• Anonym (mamma)

ok med frukost i bilen för en 8åring?

Sonen var hos sin pappa i helgen och han brukar få göra lite som han vill när han vill lämna om det ska vara på söndagen eller måndagen, längre vill han inte ha då han anser att han inte kan då det är 4 mil till skolan från han, så det är en bit att åka.

Iaf, i dag berättade sonen då som är 8 år att han åt frukost i bilen, 2 risifrutti.
    Dessutom är sonen laktosintollerant.

det lät inte som frukost jag tycker att det är ganska söt-sliskiga saker risifrutti mannafrutti.
    Han ska ju orka med skoldagen som mestadels är före lunchen för efter lucn är det typ bara 1 timme så frukosten är ju den viktigaste delen om han ska orka lära sig något.

vad tycker ni.. är det ok.. eller inte... jag går å velar om jag ska ringa han och prata och säga att han borde ha en mer näringsrik frukost, och frukost som inte innehåller laktos..
    helst hemma vid frukostbordet annars serverar de frukst på skolan 7.15... hemma kan han äta frukost på 15 minuter så jag ser inte problemet att han inte skulle få göra det med papap...
    å andra sidan så är det bara varannan helg han träffas sin pappa.. men ska det vara en ursäkt att ge fel mat.. syftar på att han är laktosintollerant - pappan har andra barn och fru så han borde ju vara van vid att lösa dessa små problem.

• Svar på tråden ok med frukost i bilen för en 8åring?
  • The Black Lady

En gång är ingen gång.... men är han laktosintolerant ska han givetvis ha en annan frukost.

• Anonym

Om han bara har varannan helg, varför har han då inte tid att ge frukost?
    Och risifrutti till frukost? hmm.. Ta ett snack med han!!

• hjohanna

Pappan till min stora tjej har oxå låtit henne äta i bilden på väg till dagis. Så dom skulle komma i tid.
    Jag tog upp detta med honom då jag INTE tycker det är okej. Då får man gå upp tidigare, frukost ska ätas hemma, helst i någorlunda lugn!

• Lena

Frukost i bilen någon gång ibland funkar väl men smörgås hade varit ett bättre alternativ och risifrutti ska han såklart inte ha om han är laktosintollerant.

• Majsan70

Finns ju risifrutti i låglaktosform.
    I övrigt kan jaginte se problemet faktiskt? Ibland måste man kunna göra annorlunda. För övrigt äter jag gärna en risifrutti till frukost...låglaktos då jag är laktosintolerant.

• Höst flickan

Tycker itne det är någon större saka tt ungen äter i bilen..bara det inte sker under stress.
    O att det givitvis gärna är en nyttig frukost.

8 återföringen gav ett +!!!♥
  • Stårschan

Om det är OK för barnet att äta i bilen (han kanske hellre sover en extra kvart) tycker jag inte att det är några problem i sig. Men hur blir det med tandborstningen?

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Anonym (dede)

Om det funkar att äta i bilen så förstår jag inte problemet. När din son är hos sin pappa, där bestämmer han. Du bestämmer hemma hos er.
    Vad som däremot inte är okej är ju att ge produkter som innehåller laktos om han är intolerant. Men just ätandet i bilen tycker jag var en bagatell.
    Sen kan man ju tycka att en näringsriktig frukoste borde prioriteras. Men om sonen är där varannan helg och äter frukost hos pappa innan han går till skolan ställer det knappst till nån skada om det inte är superdupernäringsriktig mat eftersom det bara blir ett par gånger i månaden.
    Jag tycker du ska tänka till lite gällande saker du ska ta upp med pappan om. Lite det där med att välja strider. Det är viktigt att samarbete funkar föräldrar emellan och man får svälja mycket för att inte det ska bli infekterat. Då tycker jag det gäller att verkligen ta det som är viktigt och svälja bagatellerna.
    Blir sonen dålig av laktos, då tycker jag att det är en sak som du bör ta upp.
    Äta i bilen, det kan du svälja.

• Majsan70
    Stårschan skrev 2009-11-10 08:46:41 följande:
    Om det är OK för barnet att äta i bilen (han kanske hellre sover en extra kvart) tycker jag inte att det är några problem i sig. Men hur blir det med tandborstningen?
    Hur går det med tandborstningen efter maten på fritids? Är ju samma sak.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (dede) skrev 2009-11-10 08:55:35 följande:
    Om det funkar att äta i bilen så förstår jag inte problemet. När din son är hos sin pappa, där bestämmer han. Du bestämmer hemma hos er.Vad som däremot inte är okej är ju att ge produkter som innehåller laktos om han är intolerant. Men just ätandet i bilen tycker jag var en bagatell. Sen kan man ju tycka att en näringsriktig frukoste borde prioriteras. Men om sonen är där varannan helg och äter frukost hos pappa innan han går till skolan ställer det knappst till nån skada om det inte är superdupernäringsriktig mat eftersom det bara blir ett par gånger i månaden.Jag tycker du ska tänka till lite gällande saker du ska ta upp med pappan om. Lite det där med att välja strider. Det är viktigt att samarbete funkar föräldrar emellan och man får svälja mycket för att inte det ska bli infekterat. Då tycker jag det gäller att verkligen ta det som är viktigt och svälja bagatellerna.Blir sonen dålig av laktos, då tycker jag att det är en sak som du bör ta upp.Äta i bilen, det kan du svälja.
    jag gnäller verkligen inte om allt.
    Det finns mycket jag har åsikter om men som jag inte tar upp just för att acceptera att pappan gör på sitt sätt och jag på mitt.
    Däremot så tycker jag väl att börja dagen med något som mer är en sockerbomb än långvarigt mättande är lite fel.. risifrutti kan vara helt ok till mellis det finns ju laktostabblet dessa har jag hemma ifall de behövs vid kalas eller om han går till kompisar mm..

jag påpekar på saker som jag anser vara fel som sker upprepande gånger.. eller saker som är olagliga.

Men det känns ganska slött att inte kunna gå upp 15 minuter tidigare och låta han få äta vid bordet en tallrik laktosfri yoghurt med flinor till, ska man äta med sked i bilen?
    En macka hade helt klart varit bättre, med mjölkfritt smör och skinka på.

Ja sonen blir dålig av laktos, han brukar vara ganska känslig... igår pruttade han nåt enormt mycket...

vissa söndagar när han kommer hem sonen så har han ätit middag med pappa.. då har han fått äta mc donalds i bilen som middag.

visst alltså... men vart tog middagen med pappas familj med syskonen där vägen.. fick han inte vara med på den då eller?
Svar på tråden ok med frukost i bilen för en 8åring?