Att ha ett gott öga till någon...
Vad skulle du läsa in i om jag sade mig ha ett gott öga till någon? Vad betyder "att ha ett gott öga"?
Vad skulle du läsa in i om jag sade mig ha ett gott öga till någon? Vad betyder "att ha ett gott öga"?
Du gillar någon mer än andra, du har en favorit.
Jag använde mig av meningen såsom du uppfattat den idag, men möttes av lite fniss av de båda andra, och de menade på att det betydde ungefär tvärtom. Nu är jag redigt förvirrad! Är det någon som hört något liknande och kan förklara det i så fall tro?
det betyder ju precis det du tror, har aldrig hört nåt annat. Det betyder att du gillar den personen. POSITIVT. Annars har man ett ont öga, etter hyser agg. Självklart!
håller med J hjärtar A. De betyder att man tycker om denna lite extra.
Googlade lite och hittade detta
"Catharina Grünbaum skriver i sin spalt i Dagens Nyheter 14.3.2005 om att ha ett gott öga till någon eller något. Uttrycket karakteriseras av henne som lömskt eftersom det både står för gilla, ha en vänlig inställning till och ogilla, komma åt, hon har ett gott öga till finnar som försöker tala svenska, polisen har ett gott öga till uteliggarna.
För att undvika eventuella missförstånd rekommenderar Catharina Grünbaum det entydiga ha ett ont öga till när man vill uttrycka något negativt, illvilligt. Ha ett ont öga till är synonymt med att ha ett horn i sidan till, ha något otalt med etc. "
Har dock aldrig hört någon använda de som något negativt och tycker de låter ganska fel. Men tydligen kan de använads så?
Att ha en gott öga till någon betyder att man gillar denne, av en eller annan anledning. Det behöver definitivt inte ha några sexuella anspelningar.
Använder man uttrycket med innebörden 'INTE gilla någon', så använder man det fel, och måste få lära sig rätt. Det funkar ju inte om folk går omkring och slänger sig med uttryck de inte begriper. (Jag kämpar hemma med att övertyga min dotter om att 'drygt' verkligen inte betyder 'knappt', vilket hon fått för sig...)
Tack för svaren, det blev ju något förklarat av Catharina Grünbaums spalt där, jag kände att jag inte alls hade någon negativ association till ordet så jag visste inte med vilken valör jag eventuellt trampat i klaveret. Men då fortsätter jag använda det som jag gjort fortsättningsvis då!
Lust. gott öga - har lust till den personen