katt med mask i magen.
jag misstänker att våra två katter har mask i magen, då dom aldrig verkar bli nöjda med maten dom får.
finns det avmaskning på apoteket som är receptfritt?
vad kostar det ungefär ?
jag misstänker att våra två katter har mask i magen, då dom aldrig verkar bli nöjda med maten dom får.
finns det avmaskning på apoteket som är receptfritt?
vad kostar det ungefär ?
Vi kör med flubenol som tar bort alla maskar... Hade Axilur tidigare men den tog inte bort allt.
Beror på vad du menar med att katterna inte är nöjda med maten.
Katter är verkliga vanemänniskor(!) och vill ha samma mat hela tiden.
Så ge dem det de vill ha, och ändra bara steg för steg om du vill ändra
deras matvanor.
Om du menar att de är avmagrade, så kan det bero på mask.
På apoteket kan man köpa ett test, som visar om det finns mask i
bajset. Fråga också på apoteket efter lämpligaste maskmedlet.
Du måste lära dig att stoppa det i halsen på katten, att t ex blanda
det i mat brukar inte fungera, då katten är superkänslig för vad den
äter. (den är en mästare på att undvika dålig föda, som t ex
bytesdjur som ruttnat.)
Hunger är ingen indikation på mask. Matt päls, avmagring, diarré, kräkningar (kan innehålla mask), oocyter runt analen och hosta är typiska indikationer för mask.
Man ska INTE avmaska "för säkerhets skull". Vill du kolla om katterna har mask, ta ett träckprov. Du kan köpa test-kitet Kollamasken på Apoteket (kostar runt 300 kr tror jag och då är analysen inräknad i priset).
Vi har kämpat med masken på vår lilla hittekattunge men äntligen lyckats få bort den..med hjälp av banminth..det som folk sagt att det knappt biter på något..
Hursom i hennes fall var det ingen tvekan om maskarna..hon kräkte upp de långa då och då och sen hade hon såna små som krälade ur häcken på henne..urk!
men som de andra säger, maska inte av i onödan och det kan ju ligga annat bakom att de vill ha mer mat.
dom är hungriga hela tide, speciellt hanen. Hanen har även hosta och har spytt en gång. Honan är lös i magen och vill gärna inte gå på lådan igen om hon redan bajsat där en gång. Båda har magrat.
Det låter som om de skulle kunna ha mask, och om de är utekatter hade jag inte brytt mig om att göra något test utan bara avmaskat.
Hos våra utekatter tar det ungefär sex till åtta veckor innan jag märker att det har mask igen efter avmaskning.