• Stårschan

Är lycka och glädje samma sak?

Ja, är det det? Om inte, vad är det som skiljer?

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Svar på tråden Är lycka och glädje samma sak?
  • power

lycka är existentiellt. glädje är mer bundet.

• Stårschan
    power skrev 2009-11-10 12:59:05 följande:
    Och jag är för korkad för att fatta hur du menar. Är du snäll och tar ner det till min nivå? Hur menar du med att glädjen är mer bunden än lyckan? Till en specifik händelse, eller?
  • power

lycklig är ett förhållningssätt, en livsstil. det är den utgångspunkt från vilken man lever.
    glädje är mer bundet till situationer, händelser eller allmänt mående.

• Stårschan

OK, då förstår jag hur du menar. Jag är inte säker på att jag håller med, men jag är i alla fall med på banan.

• Burberry
    power skrev 2009-11-10 13:04:30 följande:
    lycklig är ett förhållningssätt, en livsstil. det är den utgångspunkt från vilken man lever. glädje är mer bundet till situationer, händelser eller allmänt mående.
    Håller helt med dig, visste själv inte riktigt hur jag skulle få det formulerat, så valde att citera dig istället.
    Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • power
    Stårschan skrev 2009-11-10 13:09:32 följande:
    OK, då förstår jag hur du menar. Jag är inte säker på att jag håller med, men jag är i alla fall med på banan.
    vad trycker du själv då?
  • Stårschan

Jag vet inte riktigt... För mig är orden rätt utbytbara. Man kan vara en lycklig människa, eller en glad människa. Man kan känna sig väldigt lycklig eller glad över något som hänt, eller bara när man reflekterar över hur bra man har det, och vilken fin familj man har. Jag VILL liksom att det ska vara två skilda saker, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den skiljande beståndsdelen skulle vara. Lycka är väl i och för sig ett 'större' och mer omfattande tillstånd än glädje.

Kan man vara lycklig samtidigt som man är ledsen? Eller glad på samma gång som man är olycklig?

• Burberry
    Stårschan skrev 2009-11-10 13:30:41 följande:
    Kan man vara lycklig samtidigt som man är ledsen? Eller glad på samma gång som man är olycklig?
    Jag tycker det. Jag kan vara lycklig över min familj, men ledsen för att min mamma aldrig hann träffa mina barn.
    Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Ord blind

Lycklig är något man är, mer eller mindre konstant. Lycka kommer inifrån och står för mig harmoni och balans i livet med en övervikt på positiv energi. Glädje är något av mer tillfällig art, till exemepl klarat tentan.

• Ord blind
    Stårschan skrev 2009-11-10 13:30:41 följande:
    Livet har upp och nedgångar. Allt är inte svart eller vitt, så ja på begge frågorna anser jag.
  • snillis
    power skrev 2009-11-10 12:59:05 följande:
    Håller helt med!
  • power

lycka liger på en existensiell nivå. glädje är mer beroende på dagsform.

• Stårschan

Så ni skulle tycka att följande mening kändes fel: "Han blev jublande lycklig när det gick upp för honom att han faktiskt fått jobbet han så länge eftertraktat."

• power

nä. lycka är nåt som höjer hela livets nivå lite, och det är ju mycket nöjligt att han fick en högre nivå av lycka i livet av det jobbet.

• power

såhär: hans totala livslycka kanske låg på 4. hans existensiella välmående ligger på en 4a.
    sen med det nya jobbet kanske hela livet höjdes till 4,2.

• enny signatur
    Stårschan skrev 2009-11-10 14:11:18 följande:
    Så ni skulle tycka att följande mening kändes fel: "Han blev jublande lycklig när det gick upp för honom att han faktiskt fått jobbet han så länge eftertraktat."
    Jag hade inte formulerat mig så nej, men jag kan bli lycklig över saker...

Jag är lycklig, det innebär att jag är i harmoni med världen typ.
    Jag är glad, det innebär att det hänt något possitivt typ... Om jag är lycklig blir jag lättare glad och det håller i sig längre, men om jag är glad innebär det inte att det är så lätt att bli lycklig..

Jag skriver nog under på överigas tolkning helt enkelt... inte helt men nästan
Svar på tråden Är lycka och glädje samma sak?