• Anonym (oro)

Lycopodium naturläkemedel till bebis

Har fått en burk med Lycopodium från en kompis som jobbar på ett naturläkemedels företag.
    Vår flicka hade sårig och röd stjärt (8månader) och kompisen sa att vi skulle pudra med detta..

Någon som vet vad det innehåller och om det är ok eller farligt??

Hittar inget på google om det.

• Svar på tråden Lycopodium naturläkemedel till bebis
  • Anonym

Eftersom du fått det av en vän så bör det väl inte vara farligt?

• Anonym (abc)

Ja frågar du en läkare eller vetenskapare så är det fullkomligt verkningslöst och innehåller faktiskt nästan ingenting.
    Det kan alltså inte vara farligt heller enligt dem.
    Jag har använt lyckopodium invärtes själv och blev bara friskare av det. Kan inte tänka mej annat än att det skulle gå utmärkt att lägga utvärtes.
    Lyckopodium är ett av de mest använda medlen som finns och hjälper mot allt möjligt.

• Sencha

Kan tillägga att det även går att använda som betningsmedel vid växtfärgning, d.v.s. för att få växtfärg att fästa på garnet.

Och så har jag för mig att en av lumrarna var väldigt hotad innan? Men den finns inte i rödlistan när jag kollar nu.

• Anonym (abc)

Lummern plockas på sommaren under blomningen, sporpulvret skakas ur och används till det homeopatiska medlet. Växer i bergstrakter och skogar över hela norra halvklotet. Vi har rätt mycket i skogen där jag bor.
    Berätta gärna om hur det gick att få bort det röda med pulvret.

• Anonym (oro)

Jag ringde vårdcentralen och rådgjorde med dom, och dom tyckte jag kunde prova det ett par dagar. Vi använde pulvret 2 ggr igårkväll och en gång idag, och det är redan en märkbar skillnad och det röda börjar lägga sig och såren börjar torka ut!

• Anonym (abc)

Anonym (oro) skrev 2009-11-11 13:57:43 följande:

Jag ringde vårdcentralen och rådgjorde med dom, och dom tyckte jag kunde prova det ett par dagar. Vi använde pulvret 2 ggr igårkväll och en gång idag, och det är redan en märkbar skillnad och det röda börjar lägga sig och såren börjar torka ut!
    Jag gissade nästan det. På vårdcentralen har dom dock ingen kunskap om homeopatmedel överhuvudtaget men dom brukar vara öppna ibland för att man testar.
Svar på tråden Lycopodium naturläkemedel till bebis