Varning för säkra halsband! (katt)
Vi köpte två så kallade säkra halsband till våra yngsta katter även om de bara vistas inomhus.
Jag tyckte det var extremt viktigt att halsbanden hade en anordning som skulle göra att om de fastnade (vilket var osannolikt inomhus men man vet aldrig) så skulle de gå upp.
Halsbanden hade ett vanligt glidspänne samt ett spänne som skulle gå upp om de fastnade (krävdes 2kgs tryck).
Detta hände: båda katterna drog i halsbanden och gjorde dem större. En av dem försökte ta det av sig och lyckades dra det så att han fick det i munnen. Trycket räckte inte för att säkerhetsspännet skulle lösa ut. Han satt och slet med klorna tills det blödde utan att ens säga något, inte ett morr eller någonting.
Vid de laget såg jag vad som hände (det var fyra på morgonen så) och höll fast honom så fick tagit loss halsbandet. Blodet visade sig komma från två skadade klor.
Vi mår så klart dåligt över detta men trodde aldrig att något sådant kunde hända och vi har så klart inte satt på halsbanden igen. Jag har skrivit detta inlägget för att berätta om vad som kan hända för man tror som sagt inte att detta ska kunna ske.