LASEK- ögonlaseroperation
Någon som har erfarenhet av LASEK? Berätta!
Någon som har erfarenhet av LASEK? Berätta!
Jag har gjort en lasek för snart två år sedan. Jag hade sen innan ca -4,5 och -5. Operationen gjordes i två steg. Ett öga först och det andra en månad senare.
Jag var rätt nervös inför första operationen och fick lite lugnande innan. Operationen gick snabbt och smärtfritt. Det var mest intressant att följa.
Jag såg lite suddigt direkt efteråt men synen förbättrades snabbt. Jag hade inte så väldigt ont efteråt och var tillbaka på jobbet några dagar senare. Synen förbättrades sakta men säkert. Läsa kunde jag inte göra med det ögat på ett tag men på långt håll såg jag rätt bra direkt.
Det jobbigaste för mig var nog väntan på nästa operation som gjordes en månad efteråt. Första tiden hade jag lins i det oopererade ögat men en vecka innan op får man inte använda lins. Jag skelade och hade jättesvårt med avståndsbedömning när jag såg bra med ett öga och kasst med det andra. Riktigt besvärligt var det. Men jag stod ut i alla fall.
Nästa operation gick bra utan lugnande. Däremot hade jag mer ont efteråt. Var väldigt ljuskänslig och det smärtade i ögat. Däremot såg jag bra med det ögat direkt.
Nu såhär länge efteråt så ser jag rätt så bra. Har inga glasögon men när jag var på synundersökning för ett tag sen så såg de att jag blev lite överkorrigerad. Så nu ligger jag aningen på plus sidan. Lite försämrat mörkerseende har jag. (halo-fenomen. Ljuspunkter i mörker flyter ut) Det gör att det kan vara lite jobbigt tex vid bilkörning när jag får möte. Men i det stora hela så ångrar jag inte att jag gjorde det.
Så skönt att slippa glasögon. Att se bra direkt när jag vaknar på morgonen och slipper börja leta efter brillorna för att se vad klockan är :)
Har du tänkt operera dig?
Ja, jag ska göra en LASEK på båda ögonen om 1 vecka....är skitnervös!...mest för smärtan efteråt och att vara "blind" i ett par dagar. Har synfelen -2.75 på vänster och -6.0 på höger. känner att jag får en klump i magen av att tänka på operationen men den är ett måste för mig. Sedan jag fick barn så är det extra jobbigt att inte se något utan glasögon el linser.
Lycka till. Det är inte alls så farligt. Visst hade jag ont efteråt men inget som man inte kan stå ut med. Du fixar det! Tänk vad skönt efteråt!!
Det blir ett par dagar med lite ont och några veckors droppande med ögondroppar hit och dit men sen är det över :)
Tänk känslan att vakna mitt på natten och bara se direkt utan glasögon. Jag kan fortfarande två år efteråt sträcka mig över till nattduksbordet och söka glasögonen på morgonen och bara le över lyckan att inte behöva de när jag kommer på mig själv :)
Jag har gjort Lasek operation på båda ögonen 2004 och har varit tacksam för det nästan varje dag sedan dess. Hade runt -6,5 på båda ögonen och nu ser jag perfekt!
De opererade båda samma gång, med ungefär 5 minuters mellanrum, tack och lov säger jag. Hade jag behövt vänta en månad hade jag nog tvekat mer. Det gjorde inte så ont men var otroligt obehagligt när de tryckte sugproppen på ögat. Men det är gjort på mindre än en minut så klart värt det.
Jag såg suddigt när jag kom ut, men såg gjorde jag, blind blir man inte. Lite som att gå ut utan glasögon men med betydligt bättre syn än -6. Sen gick det rätt fort till "bra" syn men det fortsatte i ungefär ½år att bli bättre och bättre. I början hade även jag problem med att läsa men det har fixat sig.
Kan ibland ha lite dåligt mörkerseende men inget jobbigt och kan köra bil utan problem även på natten. Jag är så glad över att jag gjorde detta och hoppas det går lika bra för dig.
Jag gjorde en Lasek 2007 med ett perfekt resultat! Själva op. kändes knappt men jag hade jätteont ett par dagar efteråt, och då var jag extremt ljuskänslig (låg i ett mörkt rum med solglasögon på mig ) Sen såg jag lite suddigt i ett par veckor men efter det har allt varit perfekt.
Jag hade ungefär -5 och jag är superglad att jag tog båda ögonen på samma gång för annars hade jag nog gruvat mig ordentligt inför operation nr 2.
Vilka varianter finns det? PRK LASIK LASEK?
Förresten, någon som testat cTEN?
www.synslaser.no/forsiden
Tack för era berättelser! Har ni några råd till mig? Något jag ska tänka på eller kanske något tips för hur man ska klara sig som bäst efteråt?
jag opererade mig med Lasek 2005 och det är det bästa jag gjort!! sååå skönt att slippa glasögon/linser! Det är nåt jag verkligen rekommenderar de som frågar! tycker inte alls det var otäckt på något vis och hade absolut gjort om det om jag hade behövt! Jag opererade mig på Novius ögonklinik i Sthlm. Superbra ställe och proffsiga! rekommenderar jag varmt!
Tips på vad du ska tänka på, Ha med ett par solbrillor som du kan ha när du åker hem efter operationen.
Se till så du har det lugnt och skönt resten av dagen och att du kan gå undan och vila ett par timmar.
Jag gjorde min operation ca kl 14 och senare på kvällen när jag tittade på tv så kunde jag läsa texten! så häftigt!
Jag hade -8 och -6,5 på mina ögon - ser nu helt perfekt!!
Tog ett tag innan mina ögon slutade vara torra - men med ögondroppar så gick det hur bra som helst!
Ett tips då du inte bör sminka dig runt ögonen efteråt ett tag - använd lite "solpuder" så du får lite färg på kinderna iaf.
Lycka till!!
Jenny 83 skrev 2009-11-11 18:23:29 följande:
ÅÅåå vad spännande...JAg har precis bokat tid för bedömning/undersökning en 11 februari
jag har operat ena ögat och ska nu ta det andra. 8 februari.
Jag har -8 så det är jättejobbigt nu när jag inte får ha lins på det ögat.
Jag har haft lite problem men läkningen och har jättetorra ögon,
Men hitills är det det bästa jag har gjort och jag är glad att jag bara tog en ögat i taget iom att jag hade problem, jag fick för högt ögontryck av kortisonet och har lite sk haze kvar men ser 1.0 på syntavlan.
Så det kommer nog att bli bra.
Var ska du operera dej? Vad har du för synfel?
Jag är närsynt (-4.9) & har brytningsfel på ena ögat.
Har bokat tid på ögonlaserkliniken i Norrk.
lycka till med operationen, har du gjort förundersöningen?
Vilen operation ska du isf göra?
Jag ska göra förundersökningen nu den 11 februari. Sååå full av förväntan!!
lycka till vi kan ju höras av hur det går, alltid kul att stötta varandra.