• Siri2006

Laktosfri välling??? Något annat alternativ?

Hej,

Vi har en dotter som eventuellt har laktos- eller komjölksallergi. Just nu testar vi laktosfritt. Det har gått konfliktfritt att byta ut maten - utom en sak nämligen vällingen!

Hon är 3 år och dricker välling morgon och kväll, Nestlés fullkornsvälling med päron från 15 månader. Jag har läst att de flesta laktosintoleranta klarar 5 gram laktos per dag. I en flaska av den vällingen är det ca 4,5 gram laktos, vilket innebär att hon bör kunna dricka den på kvällen.

Hade varit bra med ett laktosfritt alternativ att prova. Har sett att det inte verkar finnas laktosfri välling och undrar om någon har något tips? Kan man göra egen? Mutade henne i morse med smoothie, men det hinner man ju inte göra i ordning varje morgon precis...

• Svar på tråden Laktosfri välling??? Något annat alternativ?
  • Siri2006

Men inte till tre-åringar väl? Är inte det mer för spädbarn? Jag kan ha fel.

• MrsSn0w

Varför skulle du inte kunna det?

• mian75

Jag vet inte hur det är när det gäller laktosfri välling men du kan ju testa att blanda Enagos mjölkfria Äpple- eller Banangröt med t ex laktosfri mjölk (om ni bara testar laktosfritt) eller havre- eller rismjölk (om ni testar helt mjölkproteinfritt). Körde grötpulver blandat med Solhavre när sonen, som är mjölkproteinallergiker, käkade välling. Blandade ca 2,5 msk pulver till 2 dl vätska.

Nutramigen är ju en modersmjölksersättning och kan ju var nog så svår att få i ett spädbarn - så det är nog inte lättare med en 3-åring .

• MrsSn0w

Ja jag vet inte. Aldrig haft några problem att ge min nutra.. Men alla barn är olika :) nutra var det enda jag kom på som är laktos fritt

• MrsSn0w

Men nestlé har väl en låg-laktos välling?

• Siri2006

mian75: Det var en bra idé! Vi tesatar laktosfritt till en början i några veckor och hoppas att det "bara" är det. Ska gå till Ica Maxi och se vad de har för laktosfria grötar!

MrsSnow: Har kollat på deras hemsida och de verkar inte ha någon låglaktosälling, men jag ska ta en titt på ICA!

• Nalle Puh73

Nestle har en låglaktos majsvälling.
    Vi blandar EnaGo grötpulver med havremjölk till vår yngsta grabb. Funkar att blanda den med laktosmjölk om dom tål proteinet.
    Enago har även en mjölkfri välling men jag har inte testat den sen dom gjorde om den. Var inte kul tidigare men ska visst ha blivit bättre hörde jag.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Siri2006

Då ska jag kolla upp detta på Maxi! Hon har inte haft ont i magen igår (två flaskor vanlig välling) och idag (en flaska), men vill prova helt laktosfritt.

• MrsSn0w

Låglaktosen (majsvälling) finns i dom flesta butiker.

Svar på tråden Laktosfri välling??? Något annat alternativ?