• Anonym (gravid)

Kan jag "få sparken" pga detta?

Är gravid i v.12 och har varit sjukskriven pga illamående i ca 4v. Innan jag blev sjukskriven var jag även hemma några dagar.

Detta blev ett problem på min arbetsplats som är väldigt liten.
    Det kan jag förstå, men samtidigt kan jag ju inte rå för att jag inte mår bra? Har precis fått fast anställning, men undrar nu om jag kan "få sparken" pga detta, även fast de varit jätte nöjda med mitt arbete innan? Man kan väl inte sparka ngn pga graviditet, men kan dom "hitta på" ngn annan orsak och vad gäller isf?

Man mår ju inte direkt bättre av att ligga hemma och oroa sig för sitt jobb heller.. och jag kan garantera att om jag hade kunnat jobba så hade jag gjort det, trivs super bra med mitt jobb!

• Svar på tråden Kan jag "få sparken" pga detta?
  • Anatha

Är du fortfarande provanställd kan de avsluta denna utan att ange anledning. Är du fast anställd kan de inte sparka dig på grund av graviditet eller sjukskrivning.

• Huzze

Nej nej, det skall MYCKET till innan de kan göra sig av med en fast anställd. Att du kraftigt misskött ditt jobb, har stulit från arbetsplatsen eller något. Graviditet eller sjukskrivning pga detta är INTE ett av dessa fall. Du kan vara lugn och njuta av graviditeten, hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (gravid)

Har precis fått fast.
    Tänkte dock mer om det finns ngn väg "runt" det från deras sida, så jag kan bli av med jobbat iaf.. utan att de uppger att grav/sjukskrivningen var den verkliga orsaken..

• Anonym (gravid)

Men säg att dom "påstår" att företaget förlorar så mkt pengar på att jag är sjukskriven att de inte får det att gå runt då.. eller ngt sånt...

Fast om de skulle säga upp mig pga "arbetsbrist" eller något, då kan dom väl inte anställa ngn annan på ett tag heller?

• Anatha

Anonym (gravid) skrev 2009-11-10 13:30:56 följande:

Har precis fått fast.Tänkte dock mer om det finns ngn väg "runt" det från deras sida, så jag kan bli av med jobbat iaf.. utan att de uppger att grav/sjukskrivningen var den verkliga orsaken..
    Nej det finns ingen väg runt det vi har ett rätt starkt anställningsskydd i Sverige. Det ska till grova saker som stöld m.m. om man ska kunna sparka något och då även med skriftliga varningar m.m. De kan däremot köpa ut dig det har jag blivit men då fick jag några månadeslöner och en bra summa cash.
  • Wickedblue

Arbetsgivaren betalar ju bara din sjukpenning i 2 veckor,sedan är det fk som betalar

• Anonym (gravid)
    Wickedblue skrev 2009-11-10 13:34:24 följande:
    Arbetsgivaren betalar ju bara din sjukpenning i 2 veckor,sedan är det fk som betalar
    Ja, men det kostar ju dem att försöka hitta en vik och ev lära upp denna..
  • Fru R

Som du säger, anger de arbetsbrist så får de inte anställa någon ny. Minns inte exakt hur länge de måste vänta, men du har också förtur till eventuella nya jobb på arbetsplatsen om du blir avskedad pga arbetsbrist.

Men graviditet och sjukskrivning är INTE skäl för avsked!

Kan förstå att du är orolig, men du måste tänka på dig själv och din lilla bebis!

• Anonym

Det finns en väg runt det. Så hände med mig. Dom sa att orsaken va att det inte fanns mycket arbete .Att dom skulle sparka en del pga detta vi va 3 som åkte. men dom anställde dom andra efter 2 månader då hade det gått upp igen. Men jag fick inte tillbaka mitt

• Wickedblue

Anonym (gravid) skrev 2009-11-10 13:36:07 följande:

Ja, men det kostar ju dem att försöka hitta en vik och ev lära upp denna..
    Jo fast är du fast anställd så kan du slappna av lite.Blir du uppsagd pga arbetsbrist så kan de som sagt inte anställa någon annan i ditt ställe.
  • Anatha

Anonym (gravid) skrev 2009-11-10 13:33:21 följande:

Men säg att dom "påstår" att företaget förlorar så mkt pengar på att jag är sjukskriven att de inte får det att gå runt då.. eller ngt sånt...
    De kan ändå inte sparka dig.
    Fast om de skulle säga upp mig pga "arbetsbrist" eller något, då kan dom väl inte anställa ngn annan på ett tag heller?
    Korrekt de kan dock lösa det med timanställda har jag för mig eller inhyrd personal. Men är inte helt säker på detta. Se bara till att om de ska försöka att du inte skriver på några papper.
  • Anonym (gravid)
    Anonym skrev 2009-11-10 13:37:00 följande:
    Det finns en väg runt det. Så hände med mig. Dom sa att orsaken va att det inte fanns mycket arbete .Att dom skulle sparka en del pga detta vi va 3 som åkte. men dom anställde dom andra efter 2 månader då hade det gått upp igen. Men jag fick inte tillbaka mitt
    Fast då måste dom väl gå efter anställningstid innan uppsägningen?!
    Var du anställd längre än de andra måste dom väl anställa dig i första hand?!
    Anatha skrev 2009-11-10 13:37:46 följande:
    Anonym (gravid) skrev 2009-11-10 13:33:21 följande: Korrekt de kan dock lösa det med timanställda har jag för mig eller inhyrd personal. Men är inte helt säker på detta. Se bara till att om de ska försöka att du inte skriver på några papper.
    Ska inte skriva på ngt.. men skulle jag få sparken så kan dom säkert ta in en "underkonsult" med egen firma utan att det gör ngt?
  • Anatha

Anonym (gravid) skrev 2009-11-10 13:45:31 följande:

Fast då måste dom väl gå efter anställningstid innan uppsägningen?!Var du anställd längre än de andra måste dom väl anställa dig i första hand?!
    Ja säger de upp på grund av arbetsbrist måste de följa turordningsregler och återanställa enligt LAS.
    Ska inte skriva på ngt.. men skulle jag få sparken så kan dom säkert ta in en "underkonsult" med egen firma utan att det gör ngt?
    Det är det jag inte riktigt vet hur det fungerar.
  • Anatha

Anonym (gravid) skrev 2009-11-10 13:45:31 följande:

Fast då måste dom väl gå efter anställningstid innan uppsägningen?!Var du anställd längre än de andra måste dom väl anställa dig i första hand?!
    Ja säger de upp på grund av arbetsbrist måste de följa turordningsregler och återanställa enligt LAS.
    Det är det jag inte riktigt vet hur det fungerar.
Svar på tråden Kan jag "få sparken" pga detta?