• Vero06

2-åring som har börjat slåss

Min tvååring har börjat slå mig och sin pappa. Han gör det mest när han blir arg eller frustrerad på något sätt, till exempel om jag hindrar honom från att göra något. Jag hindrar honom eftersom jag anser att det kan skada honom. Då kan han plötsligt klappa till någon av oss. Ibland riktigt hårt....

Vet inte om han gör så på dagis. Har inte fått svar på det än från dagisfröknarna.

Ibland gör han det oprovocerat också. Fast när det är bara oprovocerat tror jag att det beror på att han försöker få vår uppmärksamhet.

Jag har försökt hindra detta beteende genom att lyfta bort honom och säga usch, fy och ajaj osv...men inget verkar hjälpa.

Hur skulle ni göra i denna situation?
    Har ni råkat ut för det sjä'lva?

• Svar på tråden 2-åring som har börjat slåss
  • Vero06

Är det verkligen inte någon som skulle vilja komma med något råd?
    Ni har ju alltid så många bra kommentarer när man undrar något.
    Detta är något som jag absolut måste lösa för det är ett problem som
    jag inte tänker acceptera.
    Så snälla, hjälp....please!

• Carola Carro

Min slåss när han blir för busig eller när han inte vet hur han ska uttrycka sig.. vi försöker säga till han att han får klappa istället för att slå.. för de mesta så klappar han istället för att slå.. men visst blir de fel ibland.. han vill ju oxå ha kontakt och vet inte hur de ska göra..

• hästmamman

min dotter slåss oxå. förr var det värre, nu efter att hon började dagis så verkar det lugna sig. förmodligen behöver hon lära sig hur man uttrycker sig och det är ju lättare bland andra barn. hon blir två i december.

• Mariace

Hej! Jag jobbar på en förskola och i min grupp är det mest 2-åringar. Flera stycken har börjat slåss och föräldrarna är jätteoroliga. Jag tycker du verkar tackla problemet på ett bra sätt. Tror det ger resultat i längden även om du inte märker det direkt. 2åringar vill väldigt mycket men kan inte alltid utrycka vad de vill och jag tycker att det oftast är då som de brukar dela ut en smocka. På vissa barn har jag märkt att det hjälper att förbereda dem på vad man ska göra. Tex "nu måste jag lyfta ner dig från stolen" I vissa situationer, som du skriver om, måste man ju vara snabb då de kan skada sig och då går det ju inte såklart. Lycka till och försök se det som något positivt, han försöker hitta sig själv och uttrycka sin vilja, han har en vilja! Jag är säker på att det ger med sig.

• Danitra

Min son slog jättemycket innan.

När han gjorde det så tog vi tag för att hindra, tittade honom i ögonen och sa:
    "NEJ, du FÅR INTE SLÅSS!"
    Oftast fortsatte han såklart. Vid vissa tillfällen så förklarade jag att:
    "Jag förstår att du är arg, men du får inte slå mig."
    Och när han lugnat sig så förklarade jag att:
    "Om man är arg och vill slåss så får man slå på något annat (här får man slå på soffan och sängen t ex) men aldrig på en människa). Och det gjorde att han ibland kunde välja att slå där istället.
    Om han ändå fortsatte slå på mig eller sin pappa så sa vi helt enkelt:
    "Om du inte slutar slåss så vill inte jag vara med dig. Jag går och (fyll i lämplig aktivitet, gärna något roligt som att laga mat eller baka) så kan du komma när du har slutat slåss.
    För mig har det varit viktigt att visa att det är OK att vara arg men aldrig OK att slåss. Och om man slår så kommer den man slår på inte vilja umgås. Sen är det förstås viktigt att ta reda på varför barnet blir argt - kanske behöver det äta, sova, få uppmärksamhet eller liknande.
    Taktiken "klappa - inte slå" tycker jag är jättedum. Barnet är ARGT och vill inte alls klappa! Det är bara dumt i mina ögon att föreslå det!
  • Mariace

Håller fullständigt med föregående skrivare! "klappa- inte slåss" är bland det värsta man kan säga till ett argt barn. Det är viktigt att man bekräftar barnets känslor där det är. Det finns en dansk forskare som heter Jesper Jhul som skriver mycket om just detta. Ett av hans exempel är när vi manipulerar barnet när det ska äta. Barnet visar med kroppsspråket att det är mätt, stänger munnen, ruskar på huvudet. Då börjar vi med "här kommer bilen och kör in i garaget.." Istället för att ge barnet ett ord för hur den känner. "Jaha du är mätt". sen menar han att barnet ska ju inte bestämma allt men man måste bekräfta barnets känslor ändå. Så tex om barnet är argt och slåss så säger man kanske (som du skrev Danitrass) "Ok jag förstår att du är arg och inte vill klä på dig, men nu vill jag att vi gör det ändå".

"Det kompetenta barnet" heter en av hans kända böcker, ett bra tips!

• Carola Carro
    Mariace skrev 2009-11-10 19:58:34 följande:
    Håller fullständigt med föregående skrivare! "klappa- inte slåss" är bland det värsta man kan säga till ett argt barn. Det är viktigt att man bekräftar barnets känslor där det är. Det finns en dansk forskare som heter Jesper Jhul som skriver mycket om just detta. Ett av hans exempel är när vi manipulerar barnet när det ska äta. Barnet visar med kroppsspråket att det är mätt, stänger munnen, ruskar på huvudet. Då börjar vi med "här kommer bilen och kör in i garaget.." Istället för att ge barnet ett ord för hur den känner. "Jaha du är mätt". sen menar han att barnet ska ju inte bestämma allt men man måste bekräfta barnets känslor ändå. Så tex om barnet är argt och slåss så säger man kanske (som du skrev Danitrass) "Ok jag förstår att du är arg och inte vill klä på dig, men nu vill jag att vi gör det ändå". "Det kompetenta barnet" heter en av hans kända böcker, ett bra tips!
    Min son är aldrig arg när han slåss och då kan man säge att man får klappa istället för att slåss
  • Mariace

Ja då är det en helt annan grej

• Carola Carro
    Mariace skrev 2009-11-10 20:02:51 följande:
    Ja då är det en helt annan grej
    Ja då får man ju visa något annat man kan göra istället för att slå.. De finns ju fler alternativ
  • Mariace

en del barn har ju i vissa perioder svårt att ta kontakt med andra, de vet inte riktigt hur de ska göra. Vi har en pojke som totalt oprovocerat kan gå fram och knuffa omkull ett annat barn. När vi har observerat detta så är det ofta så att han har iakktagit barnet en stund innan och är nyfiken, sen när han vill vara med o leka eller vad de gör så vet han inte riktigt hur han ska få uppmärksamhet och bjuda in sig själv. Svårt det där...

• Vero06

Oj, vad många bra svar jag har fått. Tack alla!!

Jag tror att det kan vara en bra idé att försöka avleda med något när han ser ut att vara beredd att klippa till...

Jag hoppas även kunna få dagis synpunkter på hur dom hanterar detta och om han beter sig så här när han är hos dem.

Tack än en gång för era synpunkter!! :)

Svar på tråden 2-åring som har börjat slåss