• Anonym (smittsam?)

Skabb?

Hur länge smittar man för skabb om man har behandlat sig?

Personen behandlade sig för skabb i helgen som var. Jag behöver veta hur länge den personen kan smitta en annan med skabb.

• Svar på tråden Skabb?
  • Anonym

Oj så svårt. Skabb är jättesvårt att råda på, så det beror på hur noggrann man varit. Det är inte ovanligt att behöva behandla ett par gånger innan man kan vara säker på att all skabb är borta. Man bör även tvätta kläder och textilier som varit i kontakt med ev skabb. De är seglivade små rackare, de där. Googla på skabb så får du säkert lite mer svar på dina frågor.

• Anonym (smittsam?)

har googlat men inte fått svar. personen säger att h*n tvättat o behandlat o gjort allt sådant. tänkte mest på om det tar ett par dagar, par timmar, en vecka etc innan man kan tänka att man är säker.

• Anonym

Jag skulle säga några dagar, kanske upp till en vecka. Det kan fortsätta klia ett tag efteråt, trots att skabben i sig är borta. När klådan upphör är man sannolikt skabbfri.

• Anonym

Tilläggas bör, att skabb endast smittar via nära kroppskontakt. Om du därmed umgås med personen i fråga, men undviker att t ex ta i hand, kramas, låna varandras kläder eller ligga i varandras (otvättade) sängkläder osv så bör det inte vara någon fara för ev. spridning. Behandlingen görs med ett medel som heter Tenutex. Detta i sig kan också irritera huden och kan också vara orsak till kvarstående klåda.

• Anonym (skabbis)

när jag hade skabb så sa läkarn att det "kräver" upp till 20 min närkontakt innan man blir "smittad"

Man behandlar sig med en salva i 24 timmar som tar död på ohyran men har dom hunnit lägga ägg så smittar det fortfarande,så för att ta död på äggen behandlar man igen(5-7 dagar efter första behandlingen)
    Alltså efter andra behandlingen "ska" man inte smitta längre,men då bör man ha gjort en rejäl "sanering" hemma av textilier,jackor,skor,sängkläder(mer elr mindre allt som haft kontankt med huden) annars tar det bara om igen. Efter avslutad behandling kan det klia upp emot 3-4 veckor kanske längre men det beror på en allerigsk reaktion av ngt slag och inte av skabben.

• Anonym (smittsam?)

ok, för personen behandlade sig i fredags o sanerade sin lägenhet. har inte hört mer än så.
    personen använder detta som ursäkt för att inte ha vått barn hos sig, men har tillbringat flera "kvällar" nu tillsammans med sitt kk (vars bästa vän tycker det är kul att informera mig om sånt...).
    Så till helgen bör h*n iaf kunna ha barnet hos sig utan att skylla ifrån sig...

• Anonym (skabbis)

vet han vart skaben kommit ifrån?är kk:n behandlad? för det kan ta upp till 6-8 veckor innan det bryter ut så är inte hon behandlad och dom rumlat runt i sänghalmen innan han blev behandlad så kan ju även hon blivitt smittad och "ger" honom det igen så har man inte behandlat dom man har närmast inpå kan det resultera i att det bara går runt runt. Läkarn sa till mig att vid behandlling av skabb så behandlar man alla inom "samma" hushåll alltså bör ju även erat barn och du själv oxå behandlas(barnet som säkerligen haft närkontakt med pappa och sen har närkontakt med dig... och så fortsätter det gå runt om inte alla behandlas)+ kk:n om dom haft närkontakt vilket man ju nästan kan gissa att dom haft.

• Anonym (smittsam?)

Pappan har inte haft närkonakt med barnet (annat än en snabb kram) på över fyra veckor... Har kollat barnet o h*n har inte skabb.
    Men med andra ord så finns det inga garantier att han inte har blivit smittad igen av sin kk... Så jag kan inte släppa iväg barnet till honom förrän om ett par veckor...

• Anonym (smittsam?)

Tack för alla svar förresten!

• Anonym (skabbis)

Nä det finns inga garantier för det och eftersom det tar mellan 6-8 veckor och andra säger mellan 2-10 veckor innan det visar sig skulle jag behandla barnet också inklusive dig själv,har h*n använt kläder som varit hemma hos pappa,legat i hans säng mm så kan det räcka för att det ska smittas.

När vår familj fick skabb så började det på barnet i huset vi såg att h*n hade som små "bubblor" knappt synliga(men dom kändes)på insidorna av fötterna och några röda utslag,min första tanke var att han måste ha gått med blöta strumpor länge i skorna på dagis så vi tänkte inte så jätte mkt mer på det förrän det börja klia på mig och sen även på resten av fam.
    När vi sen kom till läkarn efter att ha bytt tvättmedel mm eftersom jag trodde på nån allergisk reaktion så visa det ju sig att vi hade skabb och under hela tiden såg vi aldrig barnet klia sig medans vi själva höll på och gå upp i limningen av klåda och barnet var ändå den som hade mest utslag... med det vill jag bara säga att det är säkrast att behandla även om man inte tycker sig märka ngt,sen ska man inte behandla i onödan men inom samma familj bör man behandla...

• Anonym (smittsam?)

Jag har ingen aning om han ens tänker på att han kan smitta sin kk eller o det är från henne han fått det.
    Jag ska avvakta lite med att behandla utifall att, men håller ögonen öppna. Men så vet jag på ett ungefär iaf. Tack för hjälpen!

• Anonym (sara)

Smittas vid kroppsberöring väldigt lätt ja, men köp tenutex och smörj in det till 90% av din kropp så försvinner det inom några dagar

Svar på tråden Skabb?