• Anonym

Extremt lite mens. Är det normalt???

Jag har alltid haft väldigt sparsam mens, har blött en dag, och då så lite att jag bara behövt trosskydd. Men nu har det blivit ännu mindre.

Jag får alltid mensvärk exakt i samma stund som blödningarna kommer igång. Så nu får jag en miniblödning en liten stund, precis när värken börjar, men sen försvinner blödningen helt. Jag blöder alltså inte ens 30min i månaden! Jag behöver varken tampong eller trosskydd, det räcker att jag går på toaletten direkt när jag känner smärtan så kommer allt blodet ut på en gång och sen är det över. Har vita trosor på mig och får inte ens spottings. Har oregelbunden mens också, ofta menscykel på minst 35-40 dagar.

Är det någon annan som har så extremt lite mens? Jag är lite orolig att det är så för att jag inte har någon ägglossning?

• Svar på tråden Extremt lite mens. Är det normalt???
  • Pimpinellan

Har du barn eller har du varit gravid innan? Lätt eller svårt att bli gravid då? Visserligen brukar regelbunden mens tyda på äl och du är nästan regelbunden,men så sparsam mens brukar tyda på tunn slemhinna och tunn slemhinna tyder på dålig eller ingen äl. Cykler över 40 dar är nästan alltid äl-lösa.
    Är du inte i barnplanerarstadiet kanske din märkliga mens inte spelar nån roll,men annars tycker jag du ska gå på gyn och kolla upp dig. Finns ju hjälp att få när du väl vill ha barn.

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2009-11-10 19:41:32 följande:
    Har du barn eller har du varit gravid innan? Lätt eller svårt att bli gravid då? Visserligen brukar regelbunden mens tyda på äl och du är nästan regelbunden,men så sparsam mens brukar tyda på tunn slemhinna och tunn slemhinna tyder på dålig eller ingen äl. Cykler över 40 dar är nästan alltid äl-lösa. Är du inte i barnplanerarstadiet kanske din märkliga mens inte spelar nån roll,men annars tycker jag du ska gå på gyn och kolla upp dig. Finns ju hjälp att få när du väl vill ha barn.
    Jag blev gravid pga missat p-piller när jag var 20, men då var mensen regelbunden och kroppen fungerade som den skulle för att p-pillerna höll kroppen i balans (har PCO).

Är 25 nu och det har ju blivit värre så vet inte om jag har svårt att bli gravid nu. Jag slutade med p-piller för 4år sedan och efter det har mensen blivit mer och mer oregelbunden och kommer med längre mellanrum.

Planerar inte barn nu egentligen, har tänkt att det kommer när det kommer. Men det lär det ju inte göra om det fortsätter så här

Finns det inget man själv kan göra för att få igång ägglossningen?
  • Pimpinellan

Tyvärr finns det inget man själv kan göra för att få äl eller regelbunden mens. Provera och eller pergotime är det man får när man väl planerar barn. Har du redan diagnosen PCO får du förtur och behöver inte försöka ett år innan ni söker hjälp.

Svar på tråden Extremt lite mens. Är det normalt???