• Complement

Färga vs. tona håret? Hemmaexperiment!

Åh jag är så less på intensivtoningar nu. Jag gör kanske 2-3 per år, hemma från "gör-själv" förpackningar. Mitt hår är dötrist naturligt, jag har en mörk brun färg som känns lite dassigt grå/grön. Jag tonar det till en mer mustig chokladbrun i regel varje gång.

Jag har alltid hört att färga håret är riktigt dåligt för det, nötande. För något år sedan fick jag dock höra att intensivtoningar är lika illa.

Tror ni att jag kan börja färga det istället och BARA färga utväxten när det behövs? Istället för att lägga intensivtoningar i HELA håret då och då. Så jag får behålla resultatet längre?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 15:50
    Hur gör ni andra som maratonfärgar ert hår utan att besöka frisörer?

• Svar på tråden Färga vs. tona håret? Hemmaexperiment!
  • helene306

Jag färgade håret för 10 år sen. Det skulle bli mellanbrunt men det blev KOLSVART. Skarven som växte ut var allt annat än snygg och det slutade hos en frisör som fick slinga bort allting för att ljusa tillbaka min hårgärg.

Nu håller jag mig till toning. Jag lägger toningen i utväxten de första 25 minuterna och slänger på resten av håret sen. Mig stör det inte att hålla på men däremot stör jag mig på de gråa strån som ploppar upp lite alltför mycket {#lang_emotions_wink} Funderar på att slinga håret själv men det är lite meckande med det själv så jag slänger i en toning när det skimrar för mycket.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Complement
    helene306 skrev 2009-11-10 19:08:14 följande:
    Jag färgade håret för 10 år sen. Det skulle bli mellanbrunt men det blev KOLSVART. Skarven som växte ut var allt annat än snygg och det slutade hos en frisör som fick slinga bort allting för att ljusa tillbaka min hårgärg. Nu håller jag mig till toning. Jag lägger toningen i utväxten de första 25 minuterna och slänger på resten av håret sen. Mig stör det inte att hålla på men däremot stör jag mig på de gråa strån som ploppar upp lite alltför mycket  Funderar på att slinga håret själv men det är lite meckande med det själv så jag slänger i en toning när det skimrar för mycket.
    Tack för ditt svar!! Jag ligger själv inte allt för långt ifrån svart och att hålla mig väldigt mörk är det jag strävar mot. När jag intensivtonar tycker jag att det börjar ljusas upp redan de första tvättarna och det är vad jag tycker är jobbigt.

Hmm...din taktik för toning låter riktigt intressant. Hur ofta håller du på med utväxten på det sättet?
  • helene306
    Complement skrev 2009-11-10 20:45:06 följande:
     Hmm...din taktik för toning låter riktigt intressant. Hur ofta håller du på med utväxten på det sättet?
    Det står så enligt förpackningen. Jag använder Country colours, kan det vara Schwartskopf?? 
    Hur ofta? Tja, nu är jag lite lat så det skimrar i kalufsen men var 8-10:e vecka kanske jag tonade beroende på hur mycket ork jag har. Nu har jag inte tonat håret sen början av augusti men jag tycker det har blivit aningens mörkare. Kanske beror det på att jag är gravid eller att håret inet utsätts för sol i lika stor utsträckning?
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Färga vs. tona håret? Hemmaexperiment!