Är lycka och glädje samma sak?
Ja, är det det? Om inte, vad är det som skiljer?
Ja, är det det? Om inte, vad är det som skiljer?
lycka är existentiellt. glädje är mer bundet.
lycklig är ett förhållningssätt, en livsstil. det är den utgångspunkt från vilken man lever.
glädje är mer bundet till situationer, händelser eller allmänt mående.
OK, då förstår jag hur du menar. Jag är inte säker på att jag håller med, men jag är i alla fall med på banan.
alltså, tycker :.-D
Jag vet inte riktigt... För mig är orden rätt utbytbara. Man kan vara en lycklig människa, eller en glad människa. Man kan känna sig väldigt lycklig eller glad över något som hänt, eller bara när man reflekterar över hur bra man har det, och vilken fin familj man har. Jag VILL liksom att det ska vara två skilda saker, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den skiljande beståndsdelen skulle vara. Lycka är väl i och för sig ett 'större' och mer omfattande tillstånd än glädje.
Kan man vara lycklig samtidigt som man är ledsen? Eller glad på samma gång som man är olycklig?
Lycklig är något man är, mer eller mindre konstant. Lycka kommer inifrån och står för mig harmoni och balans i livet med en övervikt på positiv energi. Glädje är något av mer tillfällig art, till exemepl klarat tentan.
lycka liger på en existensiell nivå. glädje är mer beroende på dagsform.
Så ni skulle tycka att följande mening kändes fel: "Han blev jublande lycklig när det gick upp för honom att han faktiskt fått jobbet han så länge eftertraktat."
nä. lycka är nåt som höjer hela livets nivå lite, och det är ju mycket nöjligt att han fick en högre nivå av lycka i livet av det jobbet.
såhär: hans totala livslycka kanske låg på 4. hans existensiella välmående ligger på en 4a.
sen med det nya jobbet kanske hela livet höjdes till 4,2.