• Rosdraken

HJÄLP .Hur mycket är bra att växla in för en resa i Vietnam?

Har en fråga, vi åker till Vietnamn i början av december och funderar nu på hur mycket pengar vi bör växla in?

Verkar lite osäkert hur det är att ta ut pengar i landet.
    Vi ska till Saigon och Phan thiet är osäker på hur det är att ta ut i phan tihet då det ska vara en liten fiskeby.

är det för mycket att växla in 8000 eller behöver vi växla mera?

Förstår att man kan ta ut i amt men bara i saigon (?) och att man sen kan växla till dong på plats.

Behöver verkligen råd!!

• Svar på tråden HJÄLP .Hur mycket är bra att växla in för en resa i Vietnam?
  • SVejsan

Åker ni i 1 vecka eller 3 veckor? Och hur många? (lite avgörande för summan )

Vad jag förstått så kan bankerna ge uttag på visa/mastercardkort även om de inte har uttagsautomater (ATM). I Mui Ne en bit (lång) från så finns ATM:er.

Sedan är ju frågan om man skall gå via omvägen med Us dollar?

Vi skall till Mui Ne i Vietnam kring nyår så vi är också lite intresserade av vad som svaras i denna tråd.

Summan som går åt beror väl vad ni har tänkt och handla och äta...

• Rosdraken

har hittat en amt på ett hotell nära oss i alla fall om infon stämmer.....hitta det i ett reseforum.

vi ska vara borta 16 dagar.

tja enligt vad jag läst mig till är det lättast att gå via dollarn och sen växla om på plats plus att båda valutorna är gångbara. Enligt en vän som varit där är det dock lättare för dem att lura en i dollar.

• Sommarsjäl

Hej!

Att ta ut pengar i Saigon är inga problem. Kan ju dock vara bra att ha med sig lite dollar. Bor ni på ett skapligt hotell, finns garanterat en ok växlingsservice där.

Är det i Phan Thiet eller Mui Ne ni ska bo? Phan Thiet är väl inte direkt en liten fiskeby, det är väl i storlek som Linköping. Där finns uttagsautomater. I Mui Ne finns också postkontor och uttagsautomat. Växlingsservice finns i princip "överallt" i Mui Ne.

Jag skulle rekommendera att ha med sig ett antal tusenlappar i dollar och växla till dong där. Så gjorde vi. Jag minns inte hur mycket vi gjorde av med på två veckor, men kanske 7-8000 kr? Det beror ju helt på vad man ska göra, äta och om man har boendet klart.

Hoppas ni får en trevlig resa!

• Sommarsjäl

Kanske skulle poängtera att på 7-8000 var vi två vuxna personer och det handlade om utflykter, mat och shopping. Inget boende eller så.

• Rosdraken

ah va bra att veta hade ni växlat in de pengarna innan ni åkte ner (de 7-8000kr) ?
    Vi funderar på om vi ska växla in 8000 kr nu innan vi åker till dollar kan det vara rimligt för 2 vuxna?

• Sommarsjäl

Har för mig att vi hade 6000 kr med oss i dollar när vi åkte dit. Vi tog sedan ut lite dong i automat, men hade med oss dollar tillbaka till Sverige som vi växlade in igen hemma.

• Rosdraken

ok får ta en överläggning med maken om det hela men låter som vi tänker rätt då

• PortobelloRoad

Det finns oftast småbanker och växlingskontor även i de minsta samhällen idag. Enklast är att ta med usd och växla till dong på plats.

Svar på tråden HJÄLP .Hur mycket är bra att växla in för en resa i Vietnam?