• Anonym

Sårkunnig??? SE HIT!!!!!

Har haft en infektion i ett operations sår (titthål)...

Nu är såret så gott som läkt, ett liiitet "hål" finns kvar. Jag har alsolsprit förband på som jag byter varje dag morgon o kväll....

*Det är lite hårt runt om om fortfarande. Typ i vävanden, kan det vara så??

*Det är lite annan färg lite blå rött, på ena sidan där öppningen har varit, kan det vara så??'

*Kan såret vara öppen "under" alltså inte läkt?? Vad är symtomen på det i så fall??

Något mer jag bör vet som jag inte tagit upp??

JAg VET att ni inte är läkare, men jag hoppas att någon kan ge mig några svar i alla fall....

• Svar på tråden Sårkunnig??? SE HIT!!!!!
  • kixo

Vem har sagt att du ska ha alsolspritförband? Jag har hört att man max ska använda alsolsprit i 3dagar. Alsolsprit ska visst även ta bort de bra bakterierna. Jag rekomenderar att tvätta med natriumklorid morgon och kväll badda torrt. Jätte viktigt att det är torrt. Även att du lägger ett förband som "andas". lufta nån gång på dagen.

• Anonym
    kixo skrev 2009-11-10 17:17:14 följande:
    Vem har sagt att du ska ha alsolspritförband? Jag har hört att man max ska använda alsolsprit i 3dagar. Alsolsprit ska visst även ta bort de bra bakterierna. Jag rekomenderar att tvätta med natriumklorid morgon och kväll badda torrt. Jätte viktigt att det är torrt. Även att du lägger ett förband som "andas". lufta nån gång på dagen.
    Det sa käkaren att jag kunde ha. det har vara och så där. Han sa att jag kunde ha alsolsprit på så länge det vara för att dra ur varet.......
  • Anonym

Det kan vara så att såret inte läkt innifrån och kan spricka upp igen.
    Utgår ifrån att du visat upp det hos ex distriktssköterskan iom att du haft infektion så mitt tips är att ta en ny kontakt.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-10 17:23:00 följande:
    Det kan vara så att såret inte läkt innifrån och kan spricka upp igen.Utgår ifrån att du visat upp det hos ex distriktssköterskan iom att du haft infektion så mitt tips är att ta en ny kontakt.
    För att det är hårt eller för det är lite blå rött??
  • Anonym

ska tillägg att jag har ätit penecillin i 10 dagar och inte haft feber...

• kixo

varar det fortfarande? Varar det inte tycker jag att du ska låta bli alsolspriten. svårt att säja om det inte är läkt innefrån än. Men att kanterna är hårda är inget konstigt. Jag har oxå gjort en titthålsoperation. Mina ärr var i början blå/lila. Men mina läkte fint.

• Anonym
    kixo skrev 2009-11-10 17:29:01 följande:
    varar det fortfarande? Varar det inte tycker jag att du ska låta bli alsolspriten. svårt att säja om det inte är läkt innefrån än. Men att kanterna är hårda är inget konstigt. Jag har oxå gjort en titthålsoperation. Mina ärr var i början blå/lila. Men mina läkte fint.
    Nja, det kommer ju liiiite grann, det är väl som en prick på kompressen. När det blev infekterat så kunde man se att det glipade lixom. Men dagarna gick och så såg man att det kommit "kött" eller vad man ska säga, det var inget som glipade utan så var det bara som ett sår som varade....

Men det är lite blå lila runt ärret. Men det kanske inte är så konstigt eftersom man haft en infektion där kanske???
  • Anonym

Tvätta försiktigt smörj med en bra salva runt om, (och lägg om.) Låt det vara.., lufta gärna på natten, pilla inte!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-10 18:39:22 följande:
    Tvätta försiktigt smörj med en bra salva runt om, (och lägg om.) Låt det vara.., lufta gärna på natten, pilla inte!
    Jag smörjer med locobase. Men om det fortfarande är lite "såsigt" om en vecka så ringer jag till dis.Sköterskan......

Kan det nästan vara läkt och sen spricka uppigen??
  • Anonym

Det ska rätt mkt till för att spricka igen... Men ju mer du är på o pillar så läker det sämre/blir irriterat...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-11 21:39:31 följande:
    Det ska rätt mkt till för att spricka igen... Men ju mer du är på o pillar så läker det sämre/blir irriterat...
    Jag har inte pillat nått. Jag har lagt om med alsolsprit omslag morgon o kväll, samt smöjt med mjukgörande kräm runt om....
  • kixo

tror inte fortfarnade att det är bra att du lägger med alsoförband. Du kan badda en bommulstuss och tvätta såret men torka efter så att det är torrt. Bakterier älskar fuktiga sår. Samt lägga på en kompress som "andas". kom ihåg att torka torrt med ren handuk som inte luddar men helst med steriliserad kompress el dylikt. Men jag råder ändå till att använda natriumklorid på en bommulstuss och rengöra med. Kanske bara rengöra med slsolsprit var 3e dag. Kroppen måsta ta hans om läkningen själv. kan smörja med salva. chiron är bakterie dödande salva. Används till inflamerade stomi hål. Jag jobbar som undersköterska och rengjort en heldel otäcka infekterade sår. Bla analfistlar. Men i det fallet var det samma sak köra in en stor pump med natriumklorid i analfistelgången spruta in och invänta att blodet och varet kom ut igen. Natriumklorid->Badda torrt->Lufta->Kompress som andas

• Anonym
    kixo skrev 2009-11-12 11:56:59 följande:
    tror inte fortfarnade att det är bra att du lägger med alsoförband. Du kan badda en bommulstuss och tvätta såret men torka efter så att det är torrt. Bakterier älskar fuktiga sår. Samt lägga på en kompress som "andas". kom ihåg att torka torrt med ren handuk som inte luddar men helst med steriliserad kompress el dylikt. Men jag råder ändå till att använda natriumklorid på en bommulstuss och rengöra med. Kanske bara rengöra med slsolsprit var 3e dag. Kroppen måsta ta hans om läkningen själv. kan smörja med salva. chiron är bakterie dödande salva. Används till inflamerade stomi hål. Jag jobbar som undersköterska och rengjort en heldel otäcka infekterade sår. Bla analfistlar. Men i det fallet var det samma sak köra in en stor pump med natriumklorid i analfistelgången spruta in och invänta att blodet och varet kom ut igen. Natriumklorid->Badda torrt->Lufta->Kompress som andas
    Jag pratade med en ssk på sjuvård rådgivningen och hon sa att att så länge det varar kan man använda alsolsprit. Jag frågade just om det här med att det är fuktigt hela tiden,men det gör inget! Det vore skillnad om man höll det fuktigt med bara vatten då växer bakterierna till sig..
  • Anonym
    kixo skrev 2009-11-12 11:56:59 följande:
    Men jag ska testa ditt råd. Man se inte att det är nått sår längre, men när man har utan kompress så kommer det en liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiten droppe. Kan nog vara bra som du säger och badda med alsolsprit var 3 dag. Ska i väg till apoteket nu och köpa luftiga sterila kompresser och fixomull....
  • Konservativ tänkare

Om sårytan börjat läka och är torr så ska du inte använda alsol.
    Alsol är egentligen bara till för att torka ut vätskande, öppna sår.

Låt såret lufta så läker det bäst. En luftig kompress kan du ha på om du tror att det behövs.

Ev. sårtvätt kan du sköta med rent vatten.

Svar på tråden Sårkunnig??? SE HIT!!!!!