• Fru U

Varning för säkra halsband! (katt)

Vi köpte två så kallade säkra halsband till våra yngsta katter även om de bara vistas inomhus.

Jag tyckte det var extremt viktigt att halsbanden hade en anordning som skulle göra att om de fastnade (vilket var osannolikt inomhus men man vet aldrig) så skulle de gå upp.

Halsbanden hade ett vanligt glidspänne samt ett spänne som skulle gå upp om de fastnade (krävdes 2kgs tryck).

Detta hände: båda katterna drog i halsbanden och gjorde dem större. En av dem försökte ta det av sig och lyckades dra det så att han fick det i munnen. Trycket räckte inte för att säkerhetsspännet skulle lösa ut. Han satt och slet med klorna tills det blödde utan att ens säga något, inte ett morr eller någonting.

Vid de laget såg jag vad som hände (det var fyra på morgonen så) och höll fast honom så fick tagit loss halsbandet. Blodet visade sig komma från två skadade klor.

Vi mår så klart dåligt över detta men trodde aldrig att något sådant kunde hända och vi har så klart inte satt på halsbanden igen. Jag har skrivit detta inlägget för att berätta om vad som kan hända för man tror som sagt inte att detta ska kunna ske.

• Svar på tråden Varning för säkra halsband! (katt)
  • MaNiMi

Usch va otäckt! Bra du varnar!
    Vi har inte testat något halsband än till våran och hon kommer inte ha något inomhus, men vi hoppas kunna gå sele-promenader med henne när hon blivit lite större så börjar väl bli dax vänja henne vid det, fast övervakat då.

• Ethi

Ja, våra katter hade halsband med "glidspännen" plus gummiband. Hankatten lyckades krångla in sitt ena framben i halsbandet en natt (inne och hemma), vilket slet upp en stor kal fläck och ett ganska fult sår i hans "armhåla"... Efter det får mina gå halsbandslösa, men öronmärkta. Hellre det än att att de riskerar att skada sig själva allvarligt - även hemma i vårt eget hus!

• Fru U

Våra katter är fyra och de accepterade halsbanden (vad vi då trodde) utan knorr men så har vi ju haft dem sen de var 3dagar gamla så de är präglade på oss

(hmm, kanske därför de mobbar den andra katten - anknytningsproblem *s*)

• Ethi

När min hankatt fastnade i halsbandet så var han runt fem år. Då hade han haft halsband på sig sedan han var 12 veckor och flyttade hem till oss, så vi tror inte att han försökte ta av sig halsbandet utan måste ha fastnat på något sätt och sen försökt hjälpa till med framtassen och fastnat i sig själv istället. Eller något ditåt. Ena honkatten fastnade däremot med munnen så där som du beskriver, när hon var liten kattunge och försökte plocka av sig halsbandet. Det var helt hemskt! Hur hårt vi än satte halsbandet så lyckades hon få under underkäken och fastna med halsbandet innanför hörntänderna. Till sist fick hon ha halsbandet superlöst runt halsen så hon kunde ta av sig det när som helst och vi bara satte på henne det igen. Då accepterade hon det efter ett tag.

• Fru U

Vi tror att det kommer att funka om vi köper halsband med en annan typ av spänne (vet inte vad det heter men med hål o pigg) för problemet verkade vara att de kunde göra halsbanden större genom att dra med klorna och därmed gick det att dra fram halsbandet så att han fastnade

Men han är verkligen en lugn katt. Inte ett pip eller morr eller nåt och en liten stund senare stod han o vässade klorna igen (fortfarande utan ett pip)

Iofs så kan han inte jama ordenligt *s* men han kan halvjama/gny

Svar på tråden Varning för säkra halsband! (katt)