• Anonym

psoriasis?

Får som sprickor i huden på tex ögonlock under magen(överviktig) i ljumskarna och nu har jag en spricka som svider i ljumsken fast undertill allstå mellan den yttre blygdläppen och benet inte i underlivet utan utanför. dessa blöder inte men svider som ett sår och försvinner och kommer tillbaka med jämna mellanrum.
    kan det vara psoriasis?

• Svar på tråden psoriasis?
  • Anonym

Är det bara sprickor? Ser huden runt om sprickorna vanlig ut? Isåfall lär det inte vara psoriasis.

• Anonym

japp det blir som blankt och lite fuktigt runt har även så i nacken.
    har de sista åren fått torra fläckar på benen, armbågarna och hårbotten och även nån fläck på andra ställen. dom variera i storlek men mest mellan en 50 öring och en 5 krona.
    därför jag undrade om dessa sprickor kunde ha med psoriasisen att göra?
    blir man besvärsfri från psoriasis när man är gravid?

• Anonym

har även mycket sprickor och förhårdnader på hälarna och jag kan inte använda svarta sockar för då spricker jag så jag blöder kan detta vara psoriasis oxå?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-09 23:40:14 följande:
    japp det blir som blankt och lite fuktigt runt har även så i nacken. har de sista åren fått torra fläckar på benen, armbågarna och hårbotten och även nån fläck på andra ställen. dom variera i storlek men mest mellan en 50 öring och en 5 krona. därför jag undrade om dessa sprickor kunde ha med psoriasisen att göra? blir man besvärsfri från psoriasis när man är gravid?
    Ja huden blir ju så extremt torr och fnasig så det kan ju bli sprickor där du får såna fläckar. Om besvären försvinner när man är gravid är svårt att säga. Hormoner kan definitivt påverka, men det är lite individuellt också ju. Det finns behandling så kontakta din läkare. Jag fick kortisonkräm till mitt, det försvann och har inte sett till det på flera år nu. Hoppas det håller sig borta
  • Anonym

där jag beskriver att jag har min sprickor är huden aldrig torr å fnasig förutom på hälarna då.
    när jag var gravid nu så hade jag inte några besvär alls men nu börjar det komma igen och jag känner mig torr i huden och det kliar även på ryggen och där jag inte har el haft några fläckar. kan man behandlas när man ammar då?

• L J K

Jag har psoriasis, det finns ju massa olika, mina är ganska små runda prickar med torr hud i pricken liksom.

• Vombell

För mig har psoriasisen försvunnnit helt under alla mina fem graviditeter för att sedan snabbt komma tillbaka efter förlossningen. Har hört om många fler som upplevt samma. Kontakta din läkare för hjälp och för remiss till hudläkare.

• L J K

Tyckte det va ganska mycket "grova" bilder via den där google länken.... Behöver inte ens vara i närheten av att se ut så där för att vara psoriasis (Nu menar jag inte att Anonym skrev att SÅ HÄR SER PSORIASIS UT).

• Anonym

ja måste nog söka för det menjag har tyvärr läkarskräck så jag har dragit på det i många år och har varit nästan helt bra under mina graviditeter.
    kan man använda starka salvor när man ammar? kanske ska vänta till jag ammat färdiggt?

• Anonym

är det jag beskriver med sprickor även psoriasis? eller har jag nåt annat fel oxå?
    är otroligt trött när det blir som mest har jag upplevt det som

• Sarah84

Psoriasis kan ju se ut på olika sätt. Oftast så kliar det ju. Min man har psoriasis, ganska så mkt. Blir behandlad med cellgifter för sitt.
    Be & få en tid hos läkare.

• Anonym

glömde att jag har även i öronen så det kliar otroligt ibland och lite bakom och runt öronen. blir bara mer och mer jag kommer på

• MrsMurphy

Psoriasis är ju att huden produceras för snabbt och det kan ju te sig olika på vilka ställen det sker.

Jag har bara en löjlig liten fläck på ena armbågen som uppstår när jag är stressad, sover dåligt vilket sker under amningen. Problemfri under graviditet men direkt efter förlossningen så kommer den lilla fjantarmbågen tillbaka.

Vanligt att man får besvär där man har skador, vilket inte har varit en sådan trevlig överraskning efter förlossning då jag blev klippt och sprack och fick besvär pga psoriasis efter den första förlossningen. Det var då jag förstod att jag har detta iom att det är vanligt att det ärvs, min mamma och mormor har.

Men jag använde mig av salsyvase och nån sorts kortisonsalva, fråga på apoteket. Den ena smörjde man med på kvällen och den andra på morgonen och det gav med sig för mig bara jag kom i form igen med sömn etc.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • L J K

I början när jag fick min psoriasis använde jag Cano Derm finns på apoteket att köpa hur bra som helst.

Svar på tråden psoriasis?