• longing for you

gammal pepparrot, kan jag använda den??

Jag blev så sjukt sugen på kokt julkorv, kokt potatis, och pepparrotssås. Jag har allting hemma, så weeeeeeeeeee tänkte jag,

Men sen gick och tittade på pepparrotstuben. Bäst före 07 2009. =0(. Tuben är oöppnad, kan jag använda den då?? eller är den alldeles för gammal??

• Svar på tråden gammal pepparrot, kan jag använda den??
  • M Y L F

Absolut inte för gammal. Öppna lukta och smaka. Vi slänger ofta mat i tron att den är gammal bara för att bäst före datumet passerat.

Dom har ju gjort tester på konserver, tuber och torra varor och kommit fram till att man skulle kunna sätta på ytterligare år till bäst före datumet.

• longing for you

=0)

Fast lukta kan jag inte, för jag är helt igentäppt, haha. Smaka skulle jag kunna prova, men jag har aldrig smakat på pepparrot som inte har varit iblandat i mat redan, så jag vet inte riktigt hur det ska smaka =0S

Men då litar jag på dig, haha

• carola1977

Jag tror inte heller att det är någon fara. Du ser väl om det kommer ut något luddigt grönt först om du öppnar den .

• longing for you
    carola1977 skrev 2009-11-11 10:55:42 följande:
    Jag tror inte heller att det är någon fara. Du ser väl om det kommer ut något luddigt grönt först om du öppnar den .
    haha jo precis, tänkte det jag med
Svar på tråden gammal pepparrot, kan jag använda den??