• Anonym (Hypokodriker)

Snälla, ni med fettknölar eller andra ofarliga knölar, hjälp.

Jag sitter och är livrädd. Jag ska gå till läkaren men jag har en enorm fobi för läkare pga att jag är lider av svår hypokondri. Jag är gravid i v.18, 26 år gammal frisk för övrigt(bortsett från min mentala hälsa). Lite överviktig. När jag hade fött mitt barn för ca 1,5 år sedan upptäckte jag en knöl på vänster sida mellan 2 revben, stor som en mandel el liten vindruva. Känns relativt mjuk . Kan som trycka upp den på revbenet. Den ömmar inte men kan göra det lite grann om jag kännt på den mycket.
    Nu för en vecka sedan kom jag å tänka på knölen igen å den är fortfarande kvar i samma storlek(har den vuxit är det väldigt lite).
    Jag började känna som ett tok över revbenen å tycker jag känner fler liknande grejer men inte alls i samma storlek. Jag bad min pappa å syster känna å det tycker det känns som en muskel el sena. Men det är en knöl å det känns inte likadant på bägge sidor....
    Jag har även börjat oroa mig för 3 knölar jag har i ena blygdläppen, har haft dem i 6 år. En till storlek av en liten vindruva å 2 st som ärtor. Dessa är som "flyttbara" å har inte ändrat storlek. Varit hos 2 läkare när jag nyss upptäckt dem. Ena sa cysta, andra sa slemsäck. Men nu börjar jag tvivla. Å är rädd att dessa också är farliga cancer knölar.....Å jag är så rädd och vädjar till er som har fettknölar el liknande att beskriva era. Vart de sitter?, hur de känns? Hur länge ni haft dem?
    Alla inlägg, "gå till läkare", "en bekant till mig hade liknande å det visade sig vara cancer", UNDANBES.....tack

• Svar på tråden Snälla, ni med fettknölar eller andra ofarliga knölar, hjälp.
  • Anonym (jojo)

>Knölarna i blygdläppen låter som det kan vara bartolinkörtlar. Det finns körtlar där som tillverkar slem vid sexuelle upphetsning. Smörjmedel! Sitter de en liten bit in? Om kanalen som leder ut stängs igen av någon anldening kan det bli en cysta av en sådan körtel. Har två läkare undersökt och inte sagt att det är nåt farligt behöver du inte vara rädd.
    >Det andra vid revbenen vet jag inte. Har du haft det länge och det inte ändrat sig borde det inte vara någont farligt. Är du orolig kan du visa upp det för att bli lugn-

• Schnauser

Googla på lipom. ...helt ofarliga.

Jag har en sådan fettknöl ungefär vid armhålan, men de kan också uppträda där du beskriver.

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Anonym (Hypokodriker)

Anonym (jojo) skrev 2009-11-11 00:38:23 följande:

>Knölarna i blygdläppen låter som det kan vara bartolinkörtlar. Det finns körtlar där som tillverkar slem vid sexuelle upphetsning. Smörjmedel! Sitter de en liten bit in? Om kanalen som leder ut stängs igen av någon anldening kan det bli en cysta av en sådan körtel. Har två läkare undersökt och inte sagt att det är nåt farligt behöver du inte vara rädd.>Det andra vid revbenen vet jag inte. Har du haft det länge och det inte ändrat sig borde det inte vara någont farligt. Är du orolig kan du visa upp det för att bli lugn-
    Tack snälla du för ditt inlägg. Jag hoppas det inte är farligt....
    Ja de sitter en bit in, eller under huden så att säga. Men kan man inte ta bort dessa? Enligt en av läkarna jag var till så var det värre att ta bort dem än att låta dem vara pga att det är så mycket nerver där nere..? Så länge de inte gör ont, dessa gör inte det så länge jag inte är å trycker för mycket på dem...
  • Anonym (Hypokodriker)
    Schnauser skrev 2009-11-11 00:50:33 följande:
    Googla på lipom. ...helt ofarliga. Jag har en sådan fettknöl ungefär vid armhålan, men de kan också uppträda där du beskriver.
    Hur stor är din? Hur känns den? Gick du till läkaren?
  • Schnauser

Min är ca 4*5 cm och ca 0,5-0,75 cm tjock och är som din lite "rörlig". När man tar över knölen går det liksom att "flytta" den lite. Den sitter alltså inte hårt fast i vävnaderna under. ...men det kan vara olika för dessa knölar. En del sitter hårt fast.
    I början var jag lite skraj faktiskt. Rörde den då mycket så det blev ömt. ...men den är bara öm om man är på den och klämmer för mycket. Tyvärr ligger BH-bandet precis över med en del av mina BH-ar, så det kan ömma lite av det. För det mesta känns det inte alls. Den har växt lite i och med viktuppgång som de har en tendens att göra.

Jag googlade själv först och kom fram till att det måste vara ett lipom, men jag gick även till läkaren för att ta ett prov på den. Läkaren förde in en spruta och drog upp lite vätska från knölen. Gjorde inte ett dugg ont och han kunde se direkt att det var "fett". Jag fick också bekräftat av provsvaren att det var ett lipom.

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Anonym (jojo)

Om de blir onda går det att operera bort dem. De kan bli infekterade och onda. Men om de inte gör ont vet jag inte om jag skulle operera. Lyssna på vad läkaren sa!

• Anonym (Hypokodriker)

är det ingen fler med dessa problem?

• soffan77

Har oxå en "knöl" på revbenen på höger sida...Gjorde ultra på den och det var en fettknöl...Dem kan tydligen bli jättestora..Läkaren sa att han kan ta bort den enkelt...men jag blev lugn när man vet vad d är...Dem kan somsagt växa men går tydligen inte bort om man inte tar bort dem...lycka till

• Anonym (Hypokodriker)
    soffan77 skrev 2009-11-11 18:46:58 följande:
    Har oxå en "knöl" på revbenen på höger sida...Gjorde ultra på den och det var en fettknöl...Dem kan tydligen bli jättestora..Läkaren sa att han kan ta bort den enkelt...men jag blev lugn när man vet vad d är...Dem kan somsagt växa men går tydligen inte bort om man inte tar bort dem...lycka till
    Tack för ditt svar. Vart sitter din och hur stor är den? Var det läkaren som ville göra ul eller du?
  • Anonym (Hypokodriker)

Nu är läkartiden bokad. Jag är så rädd att jag tror jag får en hjärtinfarkt Känns som om jag kommer att få beskedet - det är en cancertumör.....

• Anonym

Du är inte ensam om att vara rädd inför läkartid jag sitter också och är rädd. Dessutom har jag otroligt svårt för läkare överhuvudtaget och katastroftänker alltid det värsta. Det jobbigaste känns ändå att vänta och bara fundera på vad det kan vara och ju mer man funderar desto värre saker kommer man fram till och ju mer besvär får man . Googla har jag också gjort och det rekomenderar jag verkligen inte. Jag har en dryg vecka kvar till mitt läkarbesök men det känns som det vore ett år :( När ska du få komma till läkaren?

• Anonym (Hypokodriker)

Nån gång nästa vecka har jag min tid...vill inte. Får jag fråga vad du ska till läkaren för? Ja googla är det värsta man gör. Googlade på "knöl på revben" å det första som kom upp var cancer*gråter*

• Anonym

Jag ska på en gynundersökning och kolla om jag har PCO. Fast nu har jag hittat en liten knöl där inne också och jag brukar ha ont någon vecka då och då sen har det gått över och kommit tillbaka igen efter någon månad. Tror jag känt knölen där någon gång förut men är inte riktigt säker och nu tror jag såklart att det är cancer :( Jag har även haft strul med min mens ända sedan jag slutade med p-piller för flera år sedan men inte sökt för det förrens nu så det känns som att det kan ha legat något farligt och lurat väldigt länge :( Jag har dessutom aldrig gjort en undersökning förut och är så nervös att jag håller på att gå i bitar.

• Anonym (Hypokodriker)
    Anonym skrev 2009-11-18 13:44:55 följande:
    Jag ska på en gynundersökning och kolla om jag har PCO. Fast nu har jag hittat en liten knöl där inne också och jag brukar ha ont någon vecka då och då sen har det gått över och kommit tillbaka igen efter någon månad. Tror jag känt knölen där någon gång förut men är inte riktigt säker och nu tror jag såklart att det är cancer :( Jag har även haft strul med min mens ända sedan jag slutade med p-piller för flera år sedan men inte sökt för det förrens nu så det känns som att det kan ha legat något farligt och lurat väldigt länge :( Jag har dessutom aldrig gjort en undersökning förut och är så nervös att jag håller på att gå i bitar.
    Förstår din oro men jag tycker inte du behöver oroa dig för cancer. Först och främst så gör inte cancer ont, sedan så är det VÄLDIGT, VÄLDIGT ovanligt med vulvacancer i ung ålder.( Jag vet ju inte din ålder men jag antar att du är ganska ung eftersom du inte gjort en gynundersökning förut)
    Gynundersökningen är ingenting att oroa dig för, det är lite obekvämt å pinsamt men det går snabbt över och om du berättar för din läkare innan att du är nervös och aldrig gjort detta förut så kommer han/hon vara ännu mer försiktig! Å strul med mensen efter p-piller är väl väldigt vanligt? Ska ni göra en bebis? *nyfiken*
  • Anonym

Jag är 22 år, vi har väl inte direkt planerat barn nu men jag vill gärna om en inte så avlägsen framtid om det är möjligt. Jag var till VC för en annan åkomma och tog då upp det här med mensen då misstänkte hon pco då jag har alla symtomen som generande hårväxt, övervikt, oregelbunden mens och acne. Låter ju skönt att du inte tror att det är cancer iallafall jag tror inte ditt är det heller:)

• Anonym (Hypokodriker)
    Anonym skrev 2009-11-18 14:01:20 följande:
    Jag är 22 år, vi har väl inte direkt planerat barn nu men jag vill gärna om en inte så avlägsen framtid om det är möjligt. Jag var till VC för en annan åkomma och tog då upp det här med mensen då misstänkte hon pco då jag har alla symtomen som generande hårväxt, övervikt, oregelbunden mens och acne. Låter ju skönt att du inte tror att det är cancer iallafall jag tror inte ditt är det heller:)
    Tack Det känns skönt å höra. Men det är ju bra att kolla upp det här med pco nu så när det är dags å baka bebis är det bara å köra Jag fick min tid om exakt en vecka*tungt* Så vi får tänka på varandra å hålla alla tummar å tår
  • Anonym

japp vi får göra det men det är tungt då man bara tänker och tänker och oroar sig varje liten minut. Jag är också lite rädd att jag ska få mens precis då jag ska dit, för jag vet ju aldrig när den kommer. Jag frågade dem på gyn och de sa att jag skulle komma ändå om det var så men det är verkligen inget jag vill då det skulle få hela situationen att kännas ännu lite hemskare .

• Anonym (Bamse)
    soffan77 skrev 2009-11-11 18:46:58 följande:
    Såg läkaren direkt att det var en fettknöl vid ul undersökningen?
  • Anonym (knöligt)

Finnas alla möjliga skumma knölar, de flesta är dock inte farliga.

En kollega på jobbet hade en urballad talgkörtel och fick med tiden som en golfboll på ryggen av stenhårt fett, de fick skära upp ett ganska stort snitt för att ta ut eländet.

Själv fick jag stopp i en salivkörtel vid framtänderna (hade aldrig hört talas om att man kunde få det) för nåt år sen, och det byggde upp som en mjuk påse mellan tänderna och läppen till sist. Tandläkaren fick punktera den och det var vidrigt att få det innehållet ner i halsen...Kräks

Svar på tråden Snälla, ni med fettknölar eller andra ofarliga knölar, hjälp.