• Anonym (undrande)

fråga om FemCap pessar

Hej,
    Jag undrar om man måste till barnmorskan för en kontroll innan man kan börja använda FemCap? Jag har fött 2 barn naturlig väg så det är väl bara att beställa
    den stora varianten eller? Vet att jag har en lågt sittande livmoder men använder menskopp och det är inga problem.
    Jag vill komma igång så snabbt så möjligt och bara att komma fram på telefon till
    bm tar tid så tänkte ta en genväg. ;)

Tacksam för alla tips och råd!

• Svar på tråden fråga om FemCap pessar
  • Anonym (Tvåbarnsmor)

Nä du behöver inte till nån barnmorska först, det är bara att beställa. Kolla på hemsidan. Det är ju skillnad när man ska ha läkemedel som hormoner, med blodtryck och så. Men pessarer och kondomer och pessargelen räknas till medicintekniska produkter och påverkar inte kroppen.

• MissGorgeous

Vill bara varna lite för pessargelén contragel grön som säljs till att använda tillsammans med pessaret. Jag har använt detta medel i ungefär en månad nu och är redan gravid...trots extrem nogrannhet! kan ju vara en tillfällighet och jag som haft "otur" men ändå..värt att fundera över en gång extra kanske? Någon mer med liknande erfarenhet?

• Anonym (Tvåbarnsmor)

Contragel grön anses lika säkert, som spermiedödande. Men du vilken otur. Vilket pessar har du? Och har du använt det varje gång och satt det rätt? Ja, det är bara att konstatera- finns inget 100% skydd. Har själv en pessar-lillebror. Fast det var slidpessar.

Har du barn förut? Hur ska du göra nu? Hoppas allt går bra.
  • Anonym (Nöjd med Milex!!)

Vilken jäkla otur MissGorgeus!!

Men tror du inte att det var själv FemCapen som inte passade eller satt fel då....?

Som sagt, ContraGelen sägs ska vara lika säker som Nonyxonol-9, men jag har bara anv Nonyxonol så jag vet ju inte........ Men då har jag ett slidpessar, Milex istl som har högre säkerhet än FemCap.
    Du har fött barn innan va?
    För då är cervixpessar inte lika effektiva som slidpessar eftersom cervix förändras och
    bl a blir mycket vidare.
    Har du tänkt hur du ska göra nu?
    Avbryta el låta det bero...?
    Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig/er!!

Och testa gärna Milex slidpessar med Nonyxynol-9 gel sedan istället.....

Och det måste anv VARJE samlag såklart.
    Men har man koll på sina fertila dagar så behövs den ju bara då,
    t ex med regelbundna cykler på 26-32 dgr så räknas cd 8-19 som fertila.

• MissGorgeous

Tack snälla ni för era svar :) ja, jag kan ju bara ha haft otur, jag hoppas på det då jag är såå nöjd med metoden och contragel förövrigt..vilket ju låter underligt när självaste poängen gick om intet. Har använt gynol+ förut men har haft oruren att få både "fisklukt" och rejäl sveda av det så jag var så överlycklig då jag hittade contragelen och inga otrevliga symptom uppstod! :) Jag har idag ett vanligt gammalt hederligt gummipessar som jag lyckades tjata till mig precis innan de tog ur tillverkning, har funderat på ett femcap men är lite orolig att det inte kommer att sitta riktigt rätt... jag antar att det vore bäst för mig att vänta med barn ett tag till, har inga barn sedan tidigare och är mitt uppe i en krävande universitetsutbildning, lever på studielån och bor i ett alldeles för litet hus som kräver ombyggnation innan tillökning så det blir nog väl kämpigt. Jobbigt och tråkigt bara att detta inträffat då jag ju inte skaffade preventivmedel för att jag VILL HA barn..men men, jag är en ganska praktisk person så jag vet ju vad som är det rätta för mig, behöver inte våndas så mycket över beslutet som sådant men det känns som sagt väldigt onödigt och trist att det hänt mina försök att skydda mig till trots. Kanske borde priva att byta pessar efter detta..det kanske har blivit för gammalt? Vart har ni som svarat fått information om contragels säkerhet? Jag har bara hittat på femcaps hemsida och de känns ju aningen partiska..

• Anonym (Tvåbarnsmor)

Åh, jag känner verkligen med dig. Så tungt. Ibland undrar man hur det kommer sig att vissa blir gravida och andra inte. Du verkar ju ha fullt upp ändå. ( Vad duktig du är förresten)

Men du, eftersom du har ett gammalt gummipessar och det var rätt länge sen de togs bort, så är det sannolikt för gammalt. Det ska stå nån bäst föredatum tid på förpackningen har jag för mig. Latex/ gummi åldras, silikon gör inte det på samma sätt.
    Jag har läst ameikanska undersökningar där de jämför pessar och olika gel, dels inget alls, dels gynol och sen motsvarande Contragel, finns flera liknande i USA, och det var ingen större skillnad. Lite sämre utan gel alls. Nu kan man ju bli gravid fast man gör allt rätt med vilket p-medel som helst. Men när det gäller pessar så är beror det mest på användaren, att pessaret sitter bra etc.
    Det går faktiskt inte att göra en undersökning bara på gelen, eftersom de alltid ska användas med pessar. Och man vet ju egentligen inte om graviditeterna beror på att man missar eller gelen. Däremot vet man med säkerhet att gynol, som heter Nonoxynol nu är mycket irriterande och skadar slemhinnan.( och dyyyrt) En barnmorska jag träffade en gång, kallade det "rävgift" och uppmanade alla sina pessaranvändare att inte använda det alls utan köra utan. Men det var innan Contragel kom till Sverige. Och om du fått såna problem förut, ska du ju inte ha det igen. Men om du inte kommer på nåt annat,  så byt till ett silikonpessar, spelar ingen roll vilket bara du ber din barnmorska om hjälp så att du vet att det blir rätt storlek med Milex eller att FemCap sitter rätt. Fast man får vänta några veckor efter en ev abort, innan man kan ha pessar igen. Och Milex, till skillnad mot gummipessar ska ha kupan neråt, inte uppåt.
    Hoppas nu att allt blir så bra det kan. Ser man i andra trådar här finns det tydligen flera som blivit upprepat gravida även med mer effektiva metoder än pessar. ( och de som förtvivlat längtar efter barn) Ja, suck. 
  • Rödaskor

kan man köpa pessar utan att pröva ut det hos barnmorska? man kan ju beställa femcamp själv borde det inte vara samma med  vanligt pessar

• Anonym (Tvåbarnsmor)

Milexpessaret måste pröva ut av läkare eller barnmorska, eftersom det sitter diagonalt i slidan. Det är viktigt att det blir rätt storlek. Finns flera storlekar.

FemCap finns i tre storlekar och sitter på livmodertappen och där kan man i princip räkna ut själv vilken storlek man ska ha.

Men det är inte alls besvärligt att få det utprovat.
    Man lägger sig i en gynstol i några minuter, hon mäter och så är det klart!
    Gör INTE ont, känns inte.
    Med vanligt pessar så behöver man mäta för att det (precis som tvåbarnsmor säger) är betydligt större än ett cervixpessar (men ändå pytte för nån som fött barn) och om det blir för stort så trycker det mot urinblåsan och då kan man känna obehag och få UVI, är den för liten så glappar det och då ökar såklart risken för graviditet.
    Fördelen med Milex är dels den ögre säkerheten, dels den mindre kostnaden.
    Milex har 97% säkerhet (samma som minipiller) om et används korrekt, femcap har ca 90% enligt Pessartjej som anv det, (själv har jag läst mindre dock.)

En sak till: när man lagt gelen i kupan på pessaret så trycker man ihop den så att den blir avlång, sätter sig på huk och för in den - det är inte svårt alls och man lär sig snabbt att känna så att cervix är täckt bakom pessaret.
    När den ska ut sätter man sig igen på huk, för in ett finger under ena kanten, slappnar av och drar ut den på samma sätt. Snabbt och enkelt!

Anldningen till att olika kvinnor kan behöva olika storlekar är bl a beroende på om man fött barn eller inte, vaginalt eller inte, på kroppsstorleken och slidans anatomi.

Svar på tråden fråga om FemCap pessar