• vänat

snackskal?

Undrar opm nagon har kanner till om man far lov att fora ut snacksakal fran thailand?

Elelr om de finns nagon sida pa intenet ni kan lanka sa man kan se vad som evtuellt ar forbjude att for ut urlander!

Siter ljust nu pa krabi har hitta en jatte stor gamal snacka jag skulle vilja ta med ig hem men vill som sagt veta forst om de lagligt eller inte.

• Svar på tråden snackskal?
  • Thegran

nej, du får inte ta med snäckor.

• vänat
    Thegran skrev 2009-11-11 12:13:33 följande:
    nej, du får inte ta med snäckor.
    Tack for ditt svar! men skulle du vilja skicka en mig en lank som visar de ocksa for jag har en del andra funderingar pa nadra saker ocksa darfor vore de bra med en lank om dar de fram gar vad som ar ok att fora ut ur landet.
  • Thegran
    vänat skrev 2009-11-12 14:57:26 följande:
    Tack for ditt svar! men skulle du vilja skicka en mig en lank som visar de ocksa for jag har en del andra funderingar pa nadra saker ocksa darfor vore de bra med en lank om dar de fram gar vad som ar ok att fora ut ur landet.
    nån länk har jag inte på rak arm, men googla.
    vi fick svaret från ett thailandforum på nätet.
  • CarlHerman

Står inte det på visumet? Jag har för mig att när jag flög till thailand så fanns sådan info på visumpappret man fyllde i på flyget.

• SVejsan

Ring till Thailands tull:

www.customsclinic.org/

Ofta finns sådana begränsningar av in och utförsel införd för att folk inte skall lockas ta död på levande djur, snäckor för att sedan föra det över till andra länder. Om denna snäcka anses var sällsynt eller riskera utrotning så kan det nog vara risk för dryga böter. Jag TROR att om du får föra ut denna beror på art! Det finns alltså begränsningar på in och utförsel på flora och fauna!

• imsel

Har bara råkat se tråden..och tyckte bara det var en konstig fråga, men det var det kanske inte.
    Men om det inte är någon snigel i borde det väl inte spela nån roll?

För det är ju bara snäckskal TS frågar om va?
    Inte en snäcka, med ett (ev) levande djur i?

• Thegran

tomma snäckskal får inte heller tas ut ur landet.
    inte heller något annat som tas från havet, tex korall.

det gick en dokumentär på discovery eller något förut, om eremit kräftor. De byter snäckskal allt eftersom de växer. om vi plockar med oss alla snäckskal, så tvingas eremitkräftorna flytta in i tomma konservburkar och annat sådant istället.

för övrigt får man inte heller ta med sig statyer, bilder etc som symboliserar Buddah utan att ha exporttillstånd för dessa.
    Man kan tänka på att det som är masstillverkat - eller tillverkat utanför thailand (vilket det mesta krafs som vi turister köper är) så går det oftast bra ändå.

att man inte får, innebär inte heller att man får böta eller något annat om man tar med sig ändå...men man KAN få göra det, och det är förbjudet av en anledning alltså bör man låta bli.

hittar ingen länk som bekräftar mina uppgifter, men har fått infon från bofasta i thailand och även läst om det ett flertal gånger på olika thailandforum.

• hotten

allt som inte är sträng förbjudet (tex svart korall eller dyl) är bara att plocka med sig så länge det är nån enstaka till sig själva som minne. OM man skulle fasta i tullen för ett litet snäckskal så viste man ju inte att det vart förbjudet. inga böter garanterat!

• Thegran
    hotten skrev 2009-11-13 18:28:55 följande:
    allt som inte är sträng förbjudet (tex svart korall eller dyl) är bara att plocka med sig så länge det är nån enstaka till sig själva som minne. OM man skulle fasta i tullen för ett litet snäckskal så viste man ju inte att det vart förbjudet. inga böter garanterat!
    Men det finns ju en anledning till varför det är förbjudet, och då bör man väl lyssna på det?
    Om alla tar med sig några snäckskal, så blir det väldigt många som tas ut ur landet sammanlagt.
    Det är ju inte bara man själv som är där på semester...

och - det är väl dessutom upp till var och en som åker någonstans att ha koll på vad som gäller.
    att skylla på att man inte vet är inte alltid det smartaste. i detta fall går det säkert, men i andra fall fungerar det garanterat inte.
  • imsel

Tänkte på det där att dom byter skal när jag skrev men..
    Jaja, då vet jag att man kanske inte kan ta med sig vadsomhelst om jag nångång åker utomlands iaf.

• vänat

Tack for era svar jag forstar att de finns en anledning till att man inte far fora ut vissa saker ur landet.

Och som sagt vet reda deta med buda men skulel trots allt tycke de vore trevligt och lattre med en lank for att ev hitta lite mer information.

Och snack skalet jag hitta tror jag knappast en eremit krfat orka bara om kring pa heller vager runt 4-5kg.

• imsel

Hittade detta på: paddleasia.com/responsible_ecotourism.htm

There is nothing wrong with taking the occasional empty shell from a beach as long as the live animal isn't still living in the shell. It's the mass-market type of shell collecting, whereby the live animal is yanked out of its housing, and left to die in the sun in most cases, that's the problem.

• vänat

Tack for lanken!!

Later ju helkorkat lata doddjur i skalfor att sedan ta hem!! Men de gar att se att de snackskal jag hitta ar gamalt inget djur att nyss dott fullat av alger etc och andra spar men somsagt!!

Svar på tråden snackskal?