Alex71 skrev 2009-11-12 10:1(fläskkarre, eller fläskkotlett är nog bäst,4:15 följande:
Hur gör du pepparkakskryddat kött i ugn?Ska också ha en festmiddag på 1:a advent, det hörs spännande & ovanligt.Hur smakar det?
Åh, det är verkligen jättegott... och enkelt.Önskar jga kunde ta åt mig äran för att ha kommit på det, men det är faktiskt nåt jag åt på ikea för ett antal år sen...
Jahg brukar göra som så, att jag tar en bit fläskkött. (fläskkarre, eller fläskkotlett är nog bäst, men funkar även på revbensspjällen till julafton... ) Gnider in hela köttbiten i söndersmulade pepparkakor (funkar även med pepparkakskryddan som finns i påse, men jag tycker att det är smidigare att ha pepparkakor som man oftast har hemma vid julen) Kryddar även med salt och vitpeppar. Helsteker i ugn, tills den är som man vill ha den, rosa eller welldone... Man kan behöva lägga över lite folie så ytan inte bränns om biten är väldigt stor. Detta ska vi förövrigt äta till middan i helgen, jag blev så sugen när jag tipsade om det...
det är som sagt väldigt gott, en stor fakorit bland mina gäster som ätit det, även om de rynkat på näsan innan de smakat. Det luktar juligt, och smakar lite lagom juligt...