Vad kallar du själva toaletten?
Alltså själva toalettstolen, inte rummet den står i. Man kanske inte pratar om den så ofta men ändå.
Alltså själva toalettstolen, inte rummet den står i. Man kanske inte pratar om den så ofta men ändå.
Toan eller muggen.
Men hur tusan kunde jag glömma muggen?
faller väl under "annat"
Toalettstolen eller vattenklosetten! Nja, inte så ofta jag säger vattenklosetten, bara när jag leker högtidlig, men toastolen eller toa säger jag sällan, trots att det fick rösten (närmast). Säger toalett. Gillar inte sjuttiotalsförkortningar:)
Toa, dass, muggen, sketan.... använder olika benämningar på toaletten beroende på humör o sällskap....
Sonen har fått mig att börja säga TOLETTEN
Han är snart 6 år, så i 4 år har jag bara hört TOLETTEN och jag tycker det är rätt sött.
Allt + några till som dass, muggen, bajamajan... osv...
Toan, toastolen, muggen, porslinet, gustavsbergsbuss, dasset, holken, tronen...
Mest toan faktiskt...
Det är ju hårfin skillnad på att syfta på rummet och på själva verktyget för utförandet. Om man tänker sig två exempelmeningar blir syftningen tydligare:
1. Nisse har låst in sig på X
2. X har lossnat från golvet
Vad gäller 1 kan jag tänka mig en uppsjö av alternativ, men för 2 begränsas jag oerhört. Där är det kanske bara "toalettstolen" som fungerar. "Dasset" går bort direkt, inte ens "muggen" fungerar. Möjligen kan jag tänka mig "holken", men där går gränsen.