• Complement

Hållbarhet på öppnad förpackning passerade tomater?

Jag brukar ha köpt ICAs passerade tomater på 500g, men köpte nu senast Eldorado när jag såg vilken prisskillnad som faktiskt fanns och tänkte att jag skulle testa dem. I regel vilken maträtt jag än använder passerade tomater, behöver jag bara halva förpackningen. Med ICAs har jag bara satt på en klämma och ställt in förpackningen i kylen igen.

Nu ser jag att det står på Eldorado-förpackningen att öppnad förpackning håller 3 dagar i kyl. Jag brukar ha använt ICAs mycket senare än så! Jag har aldrig märkt någon konstig lukt eller smak från den men nu undrar jag om jag har varit lite dum?!

Nu har min öppnade Eldorado-förpackning stått i kanske 10 dagar, tycker ni jag ska kasta?

Det rör sig ju inte om några större pengar, men det känns opraktiskt att alltid behöva kasta halva förpackningen.

• Svar på tråden Hållbarhet på öppnad förpackning passerade tomater?
  • The Black Lady

Jag hade kastst efter 3-4 dagar.....

• isisisis

Tomat brukar inte bli "ruttet" utan vad som händer är att det kommer mögel i.Som man kan lyfta bort.Inte farligt.
    Häll över på en kopp och kika och lukta för säkerhets skull

• Silverkatten06

10 dagar? Då är du nog lite dumsnål som ens överväger att använda den. Är det värt att riskera att bli kass i magen för att spara ett par kronor?

• EJai

Det hade jag kastat. E max 3-4dgr jag med behåller.

• Complement

Jag har som aldrig funderat över det. ICAs har en slags öppning som är gjord för att kunna återförslutas riktigt ordentligt. Och när oöppnad förpackning håller till 2011 har jag vågat använda dem upp till en vecka senare iallafall utan att tänka på det. Usch vilket uppvaknande, blä.

• skånetös78

Om det luktar bra och smakar fräscht så hade jag använt dem!

• Complement
    Silverkatten06 skrev 2009-11-10 15:24:44 följande:
    10 dagar? Då är du nog lite dumsnål som ens överväger att använda den. Är det värt att riskera att bli kass i magen för att spara ett par kronor?
    Som sagt det har aldrig handlat om pengarna. Anledningen att den har stått så länge nu är att jag såg den som "död" redan efter tre dagar.
  • Queenie70

Jag är inte så känslig när det kommer till bäst före datumå sånt, men en öppnat tomatförpackning hade jag nog kasserat efter ca 4 dgr.

• Abrakadabra

Det är säkert inga problem att frysa det som har blivit över. I kyl skulle jag inte spara någon öppnad tomatförpackning mer än 2?3 dagar oavsett märke. (Jag tror inte heller att det bara är att lyfta bort möglet. Det funkar att skära bort mögel ? med marginal ? på ost och bröd, men om det kommit mögel i en syltburk ska man slänga allt eftersom möglet lätt bildar trådar i sylten som inte syns. Det borde vara samma sak med krossade/passerade tomater Brrr.)

• Complement
    Abrakadabra skrev 2009-11-10 15:32:43 följande:
    Det är säkert inga problem att frysa det som har blivit över. I kyl skulle jag inte spara någon öppnad tomatförpackning mer än 2?3 dagar oavsett märke. (Jag tror inte heller att det bara är att lyfta bort möglet. Det funkar att skära bort mögel ? med marginal ? på ost och bröd, men om det kommit mögel i en syltburk ska man slänga allt eftersom möglet lätt bildar trådar i sylten som inte syns. Det borde vara samma sak med krossade/passerade tomater Brrr.)
    Frysa?! Det låter intressant. Gud vad outbildad jag tydligen är om just tomat. Brukar någon av er andra frysa resterna?
  • Atash

Det är nåt son inte stämmer när det gäller datum! i vissa fall så varorna var inte användbara även det fanns några dar kvar! eller vissa produkter liksom krossade tomater stannar hur länge som helst om man håller dem i rätt kallt temperatur!

Jag har haft öppnade paketen av krossade tomater från ica i kylskåp nära en månade och de var lika goda och friska !
    Jag har använt dem och är än frisk och välbehållen :)
    Jag vet ej om det beror på kemikalier ica använder eller annat

Svar på tråden Hållbarhet på öppnad förpackning passerade tomater?