• DreamBear

Vad är en normal temperatur?

Jag brukar sällan kolla min temperatur när jag är frisk, men de få gånger jag tagit det och legat lågt har det min temp varit strax under 37 grader, mellan 36,3 - 36,8 ungefär.
    Men nu i flera veckor har jag legat högre, ett tag hade jag kring 38 och kände mig då också febrig (frossa - svettas) men nu är jag "bara" snuvig med tempen ligger strax under 37,5 hela tiden.
    Betyder detta att jag har något lurt i kroppen?
    Borde man kontakta läkare?
    Läser man på nätet om feber står det ju bara att man ska kontakta läkaren om man har hög feber i flera dagar, det har ju inte jag, men jag ligger kring 37, 5 och är som sagt snuvig. Har dessutom ett tryck över bröstet och är hostig i perioder, men skulle inte klassa mig själv som förkyld på riktigt om ni förstår.

Vad är en normal temp?
    Borde man kontakta vårdcentralen?

• Svar på tråden Vad är en normal temperatur?
  • sörjer

Har du inte värre än så lär de inte göra något på vårdcentralen. Tycker det låter som en helt vanlig förkylning. Sådär kan man ju gå i flera veckor. Hade det varit något farligt hade du säkert känt dig risigare vid det här laget.

• DreamBear

Jo, lite åt det hållet har jag också tänkt. Att OM det vore allvarligare borde jag ju vara sämre.
    Vill undvika hälsocentralen, dels för att minimera smittorisken av andra sjukdomar men främst för att jag inte vill "störa" dem när det säkerligen finns de som mår riktigt dåligt och behöver tiden mer än mig. Men det börjar bli segt att inte orka något, less på att må så här.

• bakeacake

Du kan ju alltid ringa vårdguiden eller sjukvårdsupplysningen.. där stör man inte nån, och du kan inte bli smittad över telefon.. ;)

• snusmumrik531

37.5 på morgonen är bara ett tecken på att du ska ta det lugnare ett tag. Kroppen visar att du har en förkylning på gång. Inget mer med det.

Däremot så är 37.5 på kvällstid ingen feber utan normalt med tanke på att man hållt igång en hel dag.

Svar på tråden Vad är en normal temperatur?