke (överallt man är) är att korna prommenerar fritt även på stränder och i städer. Vilket gör att det blir smutsigt.
    I södra Goa är det mer barnvänliga stränder, "långgrundare" och aningen mindre strömt. I norra Goa är det mer strömmar och inte så långgrunt. I södra kan man hitta fler ständer med mindre folk än vad man gör i norr.

Människorna i Goa (och övrig Indien) är mycket vänliga och hjälpsamma, de allra flesta pratar engelska (hyfsta).

Ett mycket enkelt guesthouse är verkligen MYCKET ENKELT och ofta slitet och lite sunkigt. Om ni inte bokat innan och ska fica det på plats så be om att få se rummet som ska bli ert innan ni bestämmer er. AC har nästan bara de 4-5 stjärninga hotellen, de andra har fläkt i taket.

Magsjuk kan man till viss del vaccinera sig mot, men många blir trots det lite kass i magen. Ofta beror det på att de druckit för lite eller för kallt vatten/öl. Köp alkogel hemma eller på plats och använd ofta ofta, så fort ni rört vid pengar. Om ni blir dåliga i magen, vänta inte med att uppsöka läkare - ni får en spruta och är bra dagen efter. Sen finns massa bra apotek som gärna ger råd och tips om vad man kan använda.

Ett annat tips är att ta med ficklampa, det är många strömavbrott och ibland lååååånga sådana.

• Ängelii

Brott sker! Använda safteybox!!! Lita inte på främlingar på stranden som gärna håller kolla på dina ting medan du badar, ofta är de borta när du kommer tillbaka :(

• annasara

Pratade just med en bekant till mig som varit i Goa och hon pratade så varmt om det! Det känns med och mer rätt. Ska leta efter flygbiljetter igen

Svar på tråden Ni som varit i Goa, Indien