• ghostly

Julmust kyckling och saffransris?

Ska bjuda på middag första advent och tänkte göra kyckling med julmustsås. Någon som provat?
    Det står i receptet att man ska servera potatis till, är det är någon som provat saffransris till?

Om det är någon som har något annat förslag?? Det står still i mitt "mathuvud" ;).

• Svar på tråden Julmust kyckling och saffransris?
  • The Black Lady

Julmustsås??? Finns det? Låter inte så gott.... berätta gärna hur det smakade!

• Snuttjulla

nja, lpåter lite konstigt. Jag brukar köra med pepparkakskryddat kött istället, heltstekt i ugnen, oj så gott, och allta tycker jag är tokig... Till det skulle du ju kunna ha saffransris, om du nu vill. (annars är vanlig kokspotatis gott, med gräddsås... )
    Du kanske kan göra saffranspannacotta till efterrätt om du verkligen vill ha med saffranen till advent. Musten skulle jag bara dricka, men det är ju jag det...

• Alex71

Hur gör du pepparkakskryddat kött i ugn?
    Ska också ha en festmiddag på 1:a advent, det hörs spännande & ovanligt.
    Hur smakar det?

• Snuttjulla
    Alex71 skrev 2009-11-12 10:1(fläskkarre, eller fläskkotlett är nog bäst,4:15 följande:
    Hur gör du pepparkakskryddat kött i ugn?Ska också ha en festmiddag på 1:a advent, det hörs spännande & ovanligt.Hur smakar det?
    Åh, det är verkligen jättegott... och enkelt.Önskar jga kunde ta åt mig äran för att ha kommit på det, men det är faktiskt nåt jag åt på ikea för ett antal år sen...
    Jahg brukar göra som så, att jag tar en bit fläskkött. (fläskkarre, eller fläskkotlett är nog bäst, men funkar även på revbensspjällen till julafton... ) Gnider in hela köttbiten i söndersmulade pepparkakor (funkar även med pepparkakskryddan som finns i påse, men jag tycker att det är smidigare att ha pepparkakor som man oftast har hemma vid julen) Kryddar även med salt och vitpeppar. Helsteker i ugn, tills den är som man vill ha den, rosa eller welldone... Man kan behöva lägga över lite folie så ytan inte bränns om biten är väldigt stor. Detta ska vi förövrigt äta till middan i helgen, jag blev så sugen när jag tipsade om det...
    det är som sagt väldigt gott, en stor fakorit bland mina gäster som ätit det, även om de rynkat på näsan innan de smakat. Det luktar juligt, och smakar lite lagom juligt...
  • ghostly

Det blev potatisgratäng till. :D
    Julmustsåsen var verkligen spännande och annorlunda, passade bra till kycklingen och gratängen.

• Anna Paulita

Om det är julmustsåsen Pernilla W gjorde i Pernillas Jul skriver jag under på att den är god!

• EJLM

Mums! Det har jag också tänkt laga =) vart hittar man hennes recept?

/E

• Anna Paulita
    EJLM skrev 2009-12-01 23:33:59 följande:
    Mums! Det har jag också tänkt laga =) vart hittar man hennes recept?/E
    Det finns på recept.nu men jag skrev ner det under programmet;

1 burk creme fraishe
    3 dl julmust
    1 tsk soya
    2 tärningar hönsbuljong eller
    2 msk hönsfond
    hackad rosmarin och
    riven ingefära efter smak

I princip kokar man bara ihop allt. Jag hade lite mer soya i än
    receptet säger dock.
Svar på tråden Julmust kyckling och saffransris?