• Anonym

Hur bevisa samarbetssvårigheter??

Är tillsammans med en man från ett annat land o tillsammans har vi ett barn. Det är på väg att ta slut o pappan vill flytta tillbaka till sitt land, i första hand med barnet. Han har hotat att bara dra utomlands med barnet men jag har inga bevis direkt för hoten.

Vi har också samarbetssvårigheter, hur kan man bevisa det?? För om man kan bevisa det har jag större chans till enskild vårdnad, speciellt om pappan vill flytta (osäker dock om han kommer erkänna det i rätten).

• Svar på tråden Hur bevisa samarbetssvårigheter??
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-11 09:23:33 följande:
    Är tillsammans med en man från ett annat land o tillsammans har vi ett barn. Det är på väg att ta slut o pappan vill flytta tillbaka till sitt land, i första hand med barnet. Han har hotat att bara dra utomlands med barnet men jag har inga bevis direkt för hoten. Vi har också samarbetssvårigheter, hur kan man bevisa det?? För om man kan bevisa det har jag större chans till enskild vårdnad, speciellt om pappan vill flytta (osäker dock om han kommer erkänna det i rätten).
    Kontakta Familjerätten i din kommun!
  • ZsaZsa

Man får börja med att fråga sig vad "samarbetssvårigheter" är. Det finns inte bara en enda sanning på det. Vad är det ni inte kan samarbeta om?

När det gäller hot om att ta barnet utomlands så behöver du inte ha så mycket bevis. Man ser allvarligt på blotta risken. Har barnet inget pass, så skriv inte på för något. Har barnet pass så göm det någonstans där pappan inte kan komma över det ens om han torterar dig. I bankfack, på jobbet eller liknande. Har han passet så spärra det omgående.

• Anonym (Mamma M)

Jag fick ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter. Dels hade våran konflikt varat under mkt lång tid, o dels så vägrade pappan skriva på både pass o flyttanmälan för vår son, så rätten tyckte inte att pappan riktigt verkade förstå vad det innebär att kunna samarbeta kring en gemensam vårdnad.

• Anonym (''')
    Anonym skrev 2009-11-11 09:23:33 följande:
    Är tillsammans med en man från ett annat land o tillsammans har vi ett barn. Det är på väg att ta slut o pappan vill flytta tillbaka till sitt land, i första hand med barnet. Han har hotat att bara dra utomlands med barnet men jag har inga bevis direkt för hoten. Vi har också samarbetssvårigheter, hur kan man bevisa det?? För om man kan bevisa det har jag större chans till enskild vårdnad, speciellt om pappan vill flytta (osäker dock om han kommer erkänna det i rätten).
    samarbetssvårigheter = beställ en tid på FR för sammarbetssamtal där ska du se om ni kan sammarbeta
    Hans hot ska du anmälla till socialen och polisen läs mer info på länken, man vet aldrig .

www.polisen.se/Stockholms_lan/Utsatt-for-brott/Stod-och-hjalp-till-brottsoffer/Stod-vid-olika-brott/Brott-mot-barn/

Det är bättre att anmäla en misstanke än att avstå av rädsla för vad som kan hända föräldrarna, barnet eller dig själv. Anmälan gör du för barnets bästa och för att ta reda på om misstanken är befogad eller inte.
  • Anonym

Zentra: om man inte behöver ha så mkt bevis kan väl pappan hävda att "jag har aldrig hotat om att dra med barnet"?!! Är du insatt i saken eller på något sätt jobbar med liknande saker? Jag ska spärra barnets personnummer hos Polisen, har gömt passen (sv o det utländska), jag har skrivit upp datum när han hotat, men har inga skriftliga eller muntliga bevis. Undrar just om det räcker...? Svårt o veta hur allvarliga hoten är...

Samarbetsproblemen är just att jag vill bo i Sverige med barnet, o han vill bo i sitt land med barnet (speciellt om det tar slut mellan oss).

Jag skulle vilja att han skriver på någon blankett/papper av nåt slag, som jag vet att han inte kommer skriva under, så man kan ha det som bevis på andra samarbetsproblem...Nån som har nåt förslag??????

Inlägg #4: tack, kan nog vara bra anmäla hos Polisen.

Vill bara säga att jag inte vill neka pappan träffa sitt barn, snarare tvärtom, men det jag är rädd för är att han bara drar med barnet eller får igenom i domstol att han får åka..

• ZsaZsa

Det är specifikt hot eller misstanke om att en förälder ska ta ett barn med sig till annat land mot den andre vårdnadshavarens vilja som inte kräver så mycket bevis för att man ska kunna hejda det. Du kan när du vill spärra passet utan att behöva argumentera för det.

Samarbetsssvårigheter i övrigt kräver förstås bevis och/eller vittnen. Ju redigera och fler, desto bättre. Rättssystemet ska absolut inte bara gå på att någon säger något och ta det för sanning. Det vore ju hemskt, eller hur?! Det man vanligen menar med samarbetssvårigheter är problem att komma överens om beslut som gäller barnet och som man ska ansvara för gemensamt vid gemensam vårdnad, men kan också vara viktiga saker i omvårdnaden som gör det svårt för barnet.

Att han skulle få boendet med barnet i annat land håller jag för helt otroligt. I så fall måste du vara direkt olämplig och det utgår jag från att du inte är.

Hot mot dig eller barnen ska du polisanmäla. Men även där gäller ju att ha någon form av bevis. Spela in telefonsamtal, spela in om han står bredvid dig (många moderna mobilen ger dig den möjligheten) och kommunicera gärna skriftligt så har du det svart på vitt och kan lämna över till polisen. När det inte går att ha så konkreta bevis kan du göra som nu med noteringar över vad som sägs och görs, när, var etc. Det är bättre än ingenting.

Jag jobbar inte med dessa saker dagligen, men har varit engagerad i frågorna i tio år ungefär på frivillig basis. Märkligt intresse va? ;)

• Anonym

Kan detta anses vara ett ex ¨på samarbetsproblem: Om min sambo vägrar skriva på att vårt barn ska få mitt efternamn som mellannamn??

• Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2009-12-01 11:59:11 följande:
    Kan detta anses vara ett ex ¨på samarbetsproblem: Om min sambo vägrar skriva på att vårt barn ska få mitt efternamn som mellannamn??
    Nja det läggs nog ingen större vikt vid det skulle jag tro - men kanske?
    Det är ju liksom inget som barnet lider av, o det spelar ju heller ingen större roll.
    Däremot är det värre om han vägrar skriva på passansökan utan giltigt skäl, för det blir ju barnet lidande av som ej kan åka på semester. Då är det ju mer uppenbart att han bara gör det för att "jävlas".

Men enklast är att höra efter med ditt ombud, om du har något (minns inte vad du skrivit tidigare...)?
  • Anonym (Ge mig styrka=()

Anonym (Mamma M) skrev 2009-11-11 13:38:28 följande:

Jag fick ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter. Dels hade våran konflikt varat under mkt lång tid, o dels så vägrade pappan skriva på både pass o flyttanmälan för vår son, så rätten tyckte inte att pappan riktigt verkade förstå vad det innebär att kunna samarbeta kring en gemensam vårdnad.
    Hej!! Jag får hoppat tillbaka när jag läste detta med...jag yrkar på ensam vårdnad och har samma problem som du tex...han ser samarbete som att jag skall ta hans hot på allvar och göra som han säger annars går det ut över barnen via krångel!!han krånglar med gemensamma papper...semestrar....ändrar barnens adress hos tandläkare och barnavårdcentral..skrev ej på flyttanmälan..ljuger för försäkringskassan osv osv...
    Men alla säger till mig att det inte kommer att lyckas!! =( Jag tycker att detta borde räcka långa vägar!!
    hade du bevis???
  • Anonym (Fiona)

Visst kan samarbetssvårigheter ge ensam vårdnad (eller snarare, ge grund för att SÖKA ensam vårdnad) men då ska det pågå länge... Vi pratar inte om ett par månader.

Har du och pappan gemensam vårdnad? I så fall tvivlar jag på att hans "hot" om att ta med barnet utomlands spelar någon roll... Tyvärr. Min sons far har hotat med exakt samma sak, svaret jag fick var att så länge som vi har gemensam vårdnad så finns det inget som heter "kidnappa" barnet eller dylikt.

• Anonym (Mamma M)

Anonym (Ge mig styrka=() skrev 2009-12-02 10:40:18 följande:

Anonym (Mamma M) skrev 2009-11-11 13:38:28 följande:
    Hej!! Jag får hoppat tillbaka när jag läste detta med...jag yrkar på ensam vårdnad och har samma problem som du tex...han ser samarbete som att jag skall ta hans hot på allvar och göra som han säger annars går det ut över barnen via krångel!!han krånglar med gemensamma papper...semestrar....ändrar barnens adress hos tandläkare och barnavårdcentral..skrev ej på flyttanmälan..ljuger för försäkringskassan osv osv...Men alla säger till mig att det inte kommer att lyckas!! =( Jag tycker att detta borde räcka långa vägar!!hade du bevis???
    Nja, bevis o bevis...
    Pappan satt ju själv o förklarade i rätten varför han ej hade skrivit på för pass o flytt, o hans förklaringar var ju inte de smartaste.
    Sen hade vi en kontaktperson från Soc som lämnade över sonen emellan oss under en längre tid, o hon var nog oxå inblandad i det där med flyttanmälan vill jag minnas.
    Men man får ju helt enkelt fråga pappan i rätten varför han krånglar med påskrifter osv, o så får han ge sitt svar o sen är det ju upp till rätten att avgöra vad som är det bästa i er sits.

Lycka till.
  • ZsaZsa

Anonym (Fiona) skrev 2009-12-03 03:13:47 följande:

Visst kan samarbetssvårigheter ge ensam vårdnad (eller snarare, ge grund för att SÖKA ensam vårdnad) men då ska det pågå länge... Vi pratar inte om ett par månader. Har du och pappan gemensam vårdnad? I så fall tvivlar jag på att hans "hot" om att ta med barnet utomlands spelar någon roll... Tyvärr. Min sons far har hotat med exakt samma sak, svaret jag fick var att så länge som vi har gemensam vårdnad så finns det inget som heter "kidnappa" barnet eller dylikt.
    Det heter "egenmäktighet med barn" när en förälder tar barnet och sticker iväg. Det handlar om att skilja barnet från en vårdnadshavare. Är självklart inte tillåtet och kan ge fängelsestraff. Det finns både mammor och pappor som sitter inne för den typen av brott i Sverige. Undantaget är om man skiljer barnet från en vårdnadshavare som skadar barnet. Enkelt beskrivet.
Svar på tråden Hur bevisa samarbetssvårigheter??